Wat is er nieuw

Filter voor garnalenbakje Aqua65

• Onderwerp starter Onderwerp starter MaoSan
  • Startdatum Startdatum
M

MaoSan

Guest
Zoals de titel al zegt, ik zoek een sponsfilter voor in een Aqua65. Wil hier te zijner tijd garnalen, waarschijnlijk Crystal R. en een schooltje vissen in een "scape" gaan houden.

Ik ga niet specifiek voor de kweek van de garnalen maar gewoon het houden van!

Er hangt op dit moment een Eheim Aquabal in, zou eventueel deze schoon kunnen maken en het filtermateriaal vervangen maar weet niet of deze geschikt is voor de garnalen.

Het aquarium staat nu nog vies en vol met resten planten, dus moet hem eerst schoonmaken en heb geen haast met de beslissingen.

Ah tegenwoordig met pompje erin! Da's wel heel mooi, heb er nog wel eentje liggen die met luchtpompje werkt. Niet zo'n prettig geluid vond ik dat..

En nog heel "hollands" geprijst ook!

Dat geluid is ook wat mij stoorde bij een sponsfilter. Ik heb deze net binnen gekregen dus ga kijken of hij bevalt of niet.
Nu werk ik nog met de SF Aquaflow 100 namelijk.

jessicapilon zei:
Dat geluid is ook wat mij stoorde bij een sponsfilter. Ik heb deze net binnen gekregen dus ga kijken of hij bevalt of niet.
Nu werk ik nog met de SF Aquaflow 100 namelijk.

Ah oke, wacht ik nog even af.... eerst mijn RIO240 maar een afmaken en bevissen!

En hoe zijn de ervaringen na een weekje draaien van dit filter?

Er staat bij dat hij goed is voor aquariums tot 100 liter, zou dat dan echt zo goed werken met vissen die toch wel meer vervuilen dan garnalen in een aquarium van 80 cm?

Bij externe filters moet je de netto opbrengst ook altijd met een flinke korrel zout nemen. In de praktijk hou je vaak maar 60% van de opgegeven waarde over.
Daarom denk ik dat de Pat mini prima geschikt is voor garnalenaquaria tot ca. 60L. Naar mijn mening is dit wel een filter primair voor garnalenbakken.

Zelf heb ik er twee in gebruik in mijn 30L cubes voorzien van dubbele spontfilter en ben er erg blij mee!

https://youtu.be/9AJOlxnRscc?t=1m20s

Niwla zei:
Bij externe filters moet je de netto opbrengst ook altijd met een flinke korrel zout nemen.
Dit is best wel negatief hoor. Ten eerste omdat het mogelijk suggereert dat er door de fabrikant maar wat wordt gejokt of bewust misleidende informatie wordt gegeven. Dat is niet aan de orde, maar wel worden doorvoersnelheden gemeten zonder de weerstand van (ingedraaid) filtermateriaal. Daardoor ligt het aantal liters per uur in de praktijk altijd lager. En dat is helemaal niet erg. Je wilt immers dat ingedraaide filtermateriaal en dus is de afname van liters per uur ook iets goeds.
Ten tweede omdat het voorgaande niet betekent dat de vermeldde "geschikt voor X liter aquarium" door fabrikanten ook onjuist is. Integendeel, met een beetje normaal (niet overbevolkt) bestand zijn die opgaven vaak zo gek nog niet. Het is in ieder geval absoluut niet zo dat je van die opgegeven X liter maar met 60% kan rekenen. Was dat wel zo, zou het in al onze bakken moeten zijn misgegaan de afgelopen jaren.

Niwla zei:
Daarom denk ik dat de Pat mini prima geschikt is voor garnalenaquaria tot ca. 60L. Naar mijn mening is dit wel een filter primair voor garnalenbakken.
Gezien onze ervaringen met de Aquael 500 en het fenomeen dat dit Pat mini filtertje technisch op dezelfde leest geschoeid is lijk je de capaciteiten van deze Pat mini te onderschatten. Of de opgegeven 120 liter in alle gevallen re�el is zal moeten blijken, maar tot ca. 60 liter en primair voor garnalenbakken, nee dat zien wij niet.
Of, heb jij de Pat mini op volle capaciteit staan en is de stroming die ervanaf komt maar zo-zo? Houd er ook rekening mee dat de door jouw bevestigde dubbele sponsfilter waarschijnlijk meer hechtingsoppervlak heeft als de meegeleverde spons en daarmee minder stroming zal afleveren. Daar wijk je dus al af van hoe de fabrikant het filter bedoeld heeft en van specificaties voorzien.

Moraal van het verhaal: liters per uur is zonder filtermateriaal en is dus in de praktijk minder, maar dat hoort en daarmee zijn opgaven van X liter aquaria niet meteen veel te hoog.

Mascha of Ivo ,)
Denk jij dat zo'n filter wel zou kunnen dan in een aquarium met vissen? Lijkt mij wel interessant eigenlijk voor mij dan.

Niwla zei:
Bij externe filters moet je de netto opbrengst ook altijd met een flinke korrel zout nemen. In de praktijk hou je vaak maar 60% van de opgegeven waarde over.

Zelf heb ik er twee in gebruik in mijn 30L cubes voorzien van dubbele spontfilter en ben er erg blij mee!

https://youtu.be/9AJOlxnRscc?t=1m20s

Ik kan me hier wel in vinden en ik denk dat je de opmerking over een korrel zout moet zien als Groningse nuchterheid 😉 .
Opzettelijk zullen de fabrikanten misschien geen verkeerd beeld willen scheppen maar in de praktijk is het zoals bekend vaak veel minder dan wordt aangegeven.

Tja ik heb zelf de aquael turbo 500 gehad en daarbij staat aangegeven dat deze geschikt is voor bakken tot 150 liter. Ik had deze op een 50 liter bak en de filter slibde continu dicht. Visbestand is echt niet enorm (toen alleen nog 10 amandaes). Maar er zijn ook heel veel goede verhalen over te horen, dus misschien heb ik gewoon pech gehad. Met mijn ervaring zou ik dan ook absoluut niet de pat mini op een 80cm bak zetten (als enige filter).

Voor een 80cm vindt ik ook dat hij heel weinig ruimte heeft met 1 spons voor de bacteriecultuur.
Dat is geen vergelijk met de interne filters die bv Juwel in zijn 80cm bakken heeft zitten.
Ik gebruik deze dan ook in de nano van 30 liter.

We hebben het hier over een aqua-65 van 50 cm (HxLxD 50x50x35).

En ga hem dan gebruiken met dubbel sponsfilter eraan.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan