Wat is er nieuw

Filter vies, stroming blijft gelijk

RichD1011

Well-known member
Lid geworden
3 december 2015
Leeftijd
30
De laatste tijd zijn hier op het forum wel eens wat discussies over het wel of niet goed functioneren van filters met mandjes, en het al niet niet langsstromen van ongefilterd water langs die mandjes.
Wou hier toch even mijn mening kwijt, en wellicht nog wat discussie losmaken 🙂

ik draai mijn malawiaquarium nu al zo'n 2 jaar op 2x Eheim pro 4+ 350.
ik houd bij mijn filters altijd de doorstroom in de gaten om te kijken of ik onderhoud moet gaan plegen... maar die blijft maar gelijk....
dus ik telkens na zo'n 5-6 maanden dat filter maar eens open gooien, en het voorfilter zit gewoon vol met smurrie, ook de witte watten zitten gewoon vol met smurrie (en dan bedoel ik ook gewoon echt ranzig vol).
en de stroming uit het filter? die blijft maar gaan en gaan en gaan... zonder drastisch verschil in flow. hoe ik merk dat het water toch echt minder gefilterd word? de kaamlaag die ontstaat.

gek eigenlijk hè? begin dus ook echt steeds meer te geloven dat deze filters niet optimaal werken. aan de hand van stroming kan ik er niet van uitgaan hoe "vies" het filter al is.
moet dus eigenlijk preventief elke 3 maand het filter openen, puur om de filterende werking optimaal te houden. is dat erg? nee maar snel te vergeten.

om een vergelijking te maken: in mijn bioloog is de 1e laag die het water tegen komt witte watten, wat gebeurd er als ik er niet op tijd bij ben? dan stroomt mijn 1e kamer over omdat het water niet goed door die watten kan stromen door vervuiling. dus waar gaat het water in zo'n potfilter dan heen?

Wilde dit toch even met jullie delen 🙂

Laatst bewerkt:
Er langs?

Ik heb dat hier met 1 eheim 2224 ook, de andere niet (ook een eheim 2224) die verminderd wel qua stroming.
Overigens horen watten in een bioloog in je laatste vak te zitten

Overigens horen watten in een bioloog in je laatste vak te zitten
Zegt wie?
Als je graag eerst al het stof en zweefvuil uit wilt vangen en dus goed mechanisch wilt filteren voordat het water (met vuil) je biologische media in gaat zal je moeten beginnen met Filterwatten/vlies en dan pas de rest..

Btw ik zou toch echt de pomp(en) in het laatste vak zetten ipv Filterwatten/vlies...

Ik had dit met de JBL e1501. Stroming vermindert niet, dan zie ik in een keer zweefvuil. Bleken ook de sponzen heel smerig te zijn, gewoon zwaar daar van.

Is toch prima, dat het langs de mandjes stroomt.
Zou dat potdicht zijn, staat het stil.

In de 2213 en 15 hadden ze ook een binnen bak.
Ligt nog op de plank. toch eeens instaleren.

Ik had dit met de JBL e1501. Stroming vermindert niet, dan zie ik in een keer zweefvuil. Bleken ook de sponzen heel smerig te zijn, gewoon zwaar daar van.
Tja, als ze schoon zijn, werkt het niet.

Ja gelukkig stroomt het langs de mandjes. Leerde me wel dat ik het interval tussen het reinigen kleiner moest maken.
Op zich was ik dus blij met het zweefvuil in de bak.

Juist!

Zegt wie?
Als je graag eerst al het stof en zweefvuil uit wilt vangen en dus goed mechanisch wilt filteren voordat het water (met vuil) je biologische media in gaat zal je moeten beginnen met Filterwatten/vlies en dan pas de rest..

Btw ik zou toch echt de pomp(en) in het laatste vak zetten ipv Filterwatten/vlies...

Dit dus! mijn redenering en het werkt perfect. (alleen dus in de gaten houden dat ze niet vollopen en het water over je schotten heen gaat lopen :juggle:)

Dat het op ten duur langs de mandjes stroomt is opzicht wel goed ja, anders komt het helemaal stil te staan.
maar geeft wel een vertekend beeld, je denk oh mijn filter is nog niet vies want de stroming is nog goed, maar het water komt niet goed meer langs de media.

Zegt wie?

Uiteraard staat de pomp in het laatste vak maar daarvoor de filterwatten, lijkt mij ook logisch dat je pomp in het laatste vak staat en dat jouw opmerking alleen maar bedoeld is mij belachelijk te maken ipv inhoudelijk werkelijk wat zinnigs toe te voegen....

Bij mij is het ook vaak zwart , hoor. Daar zitten de bacterie in.
Zwart ok, maar dan kun je nog gaatjes zien in de spons. Was bij mij niet meer het geval, was echt door en door slurrie. :bloos:

Ik ben blij dat er meer nu signaleren dat het bij de mandjes erlangs gaat. Marcel heeft dat ook al geconstateerd en ik heb een tijdje de co2 via de 901 laten lopen maar het loste erg slecht op en dat kwam waarschijnlijk ook doordat de co2 niet allemaal door de filter ging en dus niet goed kon oplossen.
Een volgende filter hier zal er niet een met mandjes zijn dus.

Ik ben blij dat er meer nu signaleren dat het bij de mandjes erlangs gaat. Marcel heeft dat ook al geconstateerd en ik heb een tijdje de co2 via de 901 laten lopen maar het loste erg slecht op en dat kwam waarschijnlijk ook doordat de co2 niet allemaal door de filter ging en dus niet goed kon oplossen.
Hier wel (heb twee e1501 staan dus zal niet zo gauw een nieuwe aanschaffen), maar als je het juiste interval kent van je filter, kun je die bypass toch voorkomen door regelmatig onderhoud.

Uiteraard staat de pomp in het laatste vak maar daarvoor de filterwatten, lijkt mij ook logisch dat je pomp in het laatste vak staat en dat jouw opmerking alleen maar bedoeld is mij belachelijk te maken ipv inhoudelijk werkelijk wat zinnigs toe te voegen....
Wel een beetje ja..
Vind dat je nogal verwijtend zegt waar mensen hun filtermateriaal moeten plaatsen terwijl dat in een bioloog Opzich niet veel uitmaakt omdat je niet gebonden bent aan mandjes en een vooraf bepaalde stroming door een fabrikant

Foute beslissing dan, john.
Zie het als een overloop.

Nou het was de bedoeling dat op deze manier via de filter de co2 goed zou oplossen maar dat bleek niet het geval en er bleef ook voor mijn gevoel teveel co2 in de kop achter dus de poging was niet geslaagd.

Een volgend filter zal eerder een Eheim 2217 zijn bijvoorbeeld.

Zwart ok, maar dan kun je nog gaatjes zien in de spons. Was bij mij niet meer het geval, was echt door en door slurrie. :bloos:

Bij mij dus ook, door en door bruin zonder zichtbare openingen.

Hier wel (heb twee e1501 staan dus zal niet zo gauw een nieuwe aanschaffen), maar als je het juiste interval kent van je filter, kun je die bypass toch voorkomen door regelmatig onderhoud.

Dat dus, met regelmaat je (elke 2-3 maanden) het voorfilter reinigen en de watten vervangen en de filterwerking blijft optimaal werken. Maar moet je dat wel doen natuurlijk :juggle:

Als ik weer eens een filter moet aanschaffen neem ik een Eheim classic om een vergelijking te maken. Om nu een classic te kopen puur om een vergelijking te maken gaat me wat ver 🙄

Dat is begrijpelijk Richard want dat wordt dan een duur grapje om zoiets te proberen maar een filter zonder mandjes heeft dat probleem in elk geval niet.

Dat is begrijpelijk Richard want dat wordt dan een duur grapje om zoiets te proberen maar een filter zonder mandjes heeft dat probleem in elk geval niet.

Wij hebben pas de eheim classic 250 gekocht, dus de 2213. Die gebruikt tegenwoordig een grote mand waar je je filtermateriaal indoet. Zou zo'n filter wanneer je die mand gebruikt niet hetzelfde probleem gaat vertonen? Je kan de schijven/afstandhouders voor gebruik zonder mand nog krijgen, maar wij moesten ze wel apart bestellen.

Ik heb hier een 2213 met en een zonder mand maar of dat daar ook bij kan durf ik niet te zeggen. Ook daar heb je met een mand natuurlijk wel een kleine ruimte tussen die mand en de pot.

Ik heb hier een 2213 met en een zonder mand maar of dat daar ook bij kan durf ik niet te zeggen. Ook daar heb je met een mand natuurlijk wel een kleine ruimte tussen die mand en de pot.

Wij ook 🙂 degene met mand gebruiken we nu op een 60ltr plantenaquarium. Degene met losse afstandhouders als pomp/filter voor onze waterwissels, waardoor we al het water garnaal- en slak-proof rechtstreeks kunnen afvoeren naar onze tuin.

Laatst bewerkt door een moderator:
Qua onderhoud zit er weinig verschil in want bij beide moet je het bovenste verwijderen als je filtermedia wat onderin zit wilt uitspoelen.

Ja, lolbroek. Heb ze in alle maten.

Vroeger kringlopen af rijden. goedkoop inkopen, vor duurder verkopen.

Richard,

Hier dezelfde ervaring gehad. Kaamlaag gaf aan dat het filter te vuil is.

Nu heb ik de classic 2217. Deze laat wel een vermindering zien. Maar dan moet ik het echt bond maken.
Dan zuigt deze de watten samen tot een plakje van een halve cm.

Ik maak nu iedere maand de filter open. Alleen watten uitspoelen of vervangen. Om en om.

Dit doe ik, omdat ik algen kreeg aan de drijvers. En met deze maandelijkse schoonmaak van de watten blijven de algen weg.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan