Wat is er nieuw

Filter wisselen

Gertcl

Member
Lid geworden
20 januari 2021
Leeftijd
48
Ik heb momenteel sinds een dik jaar een 120cm aquarium (eheim vivaline 240) staan met een schooltje van 20 zwarte fantoomzalmen, 20 Hemigrammus bleheri en een aantal corydoras. Ondertussen staat er nu ook een zestal weken een eheim150 (kubus 150liter, 50cmx60cm) in te draaien, tot hiertoe nog steeds met enkel planten.

Bedoeling is nu om de fantoomzalmen over te zetten in de 150 liter en in de grote bak een aantal regenbogen te zetten en eventueel nog een aantal van de Hemigrammus bleheri er bij te zetten. Ben nog een beetje aan het bekijken welke regenbogen, waarschijnlijk herbertaxelrodi maar dat kan nog een andere soort worden ook. Hierdoor gaat mijn huidige filtercapaciteit (eheim experience 350) waarschijnlijk niet voldoende zijn. Nu heb ik toevallig zeer goedkoop een nieuwe JBL cristalprofi E1502 op de kop kunnen tikken, deze zit qua capaciteit al een stukje hoger dan de eheim350 die nu draait.
Voor de kleine bak draait nu een eheim 150 (zat standaard bij de aankoop), die vind ik eigenlijk ook maar net voldoende voor de 150 liter.

Ik ben nu dus van plan om de JBL te installeren op de 120cm, de eheim350 die nu op de 120cm draait op de kubus te zetten en dan de eheim150 die nu op de kubus draait samen met de JBL bij op de 120cm te zetten. Kan iedereen nog volgen? 😛

Nu is mijn vraag hoe ik dit best aanpak? Kan ik op de grote bak gewoon wisselen van filter en de media (keramische pijpjes) overzetten van de 'oude' in de nieuwe filter? Is dat dan voldoende om alles draaiende te houden de eerste weken totdat ik de regenbogen in mijn bak zet? Of is het beter nu de nieuwe filter een tijd mee te laten draaien met de oude filter en dan binnen enkele weken alles wisselen?

Ik heb momenteel sinds een dik jaar een 120cm aquarium (eheim vivaline 240) staan met een schooltje van 20 zwarte fantoomzalmen, 20 Hemigrammus bleheri en een aantal corydoras. Ondertussen staat er nu ook een zestal weken een eheim150 (kubus 150liter, 50cmx60cm) in te draaien, tot hiertoe nog steeds met enkel planten.

Bedoeling is nu om de fantoomzalmen over te zetten in de 150 liter en in de grote bak een aantal regenbogen te zetten en eventueel nog een aantal van de Hemigrammus bleheri er bij te zetten. Ben nog een beetje aan het bekijken welke regenbogen, waarschijnlijk herbertaxelrodi maar dat kan nog een andere soort worden ook. Hierdoor gaat mijn huidige filtercapaciteit (eheim experience 350) waarschijnlijk niet voldoende zijn. Nu heb ik toevallig zeer goedkoop een nieuwe JBL cristalprofi E1502 op de kop kunnen tikken, deze zit qua capaciteit al een stukje hoger dan de eheim350 die nu draait.
Voor de kleine bak draait nu een eheim 150 (zat standaard bij de aankoop), die vind ik eigenlijk ook maar net voldoende voor de 150 liter.

Ik ben nu dus van plan om de JBL te installeren op de 120cm, de eheim350 die nu op de 120cm draait op de kubus te zetten en dan de eheim150 die nu op de kubus draait samen met de JBL bij op de 120cm te zetten. Kan iedereen nog volgen? 😛

Nu is mijn vraag hoe ik dit best aanpak? Kan ik op de grote bak gewoon wisselen van filter en de media (keramische pijpjes) overzetten van de 'oude' in de nieuwe filter? Is dat dan voldoende om alles draaiende te houden de eerste weken totdat ik de regenbogen in mijn bak zet? Of is het beter nu de nieuwe filter een tijd mee te laten draaien met de oude filter en dan binnen enkele weken alles wisselen?
Leuke puzzel maak je ervan. 😉

Is het evt een optie om een extra filter(tje) aan te schaffen? Dan heb je voor beide bakken de zekerheid dat de boel niet implodeert als een filter ermee zou stoppen. 🙂 Ik besef dat die kubus qua stroming wellicht geen tweede "output" nodig heeft, maar toch.

Om je vraag te beantwoorden: als je ervoor zorgt dat het huidige bestand (straks verdeeld over twee bakken) nog steeds over ongeveer dezelfde hoeveelheid ingedraaid filtermateriaal beschikt, hoef je geen speciale ingrepen te doen. Dus media die over te plaatsen zijn (zoals die pijpjes) kun je wellicht over beide bakken verdelen. Wat je verder bijplaatst aan filtercapaciteit kan dan indraaien zonder dat je per se nog iets hoeft te switchen. Als je begrijpt wat ik bedoel.

Overigens is dit misschien wel een mooi moment om een andere keuze te maken als het gaat om het type filtermateriaal waarmee je uitbreidt. Ik weet bijv. niet wat je plannen waren voor het vullen van de JBL, maar ik zou afraden om nieuwe keramische pijpjes in te slaan. Het is een van de meestgebruikte filtermaterialen, maar tests die zijn gedaan op de biologische filtercapaciteit (zie aquariumscience.org) wijzen steevast uit dat het zo'n beetje het minst efficiënte materiaal is. Als je de optie hebt, is grove spons beter, of nylon pannensponzen (yep!) of zelfs K1-media die je in je mandjes propt.

of zelfs K1-media die je in je mandjes propt.
Zover ik weet is dat ook minder effectief dan men doet voorkomen maar ik heb er geen ervaring mee maar dit heb ik ergens gelezen.
Ik werk ook met 90% sponzen en dat werkt verder prima en vroeger deed men vaak niet anders.

Ik zou de JBL aansluiten op je grote bak en even 3 weken laten meedraaien te samen met je 350. Zodat je jbl ook 3 weken de tijd krijgt om in te draaien en uit ervaring weet ik dat de jbl1502 wat langer nodig heeft om goed ingedraaid te zijn. Maar je hebt dan je andere filter er nog bij draaien, dus dat komt wel goed.

Na de 3 weken zou ik de de 350 omwisselen voor de 150 en dus de 350 overzetten op de kubus.
Zo denk ik dat je het minst eventuele problemen krijgt.

Eventueel na omwisseling even de waterwaarden checken om er zeker van te zijn dat alles goed gaat en dan pas andere vissen toevoegen.

Zover ik weet is dat ook minder effectief dan men doet voorkomen maar ik heb er geen ervaring mee maar dit heb ik ergens gelezen.
Ik werk ook met 90% sponzen en dat werkt verder prima en vroeger deed men vaak niet anders.

Sponzen heersen gewoon, beste John!

spongebob squarepants sponge GIF

En die K1, bedoel je dan het spul in het algemeen, of als je het niet op de "juiste" manier gebruikt?

Ik kan me wel voorstellen (maar weet dit eigenlijk niet) dat als je kijkt naar de vulling van een bioloogvak, bewegende K1 per liter ruimte misschien net niet zo efficiënt is als men zegt omdat je ook vrij veel water "leeg" moet houden, wil de K1 vrij kunnen bewegen. Statisch werkt het dan weer minder dan bewegend, maar vul je wel de ruimte weer goed op...

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan