filtermedia van 2ehands filter volledig vervangen?


Val

Member
Lid geworden
14 februari 2018
Berichten
16
Hallo allemaal,

Onlangs heb ik tweedehands een eheim externe filter via mp kunnen vinden. Deze kon ik ophalen inclusief alle filtermedia erin (originele eheim spul).
Nu is mijn vraag; kan ik de filter zo weer in gebruik nemen of kan ik beter alle media vervangen? En zo ja, waar kan ik deze dan het beste door vervangen?
De filter heeft droog gestaan, dus ik ga er sowieso vanuit dat functionele bacteriën en dergelijke niet meer aanwezig zijn in de filter.

Alvast bedankt!
Valerie
 
Ik heb dit geval nooit bij de hand gehad maar ik heb wel recent een tweedehands filter overgenomen van iemand. Ik zou zelf in jouw geval al het filtermedia en het filter zelf even goed schoonspoelen en borstelen en dan gewoon in gebruik nemen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Val
Als de materialen er goed uitzien dus niet zijn verdroogd b.v. de sponsen dan gewoon goed uitspoelen en hergebruiken.
 
Ik die toch ontsmetten, en peroxide is goed daarvoor, zeker voor keramisch spul en sponsen.
Lang droog betekent nog niet dat er geen enkele ziekte inzit, of een schimmel.
 
Normaliter kun je dat prima weer gebruiken maar je zou zoals Tommie zegt het kunnen ontsmetten als je bang bent voor het een of ander.
 
Ik die toch ontsmetten, en peroxide is goed daarvoor, zeker voor keramisch spul en sponsen.
Lang droog betekent nog niet dat er geen enkele ziekte inzit, of een schimmel.
Normaliter kun je dat prima weer gebruiken maar je zou zoals Tommie zegt het kunnen ontsmetten als je bang bent voor het een of ander.

Schimmel is altijd mogelijk, ziektes zullen, als het ding lang gestaan heeft, niet overleven. De materialen zijn wel te (her-) gebruiken. Maar goed schoonmaken is altijd zinvol.
 

Terug
Bovenaan