Filter tijdelijk uitgeschakeld


willem666

Well-known member
Lid geworden
18 oktober 2015
Berichten
2,314
Het interne filter van mijn nano cube werd vandaag door een verkeerde schakeling gedurende een 4 tal uur uitgeschakeld...
:stom:

Iemand een idee hoeveel impact dit heeft/kan hebben op de bacteri�n in het filter? Hoe lang duurt het ongeveer voor deze beginnen af te sterven?
De bak werd gisteren ververst, er staan veel planten in en een zeer lage bezetting (drie baby kubotai en een paar slakken)...
 
Ik heb ook weleens een storing gehad van 4 uur of wat meer maar heb weinig nadelige invloed daarvan gemerkt. Misschien even je waterwaarden in de gaten houden voor alle zekerheid als je dat kan.
En goed kijken of de vissen geen ander gedrag gaan vertonen. Zelf denk ik dus dat het wel mee zal vallen hoor.
 
Ok, bedankt voor de antwoorden!
@John: ik zal wel een vergrootglas nodig hebben om de vissen en hun gedrag goed in de gaten te houden; ze zijn nog geen halve centimeter ;)

Uit interesse: iemand een idee vanaf welke termijn het riskant begint te worden?
 
Op je laatste vraag kan ik antwoorden dat daar de meningen nogal over verdeeld zijn. Beter gezegd er zijn mensen die na vele uren niks nadelige hebben opgemerkt maar er zijn ook andere berichten.
Omdat bij een interne filter er vaak meer zuurstof aanwezig is dan in een potfilter zou dat mogelijk minder problemen geven.
 
heb wel vaker over dit soort dingen gelezen. en eigenlijk hoor je bijna altijd dat ook al heeft die 24u uitgestaan. er meestal niks aan de hand is. wat stank omdat het water in het filter lang stil heeft gestaan maar verder niks. als je bak goed draait zou die zo n klap best nog wel kunnen hebben. uitzondering daargelaten natuurlijk.
 
Een intern filter is al minder snel problematisch dan een buitenfilter. De inhoud van zo'n filter staat namelijk als in een beter 'contact' met het aquariumwater.
En met een buitenfilter gaat het dikwijls ook meerdere uren goed. Bij ons meerdere externe filters (stuk of 5) enkele keren meer dan 4 uur stilgestaan door een stroomstoring. Nooit een centje pijn.
In paniek raken we niet meer zo snel van een paar uurtjes stilstaan.
 
Ok, duidelijk! Bedankt
 

Terug
Bovenaan