Wat is er nieuw

filtermatriaal plantenaquarium

gino001

New member
Lid geworden
25 november 2020
Leeftijd
51
hallo ga beginnen met een plantenaquarium met beperkt vis bestand. gaat over een jbl 902e ,nu voor de mechanische filtering ben ik er al uit.in onderste bakje grof/medium spons met watten erop. maar nu heb ik nog 2 en een half bakje over(bovenste bakje bestaat uit 3 delen waarvan de 2 buitenste het water naar beneden brengen) welke beste biologische filtermatrialen zou ik daar best inplaatsen die niet het nitraat uit mijn water filteren?

hallo ga beginnen met een plantenaquarium met beperkt vis bestand. gaat over een jbl 902e ,nu voor de mechanische filtering ben ik er al uit.in onderste bakje grof/medium spons met watten erop. maar nu heb ik nog 2 en een half bakje over(bovenste bakje bestaat uit 3 delen waarvan de 2 buitenste het water naar beneden brengen) welke beste biologische filtermatrialen zou ik daar best inplaatsen die niet het nitraat uit mijn water filteren?
Dat bovenste bakje met die zijvakjes, met name die zijvakjes, dát is je vóórfilter! Het water zakt via die zijvakjes naar onder en gaat via onderliggende mandjes weer naar boven. Het water verlaat je filter door het middendeel van het bovenste bakje. Dat middelste deel is dus het eindfilter. In die zijvakjes hoort grove spons. In het midden van dat bovenste bakje kan je fijne spons plaatsen. In de mandjes onder de bovenste mand kan je biologische filtermateriaal plaatsen. Je filter heet trouwens, wanneer je een mandje met zijvakjes hebt, een JBLe 901. Een 902 heeft een dubbele basket bovenin.

dank voor reactie,maar mijn vraag is welk biologisch filtermatrialen gebruik ik best in een plantenaquarium? ofwel neem ik er 1 van seachem purigen die enkel de natuurlijke afvalstoffen uitfiltert dus nitriet zodoende het aquarium enkel toegevoegde nitraat heeft voor in het bovenste vakje maar wat met de andere 2?

Mijn reactie was bedoelt als een correctie omdat je in je eerste post aangaf de mechanische filtering in je onderste bakje te hebben gedaan. Wat voor een JBL filter niet gaat werken. Als biologisch materiaal gebruik ik siporax. Ook ik heb een plantenbak.
IMG_20201015_100852.jpg

ja idd bovenste bakje(2 vakjes aan buitenkant zit grove spons en in onderste bakje zit mechanische filtermatriaal,ik volg deze persoon zijn redenering wat best logich is siporax filtert dat enkel de afvalstoffen uit het water en niet toegevoegde nitraat? word effe opzoek werk 🙂 ben nieuw in plantaquarium dus nog veel leren omtrent dit onderwerp(heb altyd tanganyikacichliden aquarium en gezelschapsaquarium met makkelijke planten,wil nu stapje verder gaan in het beplant aquarium)

Goedemorgen Ben,

Welke plant is die rode die achter de tijger lotus staat?
Jij hebt zeker wel een bak licht boven je bak hangen?

ja idd bovenste bakje(2 vakjes aan buitenkant zit grove spons en in onderste bakje zit mechanische filtermatriaal,ik volg deze persoon zijn redenering wat best logich is siporax filtert dat enkel de afvalstoffen uit het water en niet toegevoegde nitraat? word effe opzoek werk 🙂 ben nieuw in plantaquarium dus nog veel leren omtrent dit onderwerp(heb altyd tanganyikacichliden aquarium en gezelschapsaquarium met makkelijke planten,wil nu stapje verder gaan in het beplant aquarium)

Wanneer je deze meneer volgt dan moet je voortdurend bij het schoonmaken van je mechanische deel je hele filter op de kop zetten met de nodige gevolgen. Zeker bij een JBL filter werkt dit helemaal niet. Zo'n JBL filter heeft het mechanische deel bovenin, zodat het ook eenvoudig is te reinigen en laat dan het water, via de zijkanten, door naar het biologische deel. Waar het dan naar boven door de filter delen gaat. Je hebt dus je mechanische deel al voor je biologische deel zitten! Overigens is deze meneer mij veel te veel bezig om in elk filter wel een fout te zien wat gecorrigeerd moet worden met zijn producten. Maar dat is mijn persoonlijke idee.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan