Filtermateriaal overzetten: Wel of geen nitrietpiek


SaskiaP

Well-known member
Lid geworden
20 juli 2014
Berichten
992
Locatie
Nijmegen
Hallo allemaal,

Ik heb op dit moment 2 eheim 2213 filters draaien op mijn Dubai 100. Omdat ik er elke keer geklooi mee heb heb ik besloten voor een grotere pomp te gaan, de Eheim Experience 350. Ik heb deze thuis ontvangen.

Mijn vraag is tweeledig en simpel: Kan ik van de 2213 de sponzen en keramische pijpjes en balletjes gewoon overzetten in het nieuwe filter? Ik zie zelf geen reden waarom niet, maar misschien zien jullie dit anders. Deel 2: Kan ik dan ook nog een nitrietpiek verwachten? Ik heb dezelfde hoeveelheid bacteri�n als in mijn oude 2 pompen, alleen wordt het filtermateriaal wel vermengd met nieuw materiaal omdat er niet genoeg inzit om de pomp te vullen. Ofwel: Komt er dan minder water langs deze specifieke bacteri�n en komt er dan wel weer een nitrietpiek?

Ik vind het fijn om enige uitleg te krijgen, maar ben geen bioloog of scheikundige, dus graag in jip en janneke taal ;)

Alvast bedankt!
 
In principe moet dit zonder problemen kunnen zoals je indd zelf al aangeeft een zelfde hoeveel baccies. Met dezelfde hoeveelheid water en gelijk bestand.

Even in de gaten houden kan nooit kwaad je weet maar nooit. Maar tot op heden heb ik zo nog geen trubbels gehad (zo door de jaren een keer of 10-12 gedaan).
 

Terug
Bovenaan