Wat is er nieuw

Filterloze bak

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Filterloze bak
  • Startdatum Startdatum
F

Filterloze bak

Guest
Ik heb een 85 bij 45 bij 40 bak. Amazone biotoop. Geinstalleerd 5 maanden geleden. Werkt zonder filter en zuurstofpomp, maar met veel zuurstofplaten en drijfplanten.
Amandelboombladeren voor zuurtegraad regeling en Veel kienhout en stenen.
Zeer gezond bestand aan vissen en planten.
 
Wat meer info zou welkom zijn. Wat is je bestand? welke planten heb je? Hoe doe je dat met water verversen? ...
Ik benieuwd naar foto's.
 
FILTERLOZE BAK zei:
Ik heb een 85 bij 45 bij 40 bak. Amazone biotoop. Geinstalleerd 5 maanden geleden. Werkt zonder filter en zuurstofpomp, maar met veel zuurstofplaten en drijfplanten.
Amandelboombladeren voor zuurtegraad regeling en Veel kienhout en stenen.
Zeer gezond bestand aan vissen en planten.

Gezond bestand aan vissen zonder filter. Aight.
 
Ik heb jaren bakken zonder filter gehad en ik heb nu ook nog een bakje zonder filter. Dat bakje is bijna zelf regulerend. Over de bodem kruipt een laagje Javamos waar tientallen Vuurgarnalen tussen zitten die vuil afbreken (ik zie nooit een vuil laag). Verder staat er een rijk bestand aan Crypotocoryne in en wat stukken hout volbegroeid met Javamos.

Als visbestand zitten er rond de 30 Endlers in van een stammetje waarvan de mannen niet groter dan 1 tot anderhalve cm worden en de vrouwen worden ene cm of 3. elke week ververs ik 10 liter en dat gaat al zo door vanaf 2008
 
Ik heb ook een bak zonder filter. Doet t prima, ik ververs regelmatig het water en haal 1x in de 2 weken de bodem leeg, en maak het volledig schoon. Daarbij gooi ik niet al het aquarium water weg, maar hou ik minstens 1/3 van het oude aquariumwater. Daar zitten tenslotte de bacteri�n in. Ook maak ik niet de accessoires schoon maar laat alles er op zitten. Ik heb allemaal gezonde vissen die zich gewoon voortplanten 😉
 
Het kan ook wel met een bewust gekozen bestand. Dan maak je echt een biologisch evenwicht. Je mist enkel wel een stroming waardoor er dode plekken komen in de bak wat verkeerd kan uitpakken.
 
Irisjeeej zei:
Ik heb ook een bak zonder filter. Doet t prima, ik ververs regelmatig het water en haal 1x in de 2 weken de bodem leeg, en maak het volledig schoon. Daarbij gooi ik niet al het aquarium water weg, maar hou ik minstens 1/3 van het oude aquariumwater. Daar zitten tenslotte de bacteri�n in. Ook maak ik niet de accessoires schoon maar laat alles er op zitten. Ik heb allemaal gezonde vissen die zich gewoon voortplanten 😉

In het water zit maar een klein deel bacterien. In de bodem en een filter zit verreweg het meeste.
Ik volg de EI en ververs wekelijks 50%. Anders zou ik wekelijks de helft van mn bacterien weggooien 😉.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan