Wat is er nieuw

Filteren Lido 200 bak

JordyB

Well-known member
Lid geworden
4 december 2020
Leeftijd
33
Goedemiddag,

Ik heb sinds deze week een lido 200 bak overgenomen. Hierbij zit een oase biomaster 250 (900 l/h). Ik wil deze nog eens uitbreiden met een extra oase biomaster 250 i.v.m. te weinig stroming.

Hebben jullie ideeën en suggesties hoe ik deze twee filters het beste kan installeren. Plaats van de 2 uitstromen? Of een spraybar? Hoe de aanzuigkorven te plaatsen van beide filters?

Ook voeg ik co2 toe via een inline diffusor. Moet ik deze dan ook via een co2 splitter op allebei de filters zetten d.m.v. een inline diffusor per filter?

Moet ik nog rekening houden met iets omdat deze bak vrij hoog is?

Graag hoor ik van jullie.

Groet,

Jordy

De lido's zijn prachtig maar kunnen door het afwijkende formaat lastig zijn op foes door te laten stromen.
Zelf ben ik er tevreden met een overcapaciteit spraybar vanachter richting voorruit voor mijn lido maar met twee spuitmonden gaat het vast ook lukkrn. De truc is om zoveel mogelijk water in beweging te krijgen en ook nog min of meer in dezelfde richting.
Vergeet het oppervlal niet in bewegibg te laten komen.
De co² kan ook gewoon op één uitgang , het heeft het meest zin als dat dan de uitgang is die niet het oppervlakte laat bewegen. ( als je dan toch die keuze hebt.)

Volgende keer zal ik mijn leesbril gebruiken😅

Dankjewel voor het meedenken. Onderstaande afbeelding heb ik van een ander forum. Zou dit goed kunnen werken denk je?

Screenshot_20210821-185247_Chrome.jpg

• Leuk
Waarderingen: Joff
Wij hadden zelf op een lido 120 2 filters, welke beide op hun eigen spraybar tegen de achterwand uitkwamen. Niet gekruist. Was niet nodig omdat het zo smal was.

Nu op een 130cm aquarium hebben we ook 2 filters, maar die hebben we na een poosje gekruist aangesloten om het water beter door de bak te mengen.

Met 2 filters kan je qua stroming eigenlijk niet mis schieten. Het is even afstellen en het hangt van je inrichting af. Maar is gewoon een luxe situatie.

Wij hadden zelf op een lido 120 2 filters, welke beide op hun eigen spraybar tegen de achterwand uitkwamen. Niet gekruist. Was niet nodig omdat het zo smal was.

Nu op een 130cm aquarium hebben we ook 2 filters, maar die hebben we na een poosje gekruist aangesloten om het water beter door de bak te mengen.

Wat is het verschil tussen gekruisd en niet gekruisd dan als ik vragen mag?
Ik zelf zie de verschil nml niet.

Wat is het verschil tussen gekruisd en niet gekruisd dan als ik vragen mag?
Ik zelf zie de verschil nml niet.

Wanneer de bak wat breder is, kan je met 2 aparte filtersystemen hebben dat het water niet volledig door de hele bak komt. Dan blijft het linkse water grotendeels links en het rechtse rechts.

Dat betekent ook dat sommige stoffen, bijvoorbeeld plantenvoeding en co2, soms niet gelijkmatig door de bak verspreid raken.

Wij hebben nu de aanzuig van het linkse filter aangesloten op het rechterfilter en andersom.

Daardoor gaat het water als het ware in een 8 door de bak, en raken de stromen van beide filters beter gemengd.

Wij zijn daar vooral blij mee omdat bij ons uit de linker spraybar co2 komt tijdens de lichtperiode, en uit de rechterspraybar 24 uur per dag bio-co2. We willen beide graag door de hele bak gemengd hebben en dat gaat nu goed.

Wanneer de bak wat breder is, kan je met 2 aparte filtersystemen hebben dat het water niet volledig door de hele bak komt. Dan blijft het linkse water grotendeels links en het rechtse rechts.

Dat betekent ook dat sommige stoffen, bijvoorbeeld plantenvoeding en co2, soms niet gelijkmatig door de bak verspreid raken.

Wij hebben nu de aanzuig van het linkse filter aangesloten op het rechterfilter en andersom.

Daardoor gaat het water als het ware in een 8 door de bak, en raken de stromen van beide filters beter gemengd.

Wij zijn daar vooral blij mee omdat bij ons uit de linker spraybar co2 komt tijdens de lichtperiode, en uit de rechterspraybar 24 uur per dag bio-co2. We willen beide graag door de hele bak gemengd hebben en dat gaat nu goed.
Dank voor je uitleg.

Maar ikzelf heb geen co2 maar heb wel 2 filters die recht toe recht aan is. Wel heb ik ook 2 wavemaker die van links naar gaat en een links onder zo naar rechts om extra circulatie. Ik vind dat zelf prettig. Maar ik denk dat als je co2 gebruikt, jou geval wel beter zou kunnen zijn.

Dank voor de hulp iedereen!!!

Dank voor je uitleg.

Maar ikzelf heb geen co2 maar heb wel 2 filters die recht toe recht aan is. Wel heb ik ook 2 wavemaker die van links naar gaat en een links onder zo naar rechts om extra circulatie. Ik vind dat zelf prettig. Maar ik denk dat als je co2 gebruikt, jou geval wel beter zou kunnen zijn.

Ik denk dat het voor bijvoorbeeld plantenvoeding net zo kan gelden als voor co2. Maar je geeft zelf aan 2 wavemakers te hebben. Ik kan me voorstellen dat dat het water in de bak ook goed mengt.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan