Wat is er nieuw

Filter Tetra EX 2400 filterinhoud

• Onderwerp starter Onderwerp starter Gerrit1964
  • Startdatum Startdatum
G

Gerrit1964

Guest
Ik heb zojuist mijn aquarium opgestart en in de Tetra EX 2400 zit het standaard filtermedium dus keramische buisjes, filtermat, bioballen, filtermat en twee zakjes kool.

nu lees ik veel over zeoliet en andere filtermedia nu is mijn vraag is het aan te bevelen om in de potfilter Zeoliet of iets anders toe te voegen? ruimte heb ik er in dit filter zeker voor!

Je moet de kool eruit laten. Die gebruik je na medicijnen.
Zeoliet kan je toepassen,tot bepaalde duur. dan moet je er nieuw in don, en de oude regenereren.

ok ik heb de kool erin gelaten :book: stond in de beschrijving van de pomp met de vermelding dit na 3 weken te verwijderen :S

Kool heeft als eigenschappen dat het stoffen aan zich kan binden, dit is dus eigenlijk alleen handig als je bijvoorbeeld medicijn resten uit je water wilt filteren.

Zeoliet absorbeert ook bepaalde stoffen. Met gebruik van zeoliet wordt het water ook helderder heb ik gelezen (Zelf geen ervaring mee) Meer info over zeoliet vind je hier: http://www.aquariana.be/algemeen-artike ... quaristiek en http://www.zeolite-products.com/pages/p ... uarium.php

Toch dan maar eens in Zeoliet gaan verdiepen voor de prijs hoef je het niet te laten

2 x 5 liter heb ik genoeg en kan dan omwisselen en regenereren

De bak is bruto 600 liter als ik het om de drie maanden wissel moet ik het denk ik met 5 liter kunnen redden veel meer raak ik in mijn potfilter ook niet kwijt.

De dosering is dan ietwat aan de lage kant zou dit een probleem zijn? Of beter om toch te kijken of ik 6 liter kwijt kan? met een extra pot of zo?

je zou het ook met 5 liter zeoliet aan kunnen maar dan net even wat eerder genereren. ik doe het om de 2 maanden. uitstekend spul. met da spul win je ook zeker de oorlog tegen alg. kijk wel na de korrel grote... voor 600 liter kan je beter de fijnere korrels pakken en niet de grote vijver stenen

Doe helft siporax, andere helft zeoliet ,heb je onderop altijd bacterie.

2 x 5 liter heb ik genoeg en kan dan omwisselen en regenereren

Ik had hier al eens op gereageerd maar blijkbaar is mijn post er niet op geraakt.

Je hoeft het helemaal niet de regenereren, je kan het ook prima gebruiken om in de potgrond van je kamerplanten te draaien.
Je planten zullen hier heel blij om zijn, en het zorgt er ook nog eens voor dat de structuur van de potgrond verbeterd.

Jb Malawi

Morgen op vivarium eens kijken of ik de kleine korrel vinden kan anders van de week maar eens gaan bestellen en dan om de 2 maanden regenereren

Siporax? ken ik niet wat is dit?

ik heb nu in deze opbouw

keramische buisjes
filtermat
filtermat
bioballen
filtermat
kool

nieuwe opbouw wordt dan

Keramische buisjes
filtermat
bioballen
filtermat
zeoliet
filtermat

of hebben jullie hier andere idee�n over?

Siporax zijn ook keramische buisjes

Als je filtert moet je eerst mechanisch, dan biologisch en desnoods nadien chemisch.

Mechanisch altijd van grof naar fijn ( andersom heeft geen zin, de eerste materiaal verstropt en de rest doet niets).

Biologisch door middel van bioballen en keramisch materiaal, volgorde is niet belangrijk, de werking is het zelfde,
Het zwaarste eerst zou ik zeggen.

Dan chemisch, dus in u geval het zeoliet. Maar dan nooit zout in het water toevoegen!

Dus
grove filtermat
Middel filtermat
Fijne filtermat.
Pijpjes
Bioballen
Zeoliet

Je kan desnoods een dune filtermat tussen de lagen leggen zodat ze niet dooreen geraken. Of heb je een filter met mandjes.

Jb Malawi

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan