Filtermedia schoonmaken


Traylica

Member
Lid geworden
18 oktober 2021
Berichten
17
Leeftijd
30
Hallo allemaal,

Het gaat even helemaal niet goed mat mijn aquarium.
Ik heb een intern filter van Juwel, compleet met biocarb, cirax, nitrax, bioplus link: Ik lees veel verschillenden dingen over schoonmaken.
Wat is nou de juiste manier? Ik dacht dat ik het wist maar de laatste tijd laat wel blijken dat het niet zo is.
Ik lees eens per 4 weken het media uitspoelen in aquarium water, andere zeggen in behandeld(schoon)water dus uit de kraan maar dan met AquaSafe er is.
Kortom vraag ik jullie wat jullie doen en wat volgens jullie de juiste manier is.
 
Ik denk dat de belangrijkste vraag is, wat gaat er niet goed in je aquarium? En wat zijn de afmetingen?

Wat betreft het schoonmaken van de filter/media raden ze het af om hem compleet schoon te maken.

Tot slot: als je het filter gaat schoonmaken om de filterwatten uit te spoelen, is het belangrijk dat je hiervoor water gebruikt uit het aquarium. Tijdens het uitspoelen vervang je dus automatisch ook een deel van je water omdat je een deel wegspoelt. De reden voor het gebruik van aquarium water is dat het chloor en de chlorides die het waterschap toevoegt om het water te reinigen ook de bacteriën in het filter doodt. De logische conclusie is dat als je het filtermedia dan terug stopt je niet alleen alle bacteriën in het filter hebt gedood en de zeer belangrijke stikstof cyclus hebt doorbroken maar dat je ook een grote hoeveelheid dode bacteriën in je aquarium hebt losgelaten die gaan rotten en bijdragen aan de chemische onbalans veroorzaakt door de schoonmaak.
Bron: https://aquainfo.nl/filtering-en-de-stikstof-cyclus/

Echter, zelf spoel ik hem wel gewoon schoon onder kraanwater en ondervind geen problemen in mijn externe filter. Vandaar dat de vraag wat er mis gaat ook belangrijker is denk ik :)
 
Dank je wel
Nouja er gaat een hoop mis op het moment....
Veel sterfte, GH(14'd) en KH(10'd) is erg hoog.
Maar voornamelijk was het een vraag qua onderhoud.
Als ik mijn media uitsloep worden ze niet echt schoon en mijn water word zo vies dat het v2de media niet schoner gaat worden in de zelfde emmer. Dan heb ik dus veel emmers nodig en is mijn bak zo goed als leeg.

Ik deed namelijk alles te gelijk, 30% water in de maand en dan de filters...
Dat was kennelijk ook niet helemaal slim. Ik ga nu 10% ieder week en eens per 4 weken de media.

BTW: betreft een Juwel 125L, intern filter
 

Ik denk haast dat het verhaal in die quote gebaseerd is op een buitenlandse bron. Daar heeft men veelal kraanwater met chloor erin. Al geldt zelfs voor dát water dat het bij kortdurende blootstelling nauwelijks schade aanricht aan je bacteriën. Dus als je nu je filter openmaakt in Amerika kun je gerust e.e.a. even afspoelen hoor. Bij wijze van. :p

Ik vraag me overigens ook af, @Traylica, wat je niet goed ziet gaan in je aquarium? Edit: oh dat leg je zojuist uit, moment...

Blauwe spons en hard filtermateriaal (plasric/keramiek/stenen dingen) hoef je vrijwel nooit te vervangen en ook niet vaak uit te knijpen / uit te spoelen. Fijner spul zoals witte filtermatjes wel, want die raken gauw verstopt. Dus probeer altijd eerst te kijken of je fijnste materiaal niet de oorzaak is van een verminderde stroming. 👍 Andere tip is om een opklikbaar voorfilter te kopen van Juwel, dat zou in theorie (al heb ik ze zelf nooit gebruikt) de rest van je filter iets moeten sparen.
 
Dank je wel
Nouja er gaat een hoop mis op het moment....
Veel sterfte, GH(14'd) en KH(10'd) is erg hoog.
Maar voornamelijk was het een vraag qua onderhoud.
Als ik mijn media uitsloep worden ze niet echt schoon en mijn water word zo vies dat het v2de media niet schoner gaat worden in de zelfde emmer. Dan heb ik dus veel emmers nodig en is mijn bak zo goed als leeg.

Ik deed namelijk alles te gelijk, 30% water in de maand en dan de filters...
Dat was kennelijk ook niet helemaal slim. Ik ga nu 10% ieder week en eens per 4 weken de media.

BTW: betreft een Juwel 125L, intern filter
Oh veel sterfte? That's not nice. Wat is/was je vissenbestand en wat heb je allemaal kunnen zien qua ziekteverloop?
 
Oh veel sterfte? That's not nice. Wat is/was je vissenbestand en wat heb je allemaal kunnen zien qua ziekteverloop?
Het begon met een betta-man die wit werd en langzaam stierf.
At niets meer en bleef op de bodem tegend e wachter wand aan hangen.
Het bleef een maand goed tot nu... De betta-vrouw had buikwaterzucht en een kromme rug en sinds haar krijgen andere het ook een kromme rug en sterven ze.
Ze hebben dus allemaal een kromme rug als overeenkomst
Inmiddels zit in met mijn handen in het haar en gooi er steeds meet anti-bact(esha 2000) zooi in....
Van alles is er nog een 1x borstelneus en 3x platty over gebleven.
 

Ik denk haast dat het verhaal in die quote gebaseerd is op een buitenlandse bron. Daar heeft men veelal kraanwater met chloor erin. Al geldt zelfs voor dát water dat het bij kortdurende blootstelling nauwelijks schade aanricht aan je bacteriën. Dus als je nu je filter openmaakt in Amerika kun je gerust e.e.a. even afspoelen hoor. Bij wijze van. :p

Ik vraag me overigens ook af, @Traylica, wat je niet goed ziet gaan in je aquarium? Edit: oh dat leg je zojuist uit, moment...

Blauwe spons en hard filtermateriaal (plasric/keramiek/stenen dingen) hoef je vrijwel nooit te vervangen en ook niet vaak uit te knijpen / uit te spoelen. Fijner spul zoals witte filtermatjes wel, want die raken gauw verstopt. Dus probeer altijd eerst te kijken of je fijnste materiaal niet de oorzaak is van een verminderde stroming. 👍 Andere tip is om een opklikbaar voorfilter te kopen van Juwel, dat zou in theorie (al heb ik ze zelf nooit gebruikt) de rest van je filter iets moeten sparen.
Nee vervangen weet ik. Maar ze zitten onder de bruine smurrie. Waarschijnlijk te veel voedsel. Maar deze moet ik wel uitspoelen toch?
 
Een intern filter is vrij klein en heeft daardoor maar een beperkte biologische capaciteit.
de sponzen gewoon goed uitspoelen onder de kraan. zo eens in de drie weken
(en dan ook even het pompje openen en schoonmaken)

hoe vaak en hoeveel water ververs je.
hoeveel inhoud heeft je bak?
 
Het begon met een betta-man die wit werd en langzaam stierf.
At niets meer en bleef op de bodem tegend e wachter wand aan hangen.
Het bleef een maand goed tot nu... De betta-vrouw had buikwaterzucht en een kromme rug en sinds haar krijgen andere het ook een kromme rug en sterven ze.
Ze hebben dus allemaal een kromme rug als overeenkomst
Inmiddels zit in met mijn handen in het haar en gooi er steeds meet anti-bact(esha 2000) zooi in....
Van alles is er nog een 1x borstelneus en 3x platty over gebleven.
Dat is klote zeg. :-( Er zijn een aantal "kandidaten" als het gaat om ziekteverwekkers maar dit klinkt hoe dan ook als een bacteriële uitbraak. Helaas is het meeste kwaad al geschied denk ik. :-/ Als je toch nog iets wilt proberen voor de overgebleven vissen: sera bakto tabs aan je vissen geven. Is eetbaar voer met een antibioticum erin dat tegen bepaalde typen bacteriën werkt. Pakt zeker niet alles, maar het is een van de weinige opties die je hebt voor directe behandeling.

Nee vervangen weet ik. Maar ze zitten onder de bruine smurrie. Waarschijnlijk te veel voedsel. Maar deze moet ik wel uitspoelen toch?
Bruine smurrie is niet verkeerd in filters hoor, sterker nog, het is de ruggegraad van een gezond aquarium. Daar zit een heel ecosysteem in waar je vissen op leunen. Je kunt het het beste zoveel mogelijk laten zitten. D.w.z. zolang de stroming van je filter okee is, en je zeker weet dat een eventuele vermindering van de stroming niet door een blokkade komt van je voorfilter (bij een juwel-filter is dat vaak het witte spul).

Een intern filter is vrij klein en heeft daardoor maar een beperkte biologische capaciteit.
de sponzen gewoon goed uitspoelen onder de kraan. zo eens in de drie weken
(en dan ook even het pompje openen en schoonmaken)

hoe vaak en hoeveel water ververs je.
hoeveel inhoud heeft je bak?
Oneens met het uitspoeladvies. Juist die sponzen zijn belangrijk voor de biologische filtering, en dan is elke drie weken uitspoelen veel te veel! Filtermateriaal heeft maanden nodig om echt goed op te bouwen. Het zijn niet alleen nitrificerende bacteriën die je hebt maar ook heterotrofe ("normale") bacteriën en verder heel veel ander microscopisch leven. Als je vol de kraan op zo'n spons zet, sloop je werkelijk dat hele netwerk.

Telkens de boel schoonmaken is echt zonde nummer één in deze hobby als je het mij vraagt. Het is vragen om problemen, in zo'n klein watervolume met (relatief gezien) zoveel belasting.
 
Mijn Lido filter heb ik nooit schoongemaakt, gewoon vanaf blijven, onderin bio materiaal, dan wat schuim en boven op filter watten die je om de zoveel dagen weggooit, maar met je handen afblijven van de rest, rust en tijd en niet te veel met de handen in de bak 👍
 
Wat me opvalt is dat je nitrax gebruikt. Het is niet de oorzaak van je vissterfte, maar waarom wil je nitraten uit je aquariumwater filteren?
Nitraten zijn tot op zekere hoogte belangrijke meststoffen voor je planten.
Verder heb je te maken met een hoge KH en GH.
Heb je de watertest met druppels gedaan? Je moeten planten en dieren uitzoeken die uit de voeten kunnen met je waardes!
Of anders moet je ervoor gaan zorgen dat je de waterwaarden aanpast op de gewenste vis-, en plantensoorten.
 

Ik denk haast dat het verhaal in die quote gebaseerd is op een buitenlandse bron. Daar heeft men veelal kraanwater met chloor erin.

Na een leidingbreuk wordt ook hier in Nederland voor zover ik weet nog wel eens chloor gebruikt. AquaInfo wordt ook gelezen in België waar het gebruik van Chloor nog wat vaker voorkomt. Normaal gesproken kan water uit de kraan hier in Nederland gewoon worden gebruikt. Ik zal het artikel op dit punt wat aanpassen.
 
Wat betreft je filter.
De filters van Juwel zijn goede filters.
Wat ik zou doen is bovenaan in je filter filterwatten steken en dan blauwe sponzen grof en fijn en helemaal onderin kan je dan nog een bakje cirax steken.
Al de rest heb je niet nodig.
Bij mijn vorige aquarium 160x60x60 had ik een interne filter met alleen maar sponzen.

Ik zou elke week een X-aantal % water verversen.
En af en toe eens een spons uitspoelen ( moet niet helemaal proper zijn wanneer je die terugsteekt).
Zeker niet alle sponzen tegelijk uitspoelen.
Met mijn vorige aquarium had ik 2 grote sponzen van 60x12x5 (HxBxD) zitten en die spoelde ik om beurten uit.
de eerste na 6 maand , de 2de na 1 jaar en daarna de eerste na 1.5 jaar en de 2de na 2 jaar enz...
Moet wel zeggen dat ik een lage visbezetting in mijn aquarium had

Wat betreft je andere probleem kan ik je niet helpen vanwege ontbrekende gegevens.
Hoe groot is je aquarium?
Hoelang draait hij al?
Wat is de visbezetting?
Wat zijn je waterwaarden?
...
 
Persoonlijk denk ik dat een filter zelden de oorzaak is van vissterfte. Ik begrijp wel dat men vaak als eerste daaraan denkt maar je kunt dit vrij eenvoudig controleren. Als je geen ammonia (nh3/4) of nitriet (no2) meet dan doet je filter zijn werk. Een verhoogde Gh en Kh doet je filter bijvoorbeeld niets mee. Dit heeft meer te maken met de kwaliteit van je kraanwater en eventueel materiaal in het aquarium zelf, stenen en substraat bijvoorbeeld. Maar ook plantenvoeding en andere toevoegingen kunnen hier invloed op hebben.

Wat betreft het schoonspoelen van filtermedia in aquarium of kraanwater.. Vaak adviseer ik ook om een emmer met aquariumwater te gebruiken, niet zozeer voor eventueel chloor in het water (in Nederland) maar meer omdat het veilig is wat betreft de temperatuur. Je wilt voorkomen dat je de sponzen onder een hete kraan gaat uitspoelen. Is een emmer niet genoeg dan kun je er wat mij betreft voor kiezen om dit gewoon onder de kraan te doen maar gebruik dan wel lauw water.
De biologische media hoef je zelden schoon te maken. Je kunt ze even onder de kraan uitspoelen maar meer is niet nodig. De sponzen vangen wat meer vuil en die kun je lekker uitknijpen onder de kraan tot er geen bruin water meer af komt.

Maar opnieuw, ik geloof niet dat een filter de oorzaak is van plotselinge vissterfte. Het is geen magisch ding wat water 'gezond' maakt, het is een ding wat bepaalde afvalstoffen om zet naar minder schadelijke afvalstoffen. Wel kan het zijn dat de werking van een filter minder effectief is als je aan het rommelen bent met medicatie, pas daar wel mee op. Als dat zo is meet je dus ammonia en nitriet in het water.
 

Terug
Bovenaan