Wat is er nieuw

Filter vervangen, eerst weer indraaien?

Koekieloekie

Member
Lid geworden
21 november 2021
Berichten
5
Leeftijd
36
Zo'n 2 a 3 maanden geleden vroeg mijn zus of ik alsjeblieft 2 vissen incl. spullen over wilde nemen. De vissen stonden bij haar op haar nieuwe werk en zij had geen zin in onderhoud enzo, en de vorige directeur, die de vissen dus heeft aangeschaft, wilde ze niet meenemen.

Dus, daar kwamen onze vissen... (ik als dierenliefhebber kon geen nee zeggen aangezien ze anders door de wc ofzo zouden gaan)

2 goudvissen in een bakje van 15 liter, met gelukkig wel een filtertje erin.

Daar hebben de vissen precies een maand in gezet, omdat ik meteen een nieuwe bak heb gekocht voor ze maar die eerst 8n moest draaien.

Een mooie 100 liter bak, wat plantjes erin, dun laagje kiezels, een rotsje en een superfish aquaflow 200 erin. 3 weken in laten draaien en daarna de vissen verhuisd van hun appartementje naar hun nieuwe onderkomen, een villa zoals wij het noemen.

Elke zondag vervang ik 3/4 van het water, want ik weet dat goudvissen viezerikken zijn maar nu viel het mij op dat m'n filter niet zo lekker meer blaast.

Nu weet ik dat je bacteriënhomuishouding voornamelijk in het filter zit dus echt schoonmaken durfde ik niet.

Wel zag ik dat het filter er inmiddels een maand in zit, en volgens de ge euiksaanwijzing zou ik hem dan moeten vervangen, maar gooi ik dan niet m'n hele opgebouwde bacteriënhuishouding in de prullenbak?

Hoe doen jullie dit? Of hoe hoort dit?

Beter een ander filter kopen? Waarbij ik het filter kan spoelen? Maar ook dan was je alles eruit....

Wie kan mij raad geven?

En qua voeren? 1x per dag, of toch liever 2 of zelfs 3x per dag? Hierover lees ik erg wisselende verhalen namelijk!
 
Mooi dat jij je over de vissen wilt ontfermen. ^^ Wat zijn mensen toch onverschillig soms, als het om dierenlevens gaat. Alsof dieren slechts onderdeel zijn van het meubilair; bevallen ze niet meer, dan gooi je ze er gewoon uit. Je zou mensen zélf mee willen laten maken wat ze hun dieren aandoen.

Maar goed. 😉

Hoe groot zijn ze? En zijn het normale goudvissen (enkele staart, typische "visvorm") of siergoudvissen (dubbele staart, vaak korter lijf, dikker buikje)? Een deel van de antwoorden zal daarvan afhangen.

100 liter is voor goudvissen (uiteindelijk) niet heel groot hoor, maar het is al een stuk beter dan wat ze gewend waren.

- De handleiding van het filter kun je gerust negeren; je hebt gelijk dat er op de voorgestelde manier te veel bacteriën verloren gaan.
- Beter is om meerdere filters te hebben. Dus het advies in dit geval is om er een filter bij te kopen, liefst een potfilter van enige omvang. (Aanrader qua prijs/kwaliteit/capaciteit: JBL cristalprofi e902, bij de Hornbach.)
- Filters dan om en om verschonen. De ene keer filter A, de andere keer filter B. En dan slechts de sponzen licht uitknijpen, enkel om wat meer stroming mogelijk te maken. 🙂
- Qua voeren: hier verschillen de meningen inderdaad over. Veel voeren = snel groeien, weinig voeren = langzaam groeien. In beide gevallen worden vissen ongeveer even groot! Mijn advies zou zijn: houd in deze kleine (kwetsbare) bak de gezondheid van je vissen op één en voer ze maar 1x per dag. Dat is echt voldoende om ze gezond te houden. Negeer het bedelen. Beter dit dan het hele circus van hoge belasting - waterverversen - help, ziektes - etc.

🙃
 
Het zijn gewoon normale goudvissen. Geen sluierstaarten ofzo. De ene is ongeveer 10 cm en de andere ongeveer 12 a 13 cm.
Ik ga eens kijken naar dat filter van de hornbach!

Bedelen doen ze eigenlijk niet, tenzij ik het voer klepje open doe hahaha. Ze rukken gewoon m'n plantjes en alles los, echt een beetje lomperikken zeg maar...
 
Ze rukken gewoon m'n plantjes en alles los
Okee, nu weten we zeker dat het goudvissen zijn. 😂👍

Bedelen doen ze eigenlijk niet
Joh, hoe krijg je dat voor elkaar. Die van mij staan de hele dag voor het glas te dansen.

Anyhoo. Aquariumspullen zijn in de eerste aanschaf vaak wat duur. Maar voor vissen van dit formaat is zo'n groot filter echt nodig. 🙂 Succes.
 
Je kunt ze ook groente serveren. Gepelde doperwten/tuinbonen, brocoli, bloemkool, spruit nou ja alles gewoon eens proberen wat ze lekker vinden. Wel even koken/blancheren

Heeeel mischien :DD laten ze dan je plantjes wat met rust.
 
, en volgens de ge euiksaanwijzing zou ik hem dan moeten vervangen
Dat is een stukje commercie want dat hebben de fabrikanten graag maar sponzen kunnen vele jaren meegaan en deze moet je pas licht uitspoelen als de uitstroom merkbaar minder wordt.
 
Ja, punt is alleen dat ik bij dit filter dus niet bij de spons kan, iseen gesloten systeem.... Dus toch echt even op zoek naar een ander filter denk ik!
 
Om wat voor filter gaat het dan en heb je eventueel een foto want dat systeem ken ik niet. Sponzen zul je altijd af en toe moeten spoelen.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan