Wat is er nieuw

Filter voor Rio 180

• Onderwerp starter Onderwerp starter Jornoo
  • Startdatum Startdatum
J

Jornoo

Guest
Ik heb inmiddels al twee jaar een Juwel Rio 180, netto ong. 130 liter. Deze draait al die tijd op de standaard binnenfilter van Juwel, maar ik zit te overwegen om een buitenfilter aan te schaffen voor betere circulatie en filtering. Welke buitenfilter raden jullie aan?

Ik heb een Ferplast van 1 meter en daar draait de JBL 901 op en die bevalt prima verder.
Die zit zo rond de 900 liter bruto dacht ik.

wat zou je er maximaal voor willen uitgeven?

�200?

e901 kost niet meer dan � 100 dus dat moet dan wel kunnen 🙂

jbl zijn goede filters,als je een buiten filter neemt,kun je overwegen,om de juwel binnen filter als voor filter te gebruiken,kun je mooi substraat in kwijt,gewoon een kwestie van je aanzuigpijp naast de verwarming steken,je zuigd dan gedeeltelijk aan door je binnen filter

e701, tot 200 liter aquarium ,78euro 700 liter pm

Is Eheim niet beter?

De een zweert bij Eheim, de ander bij jBL of een ander merk. Het is allemaal ook een persoonlijke kwestie.
Net zoals met auto's, fietsen of wat dan ook. Je hebt liefhebbers van merk A en van merk B of C.
Ik heb beide gehad, Eheim en Jbl, heb nu nog steeds al jaren JbL filters draaien.

was hier laatst iemand die had het erover dat filters met minder wattage minder druk kunnen uitoefenen op het water wat dan weer lijd tot sneller schoon moeten maken van het filter.

kan het alleen ff niet terug vinden.

die jbl hebben voor het volume wat ze hebben inderdaad weinig stroomverbruik.
MAAR ik zie op het forum alleen maar positieve dingen over de jbl filters.

zou zelf dan gaan voor de JBL e901

Eheim is verder een bekend merk met alle onderdelen heel makkelijk los verkrijgbaar mocht er is wat kapot gaan en vervangen moeten worden.

dan zou je bijvoorbeeld kunnen gaan voor de

Eheim eXperience 250 (2424)

Eheim Professionel 4 plus 250 (2271)

ook hier lees ik alleen maar positieve ervaringen over.

klopt jij bedoeld opvoerhoogte,hoe hoger de opvoerhoogte des te sterker de motor,blijft dus langer zijn debiet houden

benlj zei:
jbl zijn goede filters,als je een buiten filter neemt,kun je overwegen,om de juwel binnen filter als voor filter te gebruiken,kun je mooi substraat in kwijt,gewoon een kwestie van je aanzuigpijp naast de verwarming steken,je zuigd dan gedeeltelijk aan door je binnen filter

e701, tot 200 liter aquarium ,78euro 700 liter pm

Sorry dat ik op t onderwerp inbreek hoor... maar willen de meeste mensen niet een buitenfilter om meer ruimte in de bak te cre�eren of omdat ze het esthetisch mooier vinden als de techniek niet te zien is? Ik ben een newbee die zich weleens afvraagt of het beter zou zijn het juwel filter uit haar rio180 te vervangen voor een buitenfilter maar deze optie is nieuw voor me

Terecht punt Joyce, maar inderdaad 'de meesten' dus niet iedereen 😉
Vraag is trouwens wel waarom je het zou doen, je interne Juwel filter laten zitten als voorfilter van een prachtapparaat als een e901. Het is niet alsof die het niet aan zou kunnen ;-)

Nou dat was dus idd mijn vraag 🙂 Tnx voor het vertalen 😛

als je aquarium vol staat met planten en vissen,en je niet de heleboel,overhoop wilt halen,kan je juwel binnen filter nog van nut zijn als voor filter.en kan zijn bio werk doen,ik begrijp niet wat daar op tegen kan zijn!

Mijn Juwel Rio 180 draait ook met een JBL E901, tot tevredenheid overigens. Het binnenfilterhuis zit er nog in zonder filtermateriaal dus. Mijn aanzuiging zit erin en ook mijn verwarmingsstaaf. Zonodig zou ik e.e.a. ook nog als een soort voorfilter kunnen gebruiken.

Groet,
Ben.

ja laat je binnen filter nog zijn nut hebben,ik draai ook met een trigon,met eheim 2076 en binnen filter zit vol substraat,moet je eens zien hoe die watten vervuilen,verder zit er vijver substraat in

Hoi Benjl,

Dat was ook niet de insteek van mijn vraag hoor. Ik ben, zoals ik al schreef, een echte newbee met weinig kennis van de technische kant van deze hobby. Ik zag tot nu toe het plaatsen van een buitenfilter als een manier om het binnenfilter te kunnen verwijderen. Geen idee hoe het zit met de techniek van dat buitenfilter... is het dan heel lastig om zo'n ding te installeren in een goed draaiend aquarium?

Laat je het binnenfilter dan zitten om het externe filter minder vaak te hoeven verschonen?

Ik vroeg puur om de reden dat je het binnenfilter zou laten zitten zonder daar een bepaald waardeoordeel aan te geven 😉

@TS: sorry voor de dwaling.. hierna hou ik erover op of open ik tzt een eigen topic

je binnen filter verwijderen dan heb je leeg aquarium nodig dan kun je het los snijden,er zitten een aantal dotten siliconen,die moet je weg halen.dus als je wel een buiten filter wilt,maar niet alles overhoop wilt halen om filter weg te snijden,,dan los je het op zo als ik schreef(kan)

en ja inderdaad hoef je het buiten filter minder vaak te verschonen,,je verschoont alleen je watten van binnen filter ,substraat zit bij mij in een speciaal zakje met rits.

benlj zei:
je binnen filter verwijderen dan heb je leeg aquarium nodig
Nope!
Met wat beleid en een goede manier van werken hoeft het aquarium zeker niet leeg.
Fileermes (want flexibel dus komt makkelijk erachter) en rustig door die paar dotten kit heen snijden (het mes het werk laten doen) en je bent er.

En dat is uit ervaring.

benlj zei:
en ja inderdaad hoef je het buiten filter minder vaak te verschonen,,je verschoont alleen je watten van binnen filter ,substraat zit bij mij in een speciaal zakje met rits.
Klopt, maar minder vaak verschonen is ook maar relatief. Het gaat hier uiteindelijk niet om een wekelijks klusje 😉

Maar toegegeven, als je dat rechthoekige plastieken geval kan aanzien is het een heel leuke optie 🙂

hoe je het ook wend of keert het blijft minder verschonen

probeer eens met een fileer mes in een klein bakje ,sileconen weg te snijden,,,ik ken niet van die korte fileer messen,loopt het aan de zijkant al spaak,en het risico te lopen dat je de kit naden van je bak beschadigd,,,niet zo handig lijkt mij

bij mij zie je niets staan planten voor,wat een oplossing ja toch hahah

Dus snijd je niet richting kitrand in de hoek, maar daarvandaan weg 😉 :deal:

Zoals gezegd: ja, we hebben er ervaring mee en als je gewoon kalm blijft is er helemaal niets aan het handje.
Heb jij al eens geprobeerd een gekit filter weg proberen weg te snijden uit een gevulde bak of was dit slechts een gedachte, Benji?

ik heb het gedaan met een draad in lege bak,sorry voor laat reageren,website lag plat

oeh ja een draadje word je inderdaad knettergek van!
(ja, forum lag er even uit, weer)

het is een draad waar je ook kazen mee snijd,ging best goed,heel goed zelfs sneed 2 kanten van het filter tegelijk

maar klinkt wel niet alsof je dat in een gevuld aquarium wilt proberen 😉

het forum ligt er altijd uit als ik aan het lezen ben,soms 4/5 keer achter elkaar

Mascha&Ivo zei:
maar klinkt wel niet alsof je dat in een gevuld aquarium wilt proberen 😉

nee liever niet,ik probeer vooruit te denken(probeer)

Toevallig een tijdje terug het binnen filter verwijdert uit de rio 240 van mijn vader. Omdat hij wilde overstappen op een eheim buitenfilter.

Ik heb het filterhuis gewoon kunnen verwijderen zonder het water (en de stenen en vissen) uit het aquarium te halen. Gaat best makkelijk, met een dun lang mes.
Eerst de bovenste twee dotten aan de zijkant, dan de onderste twee aan de zijkant en de rest is appeltje eitje 😉

Daarna nog even met een scheermesje de restjes van de kit verwijderd.

Bedankt voor alle reacties! Ik heb afgelopen vrijdag de JBL Cristalprofi e901 Greenline gekocht, zondag ge�nstalleerd in alle rust. Ging erg soepel, boven mijn verwachting. Mijn aquarium staat op mijn slaapkamer en ik heb nu de binnenfilter en buitenfilter samen aan staan. Ze zijn stil genoeg om in slaap te komen, dus ik ben blij 🙂

Wel nog even twee vraagjes:
1. Spraybar of de uitgang die ik er nu op heb staan? Beide zitten bij de set, JBL adviseert om de breedstraalbuis de gebruiken, omdat de spraybar CO2 uit het water drijft. Wel is de stroming op het moment redelijk sterk, maar dat zorgt wel voor goede doorstroom.
2. Welke combinatie van JBL filtermateriaal is het 'best'? Er zit nu standaard filtermateriaal in: F1+F4+F5= JBL CombiBloc, F3= JBL UniBloc& F2= JBL MicroMec
Er zijn nog veel meer pads die je erin zou kunnen doen zoals JBL PhosEx ultra pad (tegen fosfaat), JBL NitratEx pas (tegen nitraat), JBL ClearMec pad(verwijdert schadelijke stoffen voor kristalhelder water), JBL CerMec (keramische ringen), JBL TorMec (pellets actieve turf)

Hier wat foto's, ik heb de stroming van beide filters even slordig getekend:

569456jornooo_0_85_download.jpg

893764jornooo_0_85_download.jpg

991676jornooo_0_85_download.jpg

Je moet de uitstroom zo richten dat beide filters elkaar versterken.
Je kunt de juwel parallel aan de achterwand naar links laten stromen.
De jbl van linksachter naar rechtsvoor. Hierdoor zul je een rondgaande beweging krijgen.

Je kunt de stroming controleren met wat voer, of een waterverbetermiddel.

Edit

Blauwe sponzen zijn altijd goed. De chemische sponzen zijn niet nodig.
Cermec kan eventueel als grof voorfilter.
Micromec is goed voor bacterien, gaat lang mee.
Je kunt ook siporax gebruiken, kan zowel de cermec als micromec functie vervullen.

Oppervlakte beweging heb je vaak wel minder bij een breedstraalbuis, daardoor minder CO2 verlies aan je oppervlak. Maar als je je spray bar over de achterwand doet en een beetje naar beneden richt dan valt het ook allemaal wel mee hoor.

Eheim 2213 wel de plus versie ivm mooie kranen deze pomp op een meter bakkie draait super

Mvg

Op mijn bak, Juwel Rio 180, zit een JBL E901. Met een spraybar over de gehele achterwand. Werkt perfect zowel qua sterkte als qua watercirculatie. Het binnenfilter is weggehaald, het lege (interne filter-)huis wordt gebruikt voor aanzuiging en verwarming.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan