Filter vervangen


Rastaman

Well-known member
Lid geworden
1 november 2020
Berichten
209
Leeftijd
79
Er draait nu een Eheim binnenfilter met 1 bakje fliterspons, 2 x bakjes eheim filtermedia en 1 bakjemet Purigen en dun laagje filterwatten. Draait al enig emaandne en doet zijn werk. maar stel dat ik deze toch wil vervangen door een extern filter omdat dit interne filter toch wel erg groot is en veel volume inneemt,. Kan ik dan de ingedraaide filtermedia in het nieuwe externe filter kieperen en per direct de filters om wisselen of moet ik nieuwe externe filter een week of 4 naast huidige filter laten indraaien ?
 
Als het in de nieuwe kan dan zou je de oude eruit kunnen halen want dan draait de bak door op dezelfde filtering zeg maar.
 
Toch wel? Ook als er naast die oude media in nieuwe filter ook nieuwe media gata draaien? De hoeveelheid oude media die ik nu heb draaien in huidige filter is natuurlijk stuk minder dan wat er in zo een extern filter kan. Daar zou dus naast de oude media ook "verse" media komen. Dat kan geen kwaad?
 
Ja maar als de bak nu goed draait op de oude media dan zal dat als je het in de nieuwe doet gewoon doorwerken en in de rest van de nieuwe media zal ook een bacteriecultuur gaan zitten. Als je in een buitenfilter af en toe wat media vernieuwt om welke reden dan ook dan wil dat prima hoor.
 
De bacteriekolonie breidt zich razendsnel uit en zit idd in je media, niet zozeer in je filterbehuizing. Kun je dus gewoon overzetten. Wat ik zelf altijd doe, maar of 't ergens op slaat weet ik niet, is de oude media dan vóór de nieuwe plaatsen. Stel dat je nieuwe filter aan de onderzijde aanzuigt, dan plaats ik daar de oude sponzen, daarboven een nieuwe, dan oud biologisch materiaal, daarboven hetzelfde maar dan nieuw en de filterwatten doe ik gewoon nieuwe. Op die manier, voor mijn gevoel althans, zorgt de flow er dan voor dat de bacteriën zich het snelst van oud naar nieuw kunnen uitbreiden.
 
Klinkt best logisch!
 
Klinkt best logisch!
Dacht ik ook; maar of 't ook echt op die manier werkt, of dat t geen biet verschil maakt, heb ik nooit onderzocht. Aangezien de hele inhoud qua water paar keer per uur door het filter gaat, zal t wel geen verschil maken. Nieuwe media komen dan snel genoeg in aanraking met bestaande bacteriën waarschijnlijk, maar toch geeft het mij peace of mind.
 
Dacht ik ook; maar of 't ook echt op die manier werkt, of dat t geen biet verschil maakt, heb ik nooit onderzocht. Aangezien de hele inhoud qua water paar keer per uur door het filter gaat, zal t wel geen verschil maken. Nieuwe media komen dan snel genoeg in aanraking met bestaande bacteriën waarschijnlijk, maar toch geeft het mij peace of mind.
Op zich heel logisch.
Nog beter is de plaats in het oude filter. En dezelfde plaats in het nieuwe zoeken.

Stel je hebt filtermateriaal wat als eerste het grove vuil vangt. Dat moet dan in het nieuwe ook op die eerste plaats komen.
Daarna heb je in de oude filter het 2e materiaal en het 3e materiaal.

Op de eerste plaats wordt vuil omgezet naar ammonia. Dat zijn andere bacterien.
Op de 2e en 3e plek worden nitriet en nitraat gevormd.

Omdat het nieuwe filter veel meer plaats bied, zul je toch media moeten toevoegen.
Doe het 1e oude spul, bij de laag 1e media in de nieuwe.
De 2e laag bij de 2e, etc.

Maar dat is dan weer mijn logica.
 
Op zich heel logisch.
Nog beter is de plaats in het oude filter. En dezelfde plaats in het nieuwe zoeken.

Stel je hebt filtermateriaal wat als eerste het grove vuil vangt. Dat moet dan in het nieuwe ook op die eerste plaats komen.
Daarna heb je in de oude filter het 2e materiaal en het 3e materiaal.

Op de eerste plaats wordt vuil omgezet naar ammonia. Dat zijn andere bacterien.
Op de 2e en 3e plek worden nitriet en nitraat gevormd.

Omdat het nieuwe filter veel meer plaats bied, zul je toch media moeten toevoegen.
Doe het 1e oude spul, bij de laag 1e media in de nieuwe.
De 2e laag bij de 2e, etc.

Maar dat is dan weer mijn logica.
Dat je A bij A doet en B bij B lijkt me logisch, maar of 't dan verschil maakt of je eerst nieuwe A of eerst ouwe A doet, zou - denk ik - geen biet verschil moeten maken gezien je de bakinhoud 5-10-20 x per uur door je filter laat gaan.
 

Terug
Bovenaan