Wat is er nieuw

Filtermat een andere kleur geven

kimielco

Well-known member
Lid geworden
5 augustus 2014
Het volgende probleem willen we oplossen door gebruik te gaan maken van grove filtermatten van 10cm dik.

Ter ondersteuning van een achterwand willen we aan de onderzijde hiervan gebruikmaken van een 10cm dikke filtermat. Deze dikte van 10xm konden we alleen in blauw verkrijgen, helaas.

Om nu te voorkomen dat delen van deze blauwe mat aan de voorzijde zichtbaar wordt willen we deze een andere kleur geven. Het verbergen achter bv zand is geen optie.

Is het mogelijk om deze blauwe filtermatten een andere kleur te geven zonder dat dit gevolgen heeft voor de waterkwaliteit en de vissen, eventueel zouden we de structuur kunnen behadelen met.......................waarop bijvoorbeeld zand o.i.d. gestrooid zou kunnen worden.

De functie van filteren is hierbij ondergeschikt.

Ik zie ze zo snel ff ook niet van 10cm dik maar waarom anders niet gewoon 2 zwarte van 5cm gebruiken?

Waarom wil je eigenlijk een achterwand ondersteunen? Deze kit je toch meestal vast aan de achterwand? Dan heb je toch ook niet veel druk op de bodem of begrijp ik hem nu niet? :S

Waarom wil je eigenlijk een achterwand ondersteunen? Deze kit je toch meestal vast aan de achterwand? Dan heb je toch ook niet veel druk op de bodem of begrijp ik hem nu niet? :S

Ik denk dat ik het ook niet begrijp hoor. De achterwand goed op maat snijden en vastkitten zou ik zeggen zodat er ook geen bewoners achter kunnen komen.
Ook vuil heeft zo geen toegang wat anders weer rotting kan veroorzaken.

Ja nu jullie het zeggen en ik het verhaal nog een keer lees,dacht eerst voor zo'n hamburgermattenfilter oid maar dit is een ander verhaal.
Ben ook benieuwd hoe het precies zit.

Volgens mij wil de TS de onderste rand van de achterwand uit een filtermat maken maar ook ik vindt het niet heel duidelijk nog🙂

Er is blijkbaar wat onduidelijkheid over mijn vraagstelling daarom hierbij enkele foto'
BTN_einklemmen_zum_einkleben-imp.jpg

Foto 1 zowe onderzijde als voorzijde wordt de 3dwand op zijn plaats gehouden
BTN_Schaum_abschneiden-imp.jpg

Foto 2 De gehele achterwand wordt ondersteund door deze blauwe filtermaten van 10cm
Het voordeel hiervan is dat de wand naar boven toe wordt "geklemd" tegen de versteviging rand.
Nu willen we deze blauwe rand ook een kleur geven maar niet de kleur zoals op foto 3 het geval is.

We willen geen zand gebruiken om de rand te "verbergen" , daarom zou het mooi zijn als we deze filtermat een "amazone" kleur kunnen geven die bij de achterwand past.
Het is niet de bedoeling dit te gebruiken als filter

foto 3 De 3D wand wordt aan beide zijkanten gekit en om de kit te "verbergen" wordt hier zand uitgestrooid.
BTN_Fertig-imp.jpg

Dus als ik het goed begrijp is de wand van zichzelf niet hoog genoeg en daarom de ophoging met een filtermat?

Buiten dat gaat zo'n filtermat toch vuil verzamelen, en die worden op ten duur heel vies. weet niet hoe je van plan was om die dan nog schoon te krijgen.

de zijkanten zien er goed uit zo, maar waarom niet de achterkant vastkitten?

Ik zie haast alleen maar nadelen :juggle:

Laatst bewerkt:
Zo n mat gaat denk ik ook een mat van bacterien en stoffen worden. Daar kan zich bijvoorbeeld veel nitraat in gaan opslaan.
Ik zou hem ook vastkitten maar zorg dat er geen vuil achter kan komen. Wat lastig kan worden volgens mij..

Ik zou het inderdaad ook gewoon vastkitten, en dan een randje kit langs de 'kier' om vuil buiten te houden. Instrooien met zand is dan inderdaad wel een idee, maar zoals anderen al zeggen zou ik geen matten gebruiken.
Kun je niet beter gewoon een rand piepschuim gebruiken met tegellijm en epoxy?

De achterwand is hoog genoeg maar we willen de achterwand ook "klem" zetten naar de boven toe. Maar mijn oorspronkelijke vraag is nog niet beantwoord.
Op welke manier kunnen we de filtermat een andere kleur geven.:S:S:S:S

Ik zou in jou/jullie geval proberen op een stukje wat je dus niet gaat gebruiken om het filter te kitten met zwarte kit en dat dan uitsmeren zodat het helemaal bedekt. Mijn idee is dat er dus ook geen vuil in het filter kan komen. Uiteindelijk zit het zover ik kan zien niet in het zicht, het onderste gedeelte... de foto van het bovendeel snap ik niet echt.
De kit die ik bedoel is waar je normaal je achterwand mee verlijmt op de achterwand. Het is dan wel 2 dagen wachten tot het uitgedroogd is.
Ben benieuwd

Op welke manier kunnen we de filtermat een andere kleur geven.:S:S:S:S

Bv insmeren met transparante aquariumkit en dan met dat zand wat je hebt bedekken,beetje hetzelfde als wat aan de zijkant is gedaan.

Ja kan ook maar omdat er speciaal naar zwart werd gevraagd...

Allen hartelijk dank ik heb ondertussen foto's gevonden om de filtermatten inderdaad met aquarium kit.

Hier de foto's
filter kleuren1.jpg
filter kleuren2.jpg
filter kleuren5.jpg
filter kleuren4.jpg
filter kleuren3.jpg
filter kleuren6.jpg

Ziet er goed uit!
Later ik vroeg me wel af of het op de bodem te gebruiken is. Of het niet omhoog komt drijven?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan