Wat is er nieuw

filter verbrand.

• Onderwerp starter Onderwerp starter Joooke
  • Startdatum Startdatum
J

Joooke

Guest
Door een defect aan de kabels van de elektriciteit deze namiddag 400 Volt in huis gekregen.
M'n filter is verbrand (EHEIM 2217; 1000l/h) en nu heb ik van de verzekering recht op een nieuwe.
Wat voor filter koop in het best (of liever niet)? Als ik al veel keuze zal hebben bij de LFS...
(bakmaten: 130*50*50)

En wat doe ik in tussentijd?
Vissen gaan op dieet, even geen (of heel weinig eten)
Ik kan pas zaterdag een andere filter halen (die dan nog zal moeten indraaien).
Zou dagelijks verversen nodig zijn of kan dit een dag of twee schrikkelen?

Zuurstofsteentje erin.

En voor de pomp even leenpomp vragen.

Zet je alles over wat erin zit.

Is dat het enige dat is gesneuveld ?

Spoel zal doorbranden. en versmelten. denk ik.

Vervelend, ik zou inderdaad gewoon even een paar daagjes stoppen met voeren. Daar kunnen de vissen wel tegen.

Je zou mogelijk de filtermaterialen even in een emmer kunnen doen met water, misschien blijven de goede bacteri�n dan nog een beetje in leven? Die kun je dan overplaatsen op het nieuwe filter.

Filter had zeker een uur of 8 stilgestaan. Tegen dat er terug elektriciteit was had ik mijn handen vol + een ongeluk komt naar't schijnt nooit alleen, wel: radiator is kort daarop beginnen lekken :stars: en tegen dat we dat merkten stond er een stuk van het huis blank... pffft... filter was op dat moment dus laatste van mijn zorgen (jammergenoeg), maar zal dus nu wel het langst effect hebben denk is (zal wel paar weken duren tegen dat de nieuwe goed zal ingedraaid zijn).

Andere schade valt al bij al nog mee (hadden dit een jaar of 5 terug ook voor, dan meer schade, herstelling aan kabel werd dan blijkbaar onvoldoende gedaan waardoor die plek opnieuw begaf :stom: )
2 klokradio's, fornuis, combi frigo-diepvries en de filter. Grote diepvries ruikt verbrand maar werkt (momenteel) nog. Al mogen we daar ook voor een andere kijken volgens die mannen die de boel kwamen herstellen.

Bruissteen hangt in de bak, merci voor de tip Bertus. Ik kan momenteel niet naar de winkel (vandaag eerst 3 kinderen klaar maken voor school en dan doorrijden naar't werk. Pas om 21u thuis, morgen al even druk tot na 18u) nieuwe pomp of leenpomp kunnen dus echt maar zaterdag.
Ik heb nog een oude, kleinere pomp liggen, maar daarvoor moet ik in de garage op zoek, meer dan twee meter hoog klimmen op de rekken en daar waag ik me niet aan als het al donker is (te duister en veel te rommelig, gewoonweg gevaarlijk...)

Wat een toestand,sterkte

Zou aan een overslag beveiliging gaan denken.
Bij overspanning dat er een zekering uit gaat.

En fabriceer een paar hoekfiltertjes.
Met watten.
Pindakaas pot b.v. gaatje boren lucht pijpje erin.
Of 2 kopen.

Ik kan vandaag een klein uurtje vrijmaken.
Ga dan naar de LFS en kijk wat ik daar vind om me te behelpen.
Desnoods start ik de kleinere filter uit de garage op en gebruik ik die filtervulling dan later in de nieuwe grote filter.

Bertus: er is een zekering uitgevallen, maar weet niet waarom die te traag werkte (lees: waarom we toch schade hebben). Zal dan eens aan mijn man vragen, die kent "den elektriciteit"...

Die kleine filters zelf maken, heb daar al wat over gelezen. De dochter zal eventueel zoiets maken (al�e ja, ik voor haar...).

Nu nog vlug, voor 't werk eens in het topic over de verschillende filters kijken, en wat overschrijven. 'k Ga dan wat zelfverzekerder zijn in de winkel deze namiddag.

lijst geprint,

here we go...

Heb een filter mee!!!
Bij deze dus overgeschakeld van merk...
'k ben nochtans niet makkelijk te overtuigen tot iets anders als ik tevreden ben... maar aangezien ze enkel dit merk liggen hadden en dit volgens de lijst hier op het forum me wel OK leek:
Aqua-Pro 600 van SuperFish. 1300l/h, voor bak tot 600l.
Zal wat meer stroming geven dan de vorige maar dat mocht...

Wat doe ik er in van filtermateriaal?
indeling van fabrikant:
1: 3 lagen filterwatte (blauw, groen, wit)
2: bio-ballen
3: geactiveerd carbon
4: pijpjes "Crystal Max"
5: bio-ballen (zelfde als 2)

de watte zit opzij, is dus hoe dan ook de eerste (al kan ik wel kiezen welke soort)
de rest zit in mandjes op elkaar gestapeld.

Ik heb hier ook nog zeolith liggen, niet goed voor een plantenbak. Of doe ik dat er een paar weken in tot alles weer wat stabiel is?
Carbo moet er volgens mij ook uit?
Wat met die 2 maal bioballen, stop ik niet beter iets in van bio-filtermedium als Eheim substraat?

Of hoe zouden jullie het doen?

straks de kinderen afhalen en daarna tijd om alles eens "op 't gemak" te bestuderen

OK, hij staat er intussen.
matten, bioballen, twee soorten keramische pijpjes, substraat van Eheim.
Dat is (voorlopig) de samenstelling.
Aardig wat meer stroming te zien.

Verwarming is ook stuk, pas gisteren gezien.
Verwarmingselementje van de dochter haar slakkenbakje er voorlopig ingehangen, zal zien wat die kan doen, moet dus opnieuw naar de winkel.

De komende weken extra verversen, water regelmatig eens testen,... weet wat gedaan.
Moeten ook dringend fornuis en koelkast gaan kopen, want zo zonder is echt niet evident!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan