Wat is er nieuw

Filtermateriaal - wat wel en niet gebruiken?

bderooij

Well-known member
Lid geworden
22 augustus 2014
Leeftijd
41
Ik lees in veel topics dat de filters die standaard bij (bijvoorbeeld) Juwel pompen zitten eigenlijk niet heel goed zijn voor je water.

Ik heb in mijn filter, van onder naar boven, het volgende zitten:
Grof blauw
Groen
Zakje actief kool (de zwarte spons hadden ze niet, dus kreeg dit aangeraden)
Filterwatten (ook van Juwel)

Nu begrijp ik dat de groene spons en kool eigenlijk niet nodig zijn, kool alleen als er medicatie is gebruikt.

Wat zou ik er dan in moeten stoppen?
Ik begrijp dat het volgende beter is:
Fijn blauw
Grof blauw
Filterwatten

Ik houd dan een 'slot' over in mijn filter opstelling, is dat erg? Of kan ik er nog iets anders in doen?

Hoelang heb je die groene spons al in je aquarium zitten? Na een tijdje zullen ze namelijk gewoon als normale spons werken en verwijderen ze geen nitraat meer.

De actieve kool zal ik er wel uit halen. Hiervoor in de plaats zou je keramische pijpjes kunnen nemen. Deze pijpjes hebben een groot oppervlakte waar bacteri�n welke je nodig hebt goed op kunnen groeien.

Gebruik vooral materiaal dat niet snel dichtslibt en makkelijk schoon te maken is.
Actieve kool mag er gerust in blijven, dat heeft zo zijn voordelen. Laat je niet wijsmaken dat je planten hierdoor niet meer gaan groeien.

backplay zei:
Gebruik vooral materiaal dat niet snel dichtslibt en makkelijk schoon te maken is.
Actieve kool mag er gerust in blijven, dat heeft zo zijn voordelen. Laat je niet wijsmaken dat je planten hierdoor niet meer gaan groeien.

Indien je geen stoffen hebt welke je uit je aquarium wilt hebben zou ik het zelf niet erin houden. Actieve kool filter bijvoorbeeld ook bepaalde stoffen van plantenvoeding uit het water.

Ik heb het filter sinds maandag draaien, de bak zelf is sinds zaterdagavond ingericht, dus alles is nog vers.
Ik ben (uiteraard) afgegaan op wat er standaard bij de filters zit maar door wat ik hier lees ben ik gaan twijfelen.
Als het de actieve kool erin kan blijven, prima.
Die nitraatspons zou er dus eventueel wel uitkunnen en vervangen voor een fijna blauwe spons?

Ik gebruik geen plantenvoeding, pas als de planten echt niet willen groeien zal ik daar eens naar gaan kijken.
Bij mijn aquarium in het verleden heb ik nooit voeding hoeven toevoegen en groeiden de planten als kool, zoveel dat ik vaak wekelijks moest snoeien, mocht het nu niet lukken zal ik wel eens gaan kijken

Probleem is dat je gewoon niet weet of je water vrij is van toxische stoffen, daarom is actieve kool oa nuttig.

"Bepaalde stoffen" lees ik wel meer, maar wat zijn die bepaalde stoffen dan?
Het gaat hier over de chelaten die zoals de meeste organische stoffen vast te komen zitten. Mits de meeste hier voeding gebruiken met goedkope chelten die snel uiteenvallen, gaat kool hier geen groot verschil maken. Moest het toch het geval zijn, voeg je wat meer toe en is het probleem opgelost.
Testen in RO water en chelaten tonen aan dat deze snel worden opgenomen. In een aquarium waar er veel meer organisch materiaal in zit waar kool een grotere affiniteit voor heeft, gaan de gevolgen veel kleiner zijn. De voordelen die je gaat hebben zijn veel groter dan de eventuele nadelen.
Er zijn er genoeg die planten bakken hebben waar constant over kool word gefilterd.

Oppervlakte zegt ook niet veel, het moet bruikbare oppervlakte zijn, en de structuur moet zo zijn dat er een aerobe omgeving word gecre�erd. Bij Siporax bv word een anaerobe omgeving gecre�erd.

Hoezo weet je niet of je water vrij is van toxische stoffen?! Tenzij je een nieuw-gekitte achterwand hebt, of medicatie hebt gebruikt, zit er als het goed is alleen kraanwater in je bak en geen andere rommel. Heb je iets dat giftig is (bv een rubbermat als achterwand gebruikt) dan gaat kool je ook niet helpen. Verdere toxische zaken die worden veroorzaakt door de vissen verhelp je met een goed filter en met waterverversen. En bij voorkeur met planten.

Kool is vooral leuk voor de lfs, en is echt zoiets dat beginners vinden dan nodig is. Het is in sommige gevallen ook wel handig, zie hierboven, en in bv de typische amerikaanse bakken met serieuze overbevolking en plastic planten. En omdat sommige mensen klaurloos water willen en/of denken dat dat 'hoort'.

Kool raakt ook uitgewerkt, hier is geen indicatie voor dus kans dat je met nutteloze kool in je filter zit, of dat je de kool te vroeg vernieuwt ($$$).

In de meeste gevallen kun je de kool echter het beste vervangen door keramiek en consorten, of een extra gewone spons. Deze hoef je ook niet steeds te vervangen, goedkoper ook nog dus. Houdt de kool apart voor het geval dat je hem wel een keer nodig hebt.

SaskiaZ zei:
Tenzij je een nieuw-gekitte achterwand hebt, of medicatie hebt gebruikt, zit er als het goed is alleen kraanwater in je bak en geen andere rommel.
Je slaat steil achterover als je leest wat er nog aan bv. medicijnresten en hormonen in leidingwater zit en dat valt bij mij toch echt in de categorie 'rommel'.
Of het schadelijk is, is een andere vraag.

En waarom we het niet weten? Ikzelf heb geen laboratorium aan huis, tenzij je de waterwaarden testset daaronder wilt begrijpen.

~ Ivo

Was toevallig van de week nog in het nieuws over 1 van de waterbedrijven dat ze in bepaalde gebieden stoppen met het winnen van water omdat het zoveel troep bevat.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan