Wat is er nieuw

Filter vervangen - na hoe lang?

Sara_Lucy

Well-known member
Lid geworden
3 januari 2022
Berichten
68
Leeftijd
36
Het is alweer even geleden dat ik hier poste en zal binnenkort weer eens een bakken-update doen, maar voor nu een vraag over filters:

Ik heb een fluval 123l tank en het filter daarvan is de laatste tijd erg lawaaiig geworden. Ik wil het oude filter graag weghalen + door een sterk intern filter vervangen, dus ik heb twee weken geleden een nieuw intern filter toegevoegd en daar wat oud filtermateriaal in gedaan... Maar hoe lang kan ik ze het beste allebei laten draaien? Kan ik de fluval pomp al uitzetten, of nog beter even niet?
 
Hoeveel van het oude filtermateriaal heb je kunnen overzetten? Hoeveel groter/kleiner is het nieuwe filter tov het oude filter?
 
Het nieuwe filter is de helft qua sponzen van het oude filter. Liter per uur zou ik even moeten opzoeken.
En heb het nieuwe filter voor ongeveer de helft met oud filtermateriaal gevuld.
 
Het nieuwe filter is de helft qua sponzen van het oude filter. Liter per uur zou ik even moeten opzoeken.
En heb het nieuwe filter voor ongeveer de helft met oud filtermateriaal gevuld.

Weet je zeker dat je met het nieuwe filter nog wel voldoende filtercapaciteit overhoudt, gezien het met 50% is afgenomen?
Ik denk dat na 2 weken met 50% ingedraaide media je redelijk goed zit qua inhoud van het nieuwe filter, mits het filter toereikend
is voor de bak..
 
De bak heeft niet veel bewoners dus ik denk dat het OK gaat zijn, maar zal de info van het filter nog eens nalezen, goeie. Dank voor het meedenken!

(En word momenteel behoorlijk gek van het geluid van de fluval (t is niet de pomp, maar de vibratie van de filterkast) dus moet daar echt iets anders op vinden.)
 
De bak heeft niet veel bewoners dus ik denk dat het OK gaat zijn, maar zal de info van het filter nog eens nalezen, goeie. Dank voor het meedenken!

(En word momenteel behoorlijk gek van het geluid van de fluval (t is niet de pomp, maar de vibratie van de filterkast) dus moet daar echt iets anders op vinden.)

Heb je een foto toevallig van je installatie?
 
De huidige fluval pomp zit op de enige plek waar ie past in het filter, plaatje van fluval zelf:
1726761571248.png


De vervanging is de eheim biopoter 240, die had ik nog en zou volgens eheim genoeg / teveel moeten zijn voor de bak.

Oh, en de bak zelf staat al een tijd en draait stabiel, misschien ook handig om te weten.
 
Lastige vergelijk, 2 filters die zo van elkaar verschillen, maar volgens mij zit je na 2 weken wel goed met je media 🙂
 
Heb 'm gister uitgezet, vandaag alles nog OK - maar ik houd t in de gaten de komende tijd 🙂
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan