Wat is er nieuw

Filteren 160 cm bak

Cowboynl

Well-known member
Lid geworden
27 december 2011
Ik ben van plan een nieuwe bak te gaan bestellen. Maten worden waarschijnlijk ca 160 x 60 x60. Het zal een za / blackwater bak gaan worden met veel hout en bladeren en een enkele (drijf)plant. Bestand wordt rond dwergcichliden opgebouwd.
Ik ben er nog niet uit hoe ik wil gaan filteren en alle opties staan nog open.
Op dit moment denk ik aan een Eheim 2080. Deze heeft een driewegaansluiting. 2 tbv instroom en 1 voor de uistroom. Omdat ik de bak het liefst strak tegen de muur ga zetten denk ik aan bodemdoorvoeren of een droogkamer.
Uitstroom dan waarschijnlijk via een spraybar en instroom via korfjes net boven het zand links en rechtsachter in de bak.
Wat denken jullie ervan of heeft iemand andere suggesties?

Omdat je ook suggesties waardeert: hoe ga je het blackwater effect bereiken? Tussen Mascha en mijn eerste idee�n voor een grotere bak zit o.a. de optie om het blackwater effect te bereiken door te filteren over turf (dat is natuurlijk geen spannende opmerking), maar dan wel door middel van een losse potfilter. Een eenvoudige Eheim 2211 of 2213: (waarschijnlijk) ruimte zat voor zo veel turf als nodig is en voor de rest gewoon lekker vullen met watten.

~ Ivo

Op dit moment heb ik een 1 meter bak waarin ik dat probeer te bereiken door over turf te filteren. In mijn huidige eheim 2075 filter heb ik 1 mandje vol met turf. Daarnaast gebruik ik bij het verversen wat eikenbladextract. Daarnaast helpen het hout en de eikenbladeren ook mee. Waarschijnlijk zal ik dat ook in mijn nieuwe bak zo blijven doen.

Klopt, zo doen wij het ook in 80cm. Velen anderen ook zo in meterbakken en meter-20-bakken. Maar 160*60*60 is een ruime 550 liter en ik vraag me daarom af of je dan weg komt met een mandje turf. Vandaar het idee ��n grote filter voor de filtratie an sich, een kleintje voor de turf. Sorry was eerst niet duidelijk.

~ Ivo

2 filters is idd ook een optie. Eens in de 3 a 4 weken zal ik vervang ik de turf wel vervangen dus een " turffilter" zou erg handig zijn omdat de andere filter kan blijven doordraaien. Overigens heeft de 2080 een filterinhoud van 12 liter dus ik denk dat daar ook wel voldoende turf ingestopt kan worden.

Op dit moment denk ik dat ik idd van 2 filters ga met bodemdoorvoer. Wss 1 filter tbv turf en watten Iemand suggesties voor type filters, plaatsen bodemdoorvoeren en hoogte instromers en uitstromers?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan