Wat is er nieuw

Filtermedia kunstof (?) of Keramisch

• Onderwerp starter Onderwerp starter Leo Z
  • Startdatum Startdatum
L

Leo Z

Guest
Ik vroeg me af wat ik beter kan gebruiken tussen de 2 verschillende filtermedia. Ik had zelf nog keramische pijpjes maar bij de pas nieuw gekochte filterpomp zaten standaard kunstof achtig pijpjes.

Zie foto's

WhatsApp Image 2018-08-25 at 17.43.45.jpeg

De fuctie van de standaard keramische buisjes en de kaldnes (jou plastiek materiaal) is hetzelfde.

Het voordeel van kaldnes is dat je er een bewegend bed filter van kunt maken. Want het drijft.
Hierdoor houd je een dunne biofilm en zeer efficiente nitrificatie.

In een potfilter zal de werking hetzelfde zijn. En aangezien je niet wilt dat de boel uit de mandjes drijft, is het keramiek meer gangbaar in potfilters.

Het keramiek (klei buisjes glad) is iets anders dan het veel gebruikte siporax.

De fuctie van de standaard keramische buisjes en de kaldnes (jou plastiek materiaal) is hetzelfde.

Het voordeel van kaldnes is dat je er een bewegend bed filter van kunt maken. Want het drijft.
Hierdoor houd je een dunne biofilm en zeer efficiente nitrificatie.

In een potfilter zal de werking hetzelfde zijn. En aangezien je niet wilt dat de boel uit de mandjes drijft, is het keramiek meer gangbaar in potfilters.

Het keramiek (klei buisjes glad) is iets anders dan het veel gebruikte siporax.

Bedankt voor je reactie! wat betreft siporax, dat wil ik eigelijk nog gaan aanschaffen, maar weet niet hoeveel ik nodig heb. Ik heb nu van boven naar beneden, (standaard in de nieuwe potfilter) 4 sponzen en daarna 2 mandjes met die kaldness dus. Ik dacht dit te veranderen naar iets in de zin van; 1 mandje keramiek, daarboven siporax, daarboven nog een mandje siporax en daarna de sponzen.

Ik las een dergelijke indeling ergens anders op dit forum, wat denk jij hiervan?

Zelf zou ik de spons voor de siporax doen. Dan blijft deze mooi schoon.

Zelf heb ik in mijn filters. Keramische buisjes, blauwe spons, siporax, wit filtervlies.

Ze zeggen dat 1 liter siporax 200 liter aquariumwater kan zuiveren.

Zelf zou ik de spons voor de siporax doen. Dan blijft deze mooi schoon.

Zelf heb ik in mijn filters. Keramische buisjes, blauwe spons, siporax, wit filtervlies.

Ze zeggen dat 1 liter siporax 200 liter aquariumwater kan zuiveren.

Hmm dan zou ik dus 2l siporax erin moeten doen? Mijn bak is ongeveer 400 - 430liter. Heb je toevallig enig idee Hoeveel mandjes dat dat zijn? Als ik vragen mag; wat versta je onder wit filtervlies en koop je dat gewoon in de winkel?

Mijn eheim 2078 is kapot gegaan, ik heb nu oasé biomaster 600T

Mocht je hydrokorrels hebben liggen voor in de bloempotten en/of tuin, deze werken ook als spiroax, maar zijn wél minder effectief...

Mijn eheim 2078 is kapot gegaan, ik heb nu oasé biomaster 600T

De biomaster heeft standaard al een voorfilter (sponsjes) dus in de manden hoeven geen sponzen meer.
Je kunt dan beginnen met klei buisjes 1 mand, daarna siporax. Als laatste kun je eventueel de fijne spons nog gebruiken ipv een wit vlies.

In een potfilter zal de werking hetzelfde zijn
Is het niet zo dat de keramiek poreus is en er minuscuul kleine gaatjes inzitten waar de bacteriën tussen hechten en het filter oppervlak vele malen groter is dan de inhoud van je filtermandje.
Ik heb wel eens gelezen dat je met 1kilo keramische pijpjes een oppervlak van 2 á 3 m2 kan realiseren.
Bij kunststof pijpjes heb je dat niet en ik vraag me af of bacteriën goed kunnen hechten aan plastic.

Wat je uitlegt over die biofilm is prachtig en zeer effectief.
Maar in de praktijk lijken mij poreuze materialen een betere oplossing

Mijn gevoel zegt ook dat dat plastic gedoe amper een biologische werking kan hebben.

maar als je even rond gaat kijken, worden bakken meermaals met alleen een paar watten en een bewegend bedfilter met van die plastic dingen gefilterd. van kleine bakjes tot de grootste roggebakken.

Let wel: Bewegend bedfilter, in een potfilter lijkt het me niet zijn werking doen.

Is het niet zo dat de keramiek poreus is en er minuscuul kleine gaatjes inzitten waar de bacteriën tussen hechten en het filter oppervlak vele malen groter is dan de inhoud van je filtermandje.
Ik heb wel eens gelezen dat je met 1kilo keramische pijpjes een oppervlak van 2 á 3 m2 kan realiseren.
Bij kunststof pijpjes heb je dat niet en ik vraag me af of bacteriën goed kunnen hechten aan plastic.

Wat je uitlegt over die biofilm is prachtig en zeer effectief.
Maar in de praktijk lijken mij poreuze materialen een betere oplossing

Er zijn veel soorten bacterien. En niet alle bacterien houden van poreuze dingen.

De heterotrofe bacterien zitten graag op glad materiaal. Waar ook veel vuil kan blijven hangen.
Dus de gladde buisjes (keramiek of plastiek) vinden ze fijn.

Het voordeel van zeer poreus is dat de bacterien er niet snel af en uit gaan.
Dus bij schoonmaak blijven de meeste op hun plek.

Zie ook dit.

http://www.kogelforum.nl/index.php?i=content&mode=techniek4&category=Filtermedia

Er zijn veel soorten bacterien. En niet alle bacterien houden van poreuze dingen.

De heterotrofe bacterien zitten graag op glad materiaal. Waar ook veel vuil kan blijven hangen.
Dus de gladde buisjes (keramiek of plastiek) vinden ze fijn.

Het voordeel van zeer poreus is dat de bacterien er niet snel af en uit gaan.
Dus bij schoonmaak blijven de meeste op hun plek.

Zie ook dit.

http://www.kogelforum.nl/index.php?i=content&mode=techniek4&category=Filtermedia

Mooie uitleg op deze site. Dank je.
Maar al ik de werking bekijk ...

Bacteria house
Bacteria house bestaat uit wat grotere pijpjes van keramiek die niet drijven, is poreus en hebben minuscule gaatjes, waardoor zeer groot aanhechtinmgsoppervlakte voor bacterieen ontstaat. De beste soort biomedia, maar hoog geprijsd. Het relatieve aanhechtingsoppervlak voor bacterien is 270.000 m²/m³
(Bron: kogelforum.nl)

VS

Biocarrier/Kaldness
Verschillende vormen kleinere kunststof media speciaal ontworpen als filtermedium. Van alle kunststof biomedia is dit de beste en meest duurzame, maar ook het duurste. Wordt gebruikt in bewegend bed filters en tricklefilters. Merknamen zijn onder andere KNS, Helix, etc. Het relatieve aanhechtingsoppervlak voor bacterien is circa 800 m²/m³. Dit is echter het totale oppervlak, het beschermd oppervlak is circa 500 m²/m³.

Dan blijf ik toch liever bij mijn poreus keramich materiaal.
Als ik het filter oppervlak vergelijk dan geeft dat heel veel meer m2's aan bacteriën.

Misschien is kaldness handig voor specifieke doeleinden maar voor de meeste bakken zal keramiek het beste zijn denk ik.

De biomaster heeft standaard al een voorfilter (sponsjes) dus in de manden hoeven geen sponzen meer.
Je kunt dan beginnen met klei buisjes 1 mand, daarna siporax. Als laatste kun je eventueel de fijne spons nog gebruiken ipv een wit vlies.

Dus van onder naar boven;

Onderste mandje keramische buisjes
2e mandje siporax (1l?)
3e mandje siporax (1l?)

Vanaf 4e mandje handhaven wat er nu inzit? (2 blauwe en de bovenste een rode dacht ik)

Dus van onder naar boven;

Onderste mandje keramische buisjes
2e mandje siporax (1l?)
3e mandje siporax (1l?)

Vanaf 4e mandje handhaven wat er nu inzit? (2 blauwe en de bovenste een rode dacht ik)

Die 2 blauwe en 1 rode. Zit dat in één mandje?

Je zou de fijnste als laatste kunnen behouden. En de mand daaronder verder opvullen met extra siporax.

Even verklaren waarom ik zelf altijd graag als laatste een fijne spons/vlies wil in mijn filters.
Bacterien produceren ook een afval product. Het zogenaamde slib. Dat bruine vette spul.
Als je geen laatste fijne spons neemt, gaat dat allemaal terug je bak in. En dat wil ik niet. Dus ik kies altijd voor een laatste fijne filtratie.
Niet iedereen doet dat/ zegt dat het nodig is.

Voordeel van de biomaster is het apart uitneembare fijne voorfilter. Dat scheelt een hoop vervuiling.
Zelf heb ik een voorfilter in de bak op mijn aanzuig.

Laat na een paar maanden gebruik eens weten hoe de biomaster bevalt. Gebruik en filtratie.

Mooie uitleg op deze site. Dank je.
Maar al ik de werking bekijk ...

Bacteria house
Bacteria house bestaat uit wat grotere pijpjes van keramiek die niet drijven, is poreus en hebben minuscule gaatjes, waardoor zeer groot aanhechtinmgsoppervlakte voor bacterieen ontstaat. De beste soort biomedia, maar hoog geprijsd. Het relatieve aanhechtingsoppervlak voor bacterien is 270.000 m²/m³

VS

Biocarrier/Kaldness
Verschillende vormen kleinere kunststof media speciaal ontworpen als filtermedium. Van alle kunststof biomedia is dit de beste en meest duurzame, maar ook het duurste. Wordt gebruikt in bewegend bed filters en tricklefilters. Merknamen zijn onder andere KNS, Helix, etc. Het relatieve aanhechtingsoppervlak voor bacterien is circa 800 m²/m³. Dit is echter het totale oppervlak, het beschermd oppervlak is circa 500 m²/m³.

Dan blijf ik toch liever bij mijn poreus keramich materiaal.
Als ik het filter oppervlak vergelijk dan geeft dat heel veel meer m2's aan bacteriën.

Misschien is kaldness handig voor specifieke doeleinden maar voor de meeste bakken zal keramiek het beste zijn denk ik.

Klopt. Maar ieder materiaal heeft zijn specifieke doel.

Ik heb ooit mijn filter helemaal volgestopt met siporax. Want dacht toen ook, meer is beter.

Toch ben ik weer terug naar 1/3 gewone klei buisjes. Omdat deze een andere functie hebben dan siporax.
Hier gaan andere bacterien op zitten die het vuil omzetten in ammonium, eerste fase afbraak.
En de daarna volgende siporax doet de rest.

Na deze verandering vond ik de reinigende werking van het filter een stuk beter.

Als je gelijk met siporax begint, gaat deze gelijk verstopt zitten. Wordt overladen met vuil. De porien gaan verstopt zitten.

Die 2 blauwe en 1 rode. Zit dat in één mandje?

Je zou de fijnste als laatste kunnen behouden. En de mand daaronder verder opvullen met extra siporax.

Even verklaren waarom ik zelf altijd graag als laatste een fijne spons/vlies wil in mijn filters.
Bacterien produceren ook een afval product. Het zogenaamde slib. Dat bruine vette spul.
Als je geen laatste fijne spons neemt, gaat dat allemaal terug je bak in. En dat wil ik niet. Dus ik kies altijd voor een laatste fijne filtratie.
Niet iedereen doet dat/ zegt dat het nodig is.

Voordeel van de biomaster is het apart uitneembare fijne voorfilter. Dat scheelt een hoop vervuiling.
Zelf heb ik een voorfilter in de bak op mijn aanzuig.

Laat na een paar maanden gebruik eens weten hoe de biomaster bevalt. Gebruik en filtratie.

Nee, op dit moment zitten er 2 bakjes kaldnes in en de rest zijn allerlei soorten sponzen. Als ik het goed begrijp kan ik die dus allemaal vervangen door ander filtermedia, behalve de laatste.

Ik moet zeggen dat de biomaster nu al heel erg goer bevalt, ook primerde hij veel beter dan mijn eheim ooit gedaan heeft. Gebruik vind ik al helemaal een stuk makkelijker. Ik zal er op een paar maanden nog een x op terug komen! 🙂

Volgens plaatje zitten er 6 bakken in.

De bovenste is klein met een 30ppi schuim. Die moet je behouden. Kun je evt ook vlies in doen.

De overige 5 vullen met harde materialen.
Dus 1 á 2 bakken (onderste) met pijpjes. De rest siporax.

0C2B6611-F067-415A-A40F-7B589E460B53.png

Nee, op dit moment zitten er 2 bakjes kaldnes in en de rest zijn allerlei soorten sponzen. Als ik het goed begrijp kan ik die dus allemaal vervangen door ander filtermedia, behalve de laatste.
Kaldness is idd voor een bewegendbed filter en zal je weinig aan hebben.
Ik denk dat de fabrikant het erbij heeft gedaan omdat dit goedkoper is dan keramische buisjes.
Ik kocht een doosje van 1 kilo en was bijna 15 euro kwijt.
Gelukkig kan de hele kilo in 1x in een mandje in de meeste filters. En het zit er al een jaar in.
1x per 6 maanden spoel ik ze even met lauw warm water af.

Het is iets duurder maar het geeft voor de meeste bakken een goede tot zeer goede werking.
Ik zal idd even naar de LFS gaan en een doosje keramische buisjes halen.

Wat was er kapot?

Geen idee eigelijk. Hij wilde maar niet primen/pompen. Ik heb er door een winkel (ook dealer van eheim) naar laten kijken die wisten het ook niet precies. De pomp is momenteel naar eheim opgestuurd. Vraag me af of hij nog te repareren is. Als ik 275 moet neerleggen voor een complete nieuwe kop, hoeft het van mij niet meer.

Zelf heb ik geen ervaring met de modernere Eheims, maar ik heb er wél naar georiënteerd. Met enige regelmaat kwam ik tegen dat de prime-knop snel defect kon gaan bij een Eheim-serie.
Zelf heb ik toch terug gekozen voor de Classics, omdat er met enige 'handigheid' het oraal primen ook wel gaat.

Gewoon zo (maar dan aan de dubbele kraan):

of voor de gevordende:

Geen idee eigelijk. Hij wilde maar niet primen/pompen. Ik heb er door een winkel (ook dealer van eheim) naar laten kijken die wisten het ook niet precies. De pomp is momenteel naar eheim opgestuurd. Vraag me af of hij nog te repareren is. Als ik 275 moet neerleggen voor een complete nieuwe kop, hoeft het van mij niet meer.

Tss, wat houd nou het water tegen? een rubber ring. die stroef kan gaan. wat vaseline an de binnenkant . neer zetten, voetje er op. krrrrrr. en terug. klaar.

Tss, wat houd nou het water tegen? een rubber ring. die stroef kan gaan. wat vaseline an de binnenkant . neer zetten, voetje er op. krrrrrr. en terug. klaar.

Wat bedoel je? Zoveel verstand heb ik er niet van haha

Ik zal zeker geen vaseline gebruiken om rubbers mee in te vetten. In vaseline zitten zuren die de levensduur van je rubbers sneller doen eindigen dan je gewent bent.
Plus als die zuren in je water komen, komen komt dat niet ten goede van je waterkwaliteit.

Prima lijkt me.
Ik heb nog een potje dat is denk ouder als de meeste leden hier 😀

Deze is zuurvrij en kost geen drol

800_800_3_421336_0_nl_Vaseline_Original_100g.jpg

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan