Wat is er nieuw

filter, vrij snel vies

• Onderwerp starter Onderwerp starter Displaynaam
  • Startdatum Startdatum
D

Displaynaam

Guest
Na een week is mijn filter echt dringend aan een schoonmaak beurt toe. Nu weet ik dat je wekelijks het filter moet schoonmaken. Maar deze week moest ik mijn filter twee x schoonmaken. Deze filter kreeg ik er bij toen ik het aquarium kocht. Stond geen naam op of de L/U is aangeven. Zou het kunnen dat mijn filter gewoon hoop de filteren heb of omdat de filter gewoon te weinig L/U heb. Iemand een idee? Hij was al wekelijks vrij vies voor dat er vissen in zaten.

Het aquarium = 60 liter

Vissen samenstelling:
-2 grond vissen
-3 betta vrouwtjes
-1 betta mannetje
-1 algen eter

planten:
-6 verschillend planten(4 snelgroei planten)

Wekelijks:
-Ververs ik 20%
-Doe ik op dosering: planten spul, gezonden bacterie en iets "om de colloiden en vitamines om de slijmhuid van uw vissen te versterken en daarmee de kans op ziektes te verkleinen".
-filter schoonmaken
Waardes:
No3 = 0
No2 = 0
GH = 16d
KH = 6d
PH = 6.8
CI 2= 0

Graag ontopic! Dus alleen over mijn filter.

Elke week je filter schoonmaken is sowieso niet goed. Je spoelt telkens je bacteriecultuur uit het filter zo het riool in en moet weer opnieuw beginnen met opbouwen.

Toen ik het aquarium kocht nieuw! Zat er geen papiertje bij de filter. En er staat echt geen naam op de filter. Dus kortom het is merkloos filter.

De watten er in zijn zwart en vervang ik dus. Geef niet maar ze zijn echt helemaal donker bruin. Het filter ding(spons of zo?) zit vol met bagger. En dat magneet dingetje is ook behoorlijke vies eerder week(beetje bagger).

Mijn grote aquarium met Juwel binnen filter maak ik om de twee/drie weken schoon en die is minder vies. En het magneet dingetje is schoon.

Fozzy zei:
Elke week je filter schoonmaken is sowieso niet goed. Je spoelt telkens je bacteriecultuur uit het filter zo het riool in en moet weer opnieuw beginnen met opbouwen.
Als je de watten en de spons ziet en zie de bagger die er af komt. Sterker nog de pomp loop op het eind wat minder i.v.m de bagger

Bagger= smurie,troep

Misschien is het filter wel te klein voor je bak qua visbestand.
Heb je een foto van het geheel of het filter?

Is het een binnenfilter?

Ja, is een binnenfilter. Buitenfilter kan niet zonder de lichtkap kapot te maken.
Ik moet de foto nog even opzoeken kon hem even niet 1,2 3 vinden. Anders maak ik even nieuwe foto.

Type filter is wel handig om te weten inderdaad.
Heb je hout in de bak staan?

Zekerhandig wou dat ik het wist. En nee geen hout. Wou het wel i.v.m algeneter.

Trouwens is er advies betref een goede binnenfilter, liefst eentje met kraampje waarmee ik kan bepalen waar de stroming op gaat(heb deze niet)

Displaynaam zei:
Zekerhandig wou dat ik het wist. En nee geen hout. Wou het wel i.v.m algeneter.

Trouwens is er advies betref een goede binnenfilter, liefst eentje met kraampje waarmee ik kan bepalen waar de stroming op gaat(heb deze niet)

Waar blijft je foto van het filter? 😉

Met een paar kleine aanpassingen past er makkelijk een buitenfilter op je bak hoor trouwens.

Toen ik daar straks thuis was is van een foto maken niks van gekomen.Heb even gegoogle en vond twee foto`s die best wel op mijn pomp lijken.
Zeker de eerste foto de zwarte pomp lijk er op. Alleen zonder het naam stickertje. Alleen de mijne is kleiner deze is volgens mij voor 200liter aquarium of zo.

Buitenfilter ik heb er ruimte nodig, moet wel echt de licht kap beschadigen en dat zie ik niet zo zitten. Om ruimte te maken voor het slangetje.

cf7360ac533d3a9fd56a8385afe535e5.jpg

12887f0a6335e66f676eda31e5b85eb8.jpg

Je kan het zien als beschadigen maar is gewoon een kwestie van de bestaande openingen iets groter maken waardoor de slangen van het buitenfilter passen idd.
Een beetje binnenfilter met de juiste capaciteit neemt toch best wat ruimte in en heb je niet met een buitenfilter.

Ik heb een nieuwe filter gekocht. Namelijk de Eheim aquaball 130.

Zal ik hem 1x per week of twee weken schoonmaken.

Je moet hem pas schoonmaken als de stroming aanzienlijk minder wordt. Niet te vaak doen, en altijd uitspoelen in een beetje aquarium water. Niet onder de stromende kraan.

Zal ik doen, bedankt voor het advies

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan