Wat is er nieuw

Filtermateriaal Eheim professional 4 600 (2275)

• Onderwerp starter Onderwerp starter Jg123
  • Startdatum Startdatum
J

Jg123

Guest
Hallo,
Zijn er meer mensen met bovengenoemd filter? Zo ja wat voor filtermateriaal gebruik je?
Groeten, Janneke

Onderste bakje filterspons van grof naar fijn. De overige drie bakjes vullen met biologisch materiaal zoals bijvoorbeeld Spiorax, eheim substrate pro of biohome spul. Eigenlijk zoals in onderstaand fimpje.

in het onderste mandje Eheim mech (hele kleine kleipijpjes), daarna zoveel mogelijk siporax + witte vlies in het voorlaatste mandje + voorfilter spons in de bovenste (standaard) mandje.

Zo kan het ook.

Bijlagen

• imagesK2H2BS9A.jpg
    imagesK2H2BS9A.jpg
    9.9 KB · Weergaven: 148
in het onderste mandje Eheim mech (hele kleine kleipijpjes), daarna zoveel mogelijk siporax + witte vlies in het voorlaatste mandje + voorfilter spons in de bovenste (standaard) mandje.
Dat Eheim Mech is dat niet iets soortgelijks als siporax? Of heeft het een andere functie?

Onderste bakje filterspons van grof naar fijn. De overige drie bakjes vullen met biologisch materiaal zoals bijvoorbeeld Spiorax, eheim substrate pro of biohome spul. Eigenlijk zoals in onderstaand fimpje.

Het lijkt me zo onhandig.
Ik heb nu zoals de standaard opstelling het bovenin het blauwe en witte filter. Dit is toch veel makkelijker met het witte filter of filterwatten vervangen.

Als je die volgorde aanhoud , zoals het prentje, maakt het niets uit.

Grof zit onderin, of grof materiaal tegen te houden, dat het daar verteerd. en wit alleen boven.

Het lijkt me zo onhandig.
Ik heb nu zoals de standaard opstelling het bovenin het blauwe en witte filter. Dit is toch veel makkelijker met het witte filter of filterwatten vervangen.
Daarmee sluit je het vuil op na je biologische media, waardoor de werking daarvan achteruit gaat. De biologische media komt dan in het vuil te weken waardoor de porien verstopt kunnen raken en zodoende minder zal werken. Ik denk dat hij het in het filmpje ook wel uitlegt. Het beste filter je dus eerst mechanisch en daarna pas biologisch.

Natuurlijk kun je het doen zoals in de handleiding staat, en dat zal ook best werken. Ik heb echter goede ervaringen met bovenstaande en ik dacht je komt hier niet voor het voorlezen van de handleiding 😉

Daarmee sluit je het vuil op na je biologische media, waardoor de werking daarvan achteruit gaat. De biologische media komt dan in het vuil te weken waardoor de porien verstopt kunnen raken en zodoende minder zal werken. Ik denk dat hij het in het filmpje ook wel uitlegt. Het beste filter je dus eerst mechanisch en daarna pas biologisch.

Natuurlijk kun je het doen zoals in de handleiding staat, en dat zal ook best werken. Ik heb echter goede ervaringen met bovenstaande en ik dacht je komt hier niet voor het voorlezen van de handleiding 😉
Nee klopt. Daarom was ik benieuwd hoe anderen het hebben.
Bedankt voor je reactie!

Dat Eheim Mech is dat niet iets soortgelijks als siporax? Of heeft het een andere functie?

Mech = gebakken klei
Siporax = gesintert glas

Siporax is heel poreus, mech is glad.
Dit voel je heel goed als je ze beide in je handen hebt.

Voorfiltersp9ns houd de meeste meuk tegen, je mech ook nog een gedeelte en laat het water goed je filter in "wervelen"

Siporax voor de biologische filtering.

Witte vlies om het alleskleinste vuil te vangen.

Ze kan onder ook een spons doen, he.
wat ook weer niet nodig is. dat verstoppen valt wel mee, .

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan