Wat is er nieuw

Filter voor Malawi aquarium

• Onderwerp starter Onderwerp starter smidsy
  • Startdatum Startdatum
S

smidsy

Guest
Beste Allen,
Ik ben een Malawi bak aan t opstarten en nu vroeg ik mij af of het volgende filter daarvoor geschikt is: Jbl Cristalprofi E901 Greenline.
Deze heeft geen UV filter, maar is dit wel noodzakelijk?
De specs zijn als volgt:
Voor aquaria: 90-300 liter
Pompcapaciteit: 900 liter per uur
Filtervolume: 7,6 liter
Stroomverbruik: 11 Watt
Slangmaat: 12/16 mm
Afmetingen in mm: 180x210x405 mm
Filtermanden: 1x 1,1 liter en 3x 1,2 liter
Het aquarium waar hij zijn werk moet gaan doen is een Juwel Rio 180.
Groet
Erik

Op zich is het filter prima voor een meterbak...maar of Malawi chicliden in een Rio180 aan te raden zijn. Ik betwijfel of je eraan moet beginnen. Zullen er zeker niet veel in kunnen. Maar denk dat je daarvoor maar een vraag moet stellen in de juiste topic.

Meen dat je eerst aan Tangyanika zat te denken in een ander Topic? Dat past beter als Malawi in een Rio180.

Klopt inderdaad, die staat er ook nog dat topic, inclusief wat vragen erin...
hier werden mij wel aardig wat opties geboden.
Maar het filter zou er wel geschikt voor zijn begrijp ik?
Maar filteren over UV is dus niet noodzakelijk?

Geen idee, geen ervaringen met uv filters in aquarium.

Ga eens langs Veldhuis, praat eens met Harry over je vissenkeuze.
Kan je vast goede antwoorden geven hierover.

is niet noodzakelijk nee.
is alleen nuttig als je zweefalg hebt maar ook dat is te voorkomen zonder uvc

Ik zou ook gaan voor een krachtiger filter, bijvoorbeeld het filter die Saskia aangeeft op de JBL e1500. Deze heb ik zelf ook op een Rio 180 draaien (Niet met malawi) en dit is perfect al zeg ik het zelf.

Ooooh oke, ik dacht met ongeveer 6 a 7x het aantal liters in de bak dat ik dan wel goed zou zitten, maar het filter heeft dus nog wat meer capaciteit nodig 😉

smidsy zei:
Ooooh oke, ik dacht met ongeveer 6 a 7x het aantal liters in de bak dat ik dan wel goed zou zitten, maar het filter heeft dus nog wat meer capaciteit nodig 😉

900 liter per uur is bij optimale omstandigheden, wanneer het filter gevuld is en het een beetje vies is zal dit heel veel minder zijn. Ik denk dat het dan eerder ongeveer 500/600 liter per uur is.

Hey Ludger,
Inderdaad en daarom vandaag gekozen voor de Tetra EX 1200 Plus, daarmee moet het goed komen...
Iemand enig idee hoe veel geluid dit filter maakt... ik kom er net achter dat hij te groot is voor het meubel wat er onder t aquarium zit :'(

beste allemaal,
gisteren de stenen geplaatst en wat zand toegevoegd, vanochtend de rest van het zand gespoeld, en in de bak gedaan, en hem gevuld met water.
Het filter aangesloten en aangezet, door dat er nog wat zweefvuil uit het zand kwam zie ik nu dat boven in het water mooi naar links gaat, en onder mooi naar rechts, dus met de circulatie zit het wel goed.
Maar nu vraag ik mij af of ik beide kranen van het filter vol open moet houden of dat het beter is deze wat dicht te zetten... Houden Malawi cichliden van veel stroming?
Hopenlijk is de bak morgen mooi helder!!
(het filter hoor ik nauwelijks, wel hoor ik water stromen maar ik neem aan dat dit normaal is??)

Filter lekker zo laten, de uitstroom wordt al snel een stuk minder (helaas) en stroming voor mbuna kan geen kwaad/is goed (sommigen zetten er zelfs een extra stromingspompje in).

Gelukkig!! dan laat ik het zo lekker!
Nu nog een kastje zoeken voor naast het kastje, waar het filter in kan...
Het motortje hoor je niet, maar het water hoor je wel redelijk lopen, hoort dit?

Beste allen,
Gisteren nog trots verteld dat t filter zo stil was dat ik alleen het water hoorde lopen, vandaag kom ik de woonkamer in, en ik hoor geen water meer lopen en alleen een hele hoge toon van het filter (alles stroomt en loopt nog wel goed door), even de stekker eruit leek het probleem op te lossen, echter hoor ik hem nu weer terug komen, weet iemand of dit normaal is? en hoe dit misschien te verhelpen is????
Groet
Erik

Zit er misschien nog lucht in en zo ja dan even een poosje schuin houden.
Of even die knop erop gebruiken.

Zou inderdaad kunnen dat er nog wat lucht in zit. Schuin houden, zoals John zegt, wil inderdaad wel eens helpen. Anders het filter even oppakken en er voorzichtig mee schudden.

En moet ik dan het filter aa nlaten staan en laten draaien tijdens het schuin zetten, de knop gebruiken, en/ of beetje schudden????

smidsy zei:
En moet ik dan het filter aa nlaten staan en laten draaien tijdens het schuin zetten, de knop gebruiken, en/ of beetje schudden????

Ja.

Meestal zal het lucht zijn ja. Maar kijk ook even of er per ongeluk niet een plastic balletje in de aanvoerpijpjes van de mandjes is gaan zitten, dat past namelijk precies (ik had een keer de balletjes teveel laten ronddrijven voordat ik het volgende mandje erop had gedaan).

Ik heb de mandjes allemaal afgespoeld, en toen in het filter gestapeld, dus het lijkt mij sterk dat er een balletje in een buisje is gekomen.
Maar ik zal het filter eens schuin zetten vanavond... en even schudden, mocht dat dus niet helpen even de pompknop gebruiken, dit is ook niet schadelijk als hij aanstaat en je gebruikt de knop??

saskia bedoeld dat als er water in het filter staat, en je het 2e mandje (bioballen) erin plaatst
die balletjes dan gaan drijven en in de opening van het mandje kunnen gaan zitten.

daarom leeg ik altijd eerst me filter als ik ze eruit heb gehad zodat ze niet in de weg gaan zitten als ik de mandjes terug plaats 😀

Hello allemaal,
Vanavond op de knop van het filter herhaaldelijk gepompt, er kwam aardig wat lucht uit de uitstroom van het filter en toen was hij weer muisstil, echter na een 2tal uren weer een piep/fluittoon, toen het filter iets schuingehouden, er kwamen weer een aantal belletjes, maar ook wat water uit het filter, hoort dit wel?? (ik dacht dat het filter toch geheel gesloten moest zijn??)

smidsy zei:
Hello allemaal,
Vanavond op de knop van het filter herhaaldelijk gepompt, er kwam aardig wat lucht uit de uitstroom van het filter en toen was hij weer muisstil, echter na een 2tal uren weer een piep/fluittoon, toen het filter iets schuingehouden, er kwamen weer een aantal belletjes, maar ook wat water uit het filter, hoort dit wel?? (ik dacht dat het filter toch geheel gesloten moest zijn??)

Uit de kop? Dit hoort inderdaad niet, al moet ik zeggen dat ik het ook eens heb gehad met mijn Tetratec filter toen ik hem schuin hield.

haha, het geluid van het filter is inmiddels wel weg (hoop ik) even schuin gehouden, na dat beetje water lekt hij ook niet meer als je hem schuinhoud... en hij draait nu mooi rustig, hopen dat t zo blijft...

Beste allemaal, ik ben erachter, het is niet het filter wat het geluid maakt, maar het uitstroompijpje, weet iemand hier raad mee.... hij geeft een heel hoog geluid...

Hey hey, het uiteinde is dicht...dus dat is het niet, ik weer niey eat er gebeurd als ik de gaatjes iets groter maak, maar dit lijkt me ook niet de bedoeling...

Wat bij mij hielp is het pijpje van de uitstroom afhalen (met de pomp uit), het pijpje dan onder water vol laten lopen en echt zorgen dat alle lucht eruit is. Dan onderwater weer op de uitstroom zetten en filter weer aanzetten. Het fluiten komt namelijk vaak doordat er nog een luchtbel vastzit in het pijpje.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan