Wat is er nieuw

Filter voor op een 910 liter bak

GynnadVis

Well-known member
Lid geworden
8 september 2012
Hoi,

Ik ben momenteel bezig met het opzetten/opstarten van het bij elkaar verzamelen van spullen voor een aquarium van 200x70x70. Nu heb ik lang getwijfeld tussen een bioloog en een potfilter en mijn keus is uiteindelijk toch gevallen op een potfilter omdat dit praktischer uitkomt en omdat ik er momenteel ook nog een heb van mijn oude aquarium, namelijk de JBL CristalProfi E1501 Aquariumfilter.

Er vanuit gaande dat het water ongeveer 5 cm onder de rand van het oppervlakte komt, zou dit betekenen dat er ongeveer 910 liter water inkomt. De JBL CristalProfi E1501 Aquariumfilter is niet sterk genoeg om dit alleen aan te kunnen, dus zal ik deze moeten vervangen door een andere potfilter of zal er een potfilter bij moeten komen, mijn voorkeur gaat uit naar de laatste optie. Met twee potfilters zullen er ook twee uitstromingen zijn waardoor er meer beweging in de bak zal zijn. Ondanks dat ik al een JBL CristalProfi heb, gaat mijn voorkeur niet per se uit naar dat merk, maar heb ik er ook geen enkel probleem mee als we er een bij kopen van dat merk.

Bekijk media item 1830
Ik zou dan de onderstaande opstelling willen gebruiken, zodat het water ten allen tijden door beide filters zal gaan en dus niet aan één kant kan blijven hangen. Hierbij is rood filter 1 en groen filter 2. Reden is dat ik graag ook CO2 wil gaan toevoegen aan het aquarium en die zal maar via 1 van de twee uitstromingen in het aquarium komen.

full

Qua capaciteit, welke potfilter raden jullie aan, zelf ben ik uitgekomen op de onderstaande:
  1. JBL CristalProfi E1502 greenline > 166.95 bij Heevis momenteel
  2. JBL Cristalprofi E1902 greenline > 226.95 bij Heevis momenteel

Klinkt als een prima plan, twee mooie potfilters moet voldoende zijn voor 900L. Ook de stroming heb je volgens mij prima op orde zo.

Een extra JBL e1502 zou voldoende moeten zijn maar je kunt ook eens kijken naar een Eheim classic 600 (2217). Beetje in dezelfde prijsklasse ik vind de flow van een Eheim net wat krachtiger. Al zou je het ook gewoon bij hetzelfde merk en type kunnen houden, dat maakt het wat onderdelen (rotor en pakking op voorraad bijvoorbeeld) wel makkelijker!

Bovenstaande even vanuit gegaan dat het een normaal bezette bak wordt. Bij een overbevolkte cichlide bak is dit wellicht niet voldoende. Wellicht is het uitschrijven van het beoogde visbestand nog wel handig.

Edit: Ik zou eigenlijk toch voor een e1902 gaan, de bak is toch iets groter dan ik had onthouden.
Edit2: Ik zag op amazon.de dat de Fluval FX6 ook niet eens zo gek duur is (linkje) . Ook geen gekke optie 😉

Laatst bewerkt:
Thanks voor de tip @DanielHoogland, moet zeggen dat ik niet bekend ben met het merk Fluval, maar als ik zo de omschrijving lees (in het Nederlands bijv: linkje) vallen mij de volgende dingen op (tenminste op papier).

Dus eigenlijk voor minimaal extra kosten krijg je een veel krachtigere filter, heb je toevallig zelf ervaring met Fluval?

JBL Cristalprofi E1902 greenlineFluval FX6
Aanschafkosten 226,95 euro229,99 euro
Capaciteit1900 l/h3500 l/h
Inhoud filter15 liter20 liter
Verbruik in Watt36 W41 W
Stroomkosten per jaar70,22 euro79,97 euro

Die Fluval filters zijn best populair bij de grotere aquaria en wat mij betreft een prima merk. Ze bieden veel flow (gebruiken ook wat meer stroom) alleen richten zij zich wat meer op mechanische filtrage dan op biologisch. Je hebt dan ook enorm veel ruimte voor spons maar minder voor biologische media. Onderstaande video is wel een leuke uitleg over hoe dat filter precies werkt. Hij praat over biohome media maar je kunt daar natuurlijk ook elk andere biologische media in stoppen. In ieder geval wordt de werking van dit filter je duidelijk, want die is best apart. Houd er wel rekening mee dat het filter enorm groot is. Ik heb zelf geen Fluval filters, wel bij kennissen zien werken en die zijn er tevreden over.

Met een fx6 zal je alleen wat creatiever moeten worden met je CO2 en spraybar omdat ze een “afwijkende” maat gebruiken.

CO2 zou ik Sws al voor een reactor gaan, zeker op zo’n bak daar moet je niet willen prutsen met inline atomizers enzo.
En qua spraybar is het wellicht ook het mooiste om zelf wat knaps op maar in elkaar te fietsen met pvc.

Ik ben meer van blijf bij hetzelfde. Dus nog een JBL erbij. makkelijk qua sponzen kopen etc etc. En het staat mooier. Maar dat moet iedereen voor zichzelf bepalen natuurlijk.

Ik ben meer van blijf bij hetzelfde. Dus nog een JBL erbij. makkelijk qua sponzen kopen etc etc. En het staat mooier. Maar dat moet iedereen voor zichzelf bepalen natuurlijk.
Koop m’n filtermateriaal in bulk en knip het zelf op maat, scheelt flink in de portomenee 😉

Kleine tip houd amazon .de in de gaten soms wordt plots goedkoper heb fluval fx6 al eens zien staan voor 211 euro gewoon nieuw
waarom de prijs schommelt :juggle: :S

Ik zou zo'n FX6 wel zien zitten op dat formaat aquarium. Geeft lekker wat stroming en voor de prijs hoef je het ook niet te laten. Die JBL e1902 is bij amazon ook even een stukje goedkoper, momenteel €185,-

Hoi,

Ik ben momenteel bezig met het opzetten/opstarten van het bij elkaar verzamelen van spullen voor een aquarium van 200x70x70. Nu heb ik lang getwijfeld tussen een bioloog en een potfilter en mijn keus is uiteindelijk toch gevallen op een potfilter omdat dit praktischer uitkomt en omdat ik er momenteel ook nog een heb van mijn oude aquarium, namelijk de JBL CristalProfi E1501 Aquariumfilter.

Er vanuit gaande dat het water ongeveer 5 cm onder de rand van het oppervlakte komt, zou dit betekenen dat er ongeveer 910 liter water inkomt. De JBL CristalProfi E1501 Aquariumfilter is niet sterk genoeg om dit alleen aan te kunnen, dus zal ik deze moeten vervangen door een andere potfilter of zal er een potfilter bij moeten komen, mijn voorkeur gaat uit naar de laatste optie. Met twee potfilters zullen er ook twee uitstromingen zijn waardoor er meer beweging in de bak zal zijn. Ondanks dat ik al een JBL CristalProfi heb, gaat mijn voorkeur niet per se uit naar dat merk, maar heb ik er ook geen enkel probleem mee als we er een bij kopen van dat merk.

Bekijk media item 1830
Ik zou dan de onderstaande opstelling willen gebruiken, zodat het water ten allen tijden door beide filters zal gaan en dus niet aan één kant kan blijven hangen. Hierbij is rood filter 1 en groen filter 2. Reden is dat ik graag ook CO2 wil gaan toevoegen aan het aquarium en die zal maar via 1 van de twee uitstromingen in het aquarium komen.

full

Qua capaciteit, welke potfilter raden jullie aan, zelf ben ik uitgekomen op de onderstaande:
  1. JBL CristalProfi E1502 greenline > 166.95 bij Heevis momenteel
  2. JBL Cristalprofi E1902 greenline > 226.95 bij Heevis momenteel
Jbl 1502 bij ranzijn 149 eu.

Kleine tip houd amazon .de in de gaten soms wordt plots goedkoper heb fluval fx6 al eens zien staan voor 211 euro gewoon nieuw
waarom de prijs schommelt :juggle: :S
Amazon is net als bol.com bedrijven adverteren ook via amazon

Zal per winkel verschillen denk ik? Die bij mij in de buurt heeft helemaal geen JBL filters.
Apart ik ben ondertussen al bij 3 geweest en overal zag ik.jbl maar wellicht bij jou uitverkocht want ze hadden extra 10% korting erop. Vrouw heeft als kerstcadeau 1 gekocht voor mij voor 135 eu dus

Met een fx6 zal je alleen wat creatiever moeten worden met je CO2 en spraybar omdat ze een “afwijkende” maat gebruiken.

CO2 zou ik Sws al voor een reactor gaan, zeker op zo’n bak daar moet je niet willen prutsen met inline atomizers enzo.

En qua spraybar is het wellicht ook het mooiste om zelf wat knaps op maar in elkaar te fietsen met pvc.

Maar zou je dan alleen voor de FX6 gaan en de JBL 1501 er helemaal af doen? Ik dacht om ze dan beide te gebruiken en het CO2 gedeelte aan te sluiten of degene waarop het het makkelijkste is, wat waarschijnlijk dan de JBL is als ik je comment lees.

Ik zou zo'n FX6 wel zien zitten op dat formaat aquarium. Geeft lekker wat stroming en voor de prijs hoef je het ook niet te laten. Die JBL e1902 is bij amazon ook even een stukje goedkoper, momenteel €185,-

Inderdaad nog even goed research doen voordat ik het daadwerkelijk aanschaf, lijkt toch wel wat op te 'verdienen' zijn als je even goed zoekt. 🙂

Ik denk dat een 1502 en een 1902 wel voldoet.
Op zO een bak zou ik zelf niet lekker bij zitten met 1 filter. Maar dat ben ik.

Maar zou je dan alleen voor de FX6 gaan en de JBL 1501 er helemaal af doen? Ik dacht om ze dan beide te gebruiken en het CO2 gedeelte aan te sluiten of degene waarop het het makkelijkste is, wat waarschijnlijk dan de JBL is als ik je comment lees
Dat weet ik niet waarvoor ik zou kiezen.
Maar denk dan 2x FX-6 zodat je ze om en om schoon kan maken en wel een flinke flow hebt dan.

Wat je ook kiest zou ik beide filters voorzien van CO2 en dus ook een regulator aanschaffen die 2 of meer aansluitingen heeft.

ipv die 2 sproeibuizen zou ik gewoon 1 lange maken met aan elke kant een filter, wel zoals je het getekend hebt.

Zo is de druk door alle gaatjes gelijk over de hele lengte.
Met twee sproeibuizen zal je met ongelijke filters een andere druk op elk stuk buis hebben.

Laatst bewerkt:
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan