Wat is er nieuw

Filter

  • Onderwerp starter Onderwerp starter kascas
  • Startdatum Startdatum
K

kascas

Guest
Beste mensen,

Ik heb een aantal maanden guppies gehouden met kraanwater, geen beplanting verhitting etc niks. alleen wat steentjes en deco.
Vissen deden het prima, veel voortplanting, levendig geen 1 dood.
Alleen het verschonen blijft altijd moeite 😛

Hoe helpt een filter hierin?
Het verlengt de tijd tot verschonen? of voor altijd?
En dan moet je het filter weer gaan verschonen hoevaak?
Is een filter genoeg of moet je alsnog de hele bak af en toe verschonen? ik gebruik een grote plastic reisbak

Kan je niet gewoon een gaatje in de onderkant maken en af en toe bijvullen 😛
Of gaat het vieze water er dan niet allemaal uit, vuil is zwaarder dan water toch?
Bestaan er ook zelfreinigende filters?
 
Je wil nog minder aan de bak hoeven doen? Kan je dan niet beter zoiets nemen: http://www.geeks.com/largePic_all.asp?i ... A-unit.jpg

Dit zal misschien als een schok komen, maar het verzorgen van dieren kost tijd. Heb je daar geen zin in, neem dan geen dieren.

Ook met een filter moet water ververst worden en een filter moet schoongemaakt worden.

Je maakt het je wel extra moeilijk door de bak steeds helemaal te verschonen. Dat is veel meer werk en daarbij breng je de vissen in gevaar. Er hoort een balans te ontstaan. Door de hele bak te verschonen gooi je dit weg.
Hier bovenaan onder het tabje artikelen is een artikel over het opstarten van aquaria te vinden. Dat zou ik eens doorlezen.
 
Jones zei:
Dit zal misschien als een schok komen, maar het verzorgen van dieren kost tijd. Heb je daar geen zin in, neem dan geen dieren.
Dit zal misschien als een schok komen, maar mensen helpen vergt vriendelijkheid. Heb je daar geen zin in, reageer dan niet -.-
Dat ik geen verstand van filters heb en op zoek ben naar minder moeite, betekend niet dat ik er geen moeite in wil steken.
Dat ik geen basis kennis heb van aquaria.
Je kan ook blij zijn, dat ik geen goudvis in een kom heb gedaan en me proberen te helpen in plaats van me gelijk weg jagen.

Ik ga binnenkort veel weg, en wil ik mijn familie niet met "mijn moeite" opzadelen dus vandaar mijn serieuze vraag.
Mijn excuses als jullie niet begrijpen dat mijn "kan je niet gewoon een gaatje maken" sarcasme is om mijn vraag te verduidelijken

Verder weet ik hoe een filter werkt, zit op een zeevaart opleiding.
Wat ik wil weten is hoe efficient het is.
Details als, Hoevaak verschonen met/zonder filter, hoevaak filter verschonen, hoeveel verbeterd het water etc.

En dan nog een tweede vraag, hoe het water eruit halen?
Werk op het moment zelf met een slang waar je moet knijpen(vacuum trekken) om een deel water eruit te halen.
Dat moet toch wel efficienter kunnen 😛 Hoe doen jullie dat?

Dacht dat een forum wel handig is, om snel wat info van ervaren aquarianen te krijgen. Als ik het mis heb stuur dan a.u.b. niks, dan ga ik wel weer terug naar google.
En anders alvast bedankt!
 
Heb je het artikel waar ik naar verwees gelezen? Daar zou alles in moeten staan dat je wil weten.

Overigens ben ik tot dusver de enige in dit topic die antwoord heeft gegeven op je vragen i.p.v. je niet serieus te nemen en facepalms te geven, dus graag gedaan. 🙂
 
* weggehaald uit beleefdheid *

OT: Een aquarium, zonder filter, no go. Wekelijks, dan wel twee wekelijks verversen is nodig. Voeren eens per dag, soms eens
overslaan. Water eruit halen met een slang is de beste manier bij een kleine bak. Groter kan je deze met kleppen aansluiten
op een riool, maar dat lijkt me ver gezocht. Je kan ook een tuinslang in de plee of in bad leggen, en even zuigen.

Aangezien je veel weg bent zoals je zegt, zadel je de rest dus ermee op. Niet doen dan, want laten we eerlijk zijn, de
meeste fouten komen door mensen die "wel even willen helpen " bij afwezigheid. En als je ouders er meer van wisten dan jij
zou je de vraag bij hun neerleggen en niet hier. Dus erop vertrouwen dat ze het goed doen als je het uitlegt, ik heb er een
hard hoofd in.

O en sorry hoor, maar ik weiger te geloven dat dit

kascas zei:
Kan je niet gewoon een gaatje in de onderkant maken en af en toe bijvullen 😛
Of gaat het vieze water er dan niet allemaal uit, vuil is zwaarder dan water toch?
Bestaan er ook zelfreinigende filters?

sarcasme was.

Nogmaals, mijn tip, wil je er niemand mee opzadelen als je weg bent, niet doen dan.

Succes verder met Google.
 
Na zeg, di zijn geen aardige reacties, dat jullie nu alles zo goed weten wil dat niet zeggen dat de topichouder dat ook weet.
Je moest ze de kost geven die guppen in een kom houden zonder filters of wat dan ook, dan waren jullie nu arm gevreten.
Maar even terug naar de topichouder.
Ja, alles wat leeft vraagt verzorging natuurlijk.
Een filter zal zeker schelen, ik weet niet hoe groot je bakkie is, maar je hebt voor elke bak wel een filter.
Maar dan nog is het fijn de vissen 1x per week deels vers water te geven, dat vinden ze wel zo fijn 😉
 
Oh a, je had meerdere vragen.
Vissen poepen en piesen in het water, dus ondanks een filtertje moeten ze ook deels vers water.
Het ligt eraan hoeveel guppen op hoeveel water je hebt.
Hoe meer vis, hoe meer vervuiling.
Een filter hoeft niet elke week verschoont te worden.
Als je merkt dat de stroom minder wordt, maak je het schoon 😉
 
Beste leden,

we hebben een aantal negatieve berichten verwijderd. We vinden het niet juist om zo te reageren op een nieuw lid.
 
Maar die gaatjes onderin is wel weer errug grappig whoehahahahahaha 😀
 
astrid j zei:
Maar die gaatjes onderin is wel weer errug grappig whoehahahahahaha 😀

Ik snap echt niet wat daar zo grappig aan is, 😉

Ik ken er verschillende mensen die zo'n bakken hebben staan om bv.in te kweken, die hebben allemaal onderaan een gaatje gemaakt en een kraantje erin geplaatst, de bak staat achteraan enkele centimeters hoger zodat de vuiligheid onderaan naar voren zakt waar het kraantje staat.
Men doet nadien het kraantje open en laat de vuiligheid(troep)eruit, doe het kraantje terug dicht, vult de bak opnieuw en klaar is kees.
 
Joh, maar ik wist niet of hij dat bedoeld natuurlijk, ik zag even heel wat anders voor me :sorry:
Maar dat maakte het even grappig voor mij 😀
 
Hier zie je wat ik bedoel. 🙂

E0IjUoZUrNE9OiqRSnM3HYfKyqBEmDHJ.jpeg
 
Ja, dat is handig idd 😉
 
*edit episch lange ondereindige reactie met haat en liefde weggehaalt, couse te lang*
had geen probleem met de facepalms etc, eigenlijk alleen met de eerste reactie, maar et is je vergeven



luc zei:
Hier zie je wat ik bedoel. 🙂

rkcoHh-8k7XnXV7Gxm6v62NnGAj9_yY9.jpeg

Whaha...alle lompe idee-en zijn al eens door iemand bedacht, wist dat ik niet gek was 😛
Maar der zal vast een reden zijn dat dit amper word gebruikt, wie verteld het mij, waarom dit niet geniaal is?
Toch handig zoon tap ipv van klooie met slangen enzo, en het vuil zakt zo netjes ernaartoe efficienter dan random water eruit halen?
Waarom gebruikt niemand dit? ik ga maar es google, ipv vragen blijven stellen XD

bedankt allemaal voor de reacties! mijn vraag was ook niet echt duidelijk was het wel.
ik kom wel terug als ik een duidelijke vraag heb 😛
 
Meeste mensen hebben aquaria van glas waarbij het toch iets moeilijker erin te maken is, en het is ook nog eens lelijk.

Ik mijn stelling werk ik met een overloop systeem, dit houdt in dat wanneer het water hoger dan een bepaald punt komt het automatisch wegstroomt. Ik zet de kraan dan aan en het waterpeil wordt hoger waardoor het weg stroomt.
 
kascas zei:
*edit episch lange ondereindige reactie met haat en liefde weggehaalt, couse te lang*
had geen probleem met de facepalms etc, eigenlijk alleen met de eerste reactie, maar et is je vergeven



luc zei:
Hier zie je wat ik bedoel. 🙂

1qG9oomiAFTQe2iQ3-vPkc12v9QJ9cUM.jpeg

Whaha...alle lompe idee-en zijn al eens door iemand bedacht, wist dat ik niet gek was 😛
Maar der zal vast een reden zijn dat dit amper word gebruikt, wie verteld het mij, waarom dit niet geniaal is?
Toch handig zoon tap ipv van klooie met slangen enzo, en het vuil zakt zo netjes ernaartoe efficienter dan random water eruit halen?
Waarom gebruikt niemand dit? ik ga maar es google, ipv vragen blijven stellen XD

bedankt allemaal voor de reacties! mijn vraag was ook niet echt duidelijk was het wel.
ik kom wel terug als ik een duidelijke vraag heb 😛

Noem het maar handig,als 250 l in de bak heb.
Dan loopt ook de bodem uit de bak.

Leuk voor een kweekbakje, Niet voor een grote bak.

Doe nou niet of je slim bent.
 
Bertus zei:
kascas zei:
*edit episch lange ondereindige reactie met haat en liefde weggehaalt, couse te lang*
had geen probleem met de facepalms etc, eigenlijk alleen met de eerste reactie, maar et is je vergeven



luc zei:
Hier zie je wat ik bedoel. 🙂

WPTbHsUfqqMKdtMDPMdM3dO-GGN4ZZLC.jpeg

Whaha...alle lompe idee-en zijn al eens door iemand bedacht, wist dat ik niet gek was 😛
Maar der zal vast een reden zijn dat dit amper word gebruikt, wie verteld het mij, waarom dit niet geniaal is?
Toch handig zoon tap ipv van klooie met slangen enzo, en het vuil zakt zo netjes ernaartoe efficienter dan random water eruit halen?
Waarom gebruikt niemand dit? ik ga maar es google, ipv vragen blijven stellen XD

bedankt allemaal voor de reacties! mijn vraag was ook niet echt duidelijk was het wel.
ik kom wel terug als ik een duidelijke vraag heb 😛

Noem het maar handig,als 250 l in de bak heb.
Dan loopt ook de bodem uit de bak.

Leuk voor een kweekbakje, Niet voor een grote bak.

Doe nou niet of je slim bent.

TS zegt in eijn startpost toch dit Bertus?

ik gebruik een grote plastic reisbak

Daar kan je gemakkelijk een kraantje in maken, je moet alleen zeker zijn dat je het goed hebt gekit.
 
TS zegt in zijn startpost toch dit Bertus?

Ja, in DIE bak kan het ,ja.
 
Ludger zei:
overloop systeem
ja overflow zou makkelijk te maken zijn, maar je voegt nieuw water boven erin, mengt een beetje overflow het bovenste.
dan krijg je toch amper het vieze water onderin weg?
mengt het heel snel? of hoe werkt dit?

zoon kraantje lijkt me wel enorm efficient, alleen hoe maak ik dat, ik boor vast een te groot gat 😛
waar koop ik zoon kraantje, google faalt me weer is.

edit: ik heb een kraantje van een mini kweekbakje oorsponkelijk van het circulatiepompje.

dus uuh gaatje boren, kraantje erin, gaatje ducktape? 😛
komop google je kan het, iemand moet toch zo gek zijn als mij
 
Je koopt zo'n tapkraantje, je maakt met een verhitte breipriem een gaatje en draait daarin de tap.
nadien kit je zowel in de binnenkant als de buitenkant rond de tap af, laten drogen en voila, je kan starten.
 
Je moet zoiets wel aandurven hoor!
Is je bak van glas wordt het al een heel stuk moeilijker.
 
astrid j zei:
Je moet zoiets wel aandurven hoor!
Is je bak van glas wordt het al een heel stuk moeilijker.

Tuurlijk, 🙂

Bij glas moet je eerst machinaal een gaatje boren, daarna de tap erin en dan afkitten, zijn twee verschillende mogelijkheden met dezelfde uitkomst 🙂

Heb je bv. een stelling met kweekbakjes en je hebt geen autoamtische waterwisseling dan is dit de perfect oplossing. 😉
 
astrid j zei:
Je moet zoiets wel aandurven hoor!
Is je bak van glas wordt het al een heel stuk moeilijker.

Dat valt reuze mee,met de juiste boor (glasboor.nl) een plankje met een gat van de zelfde diameter fixeren op het glas waar het gat dient te komen. Accuboormachine en kalm aan boren,wasbenzine of terpentine om te koelen. Kind kan de was doen.
 
Hahahaha, nou, wedden dat ik zoiets verknal!! :S
Maar goed, ik doe het ouderwets, ook zo gebeurt, en met 2 pompen , waarvan de aanzuigers verlengt zijn naar net boven de bodem, doe ik het ook niet slecht
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan