Filtermedium Eheim professionel 4+ 600


Ik heb de 2 mandjes Eheim Mech leeggegooid en heb vandaag 3 sponzen in het onderste mandje gedaan, grof,medium,fijn.
2e mandje heb ik nu poreus biomateriaal gedaan.
Stroming leek me iets minder maar nog goed genoeg, ben benieuwd wanneer de sponzen vervuild zijn, ik hoop dat ze 4 weken meegaan..
 
Hai ik heb goede informatie gehad van DanielHoogland, maar ik wil graag nog wat meer over de opzet van Edje555 horen.
Als je dit leest Edje555, ik heb je een priveberichtje gestuurd en zou graag in contact met je komen als jij dat eventueel ook wil.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb vorige week mijn filter schoon gemaakt.
Had hem ingedeeld zoals de pond guru en bevalt goed.
Filter heeft 9 maanden aan één gedraaid, maar was nu wel heel erg smerig.
Je kunt de grove en fijne spons toch gewoon uitspoelen?
Tenminste dat heb ik gedaan had daarna wel last van bacterie bloei, maar dat is inmiddels weer verdwenen.
9 maanden is zeker te lang, je moet zeker eerder schoon maken?
 
Ik heb de 2 mandjes Eheim Mech leeggegooid en heb vandaag 3 sponzen in het onderste mandje gedaan, grof,medium,fijn.
2e mandje heb ik nu poreus biomateriaal gedaan.
Stroming leek me iets minder maar nog goed genoeg, ben benieuwd wanneer de sponzen vervuild zijn, ik hoop dat ze 4 weken meegaan..

Gaat wel lukken hoor Fred01, de eheim pro 4 600 is hier alweer 6weken verder en nog steeds met prima debiet op de discusbak dus hij wordt goed belast.
 
ik heb me nog is wat verder ingelezen, ik neig er toch naar om de indeling van Edje is te proberen of bv zoals de PondGuru.
Als ik onderin begin met die sponzen, slibben die sponzen dan niet dicht in een week? 1X per maand schoonmaken vind ik prima maar elke week vind ik to much..
Iemand ervaring met de opstelling zoals bv PondGuru?

Mijn mening is dat je de mechanische vóórfiltering altijd, wel afhankelijk van filtertype, boven in je filter zou moeten hebben. (Ik gebruik een JBL 1502.) Je sponsjes vragen erom om regelmatig uitgespoeld te moeten worden wat betekend dat je elke keer je hele filter met alles wat erin zit afbreekt. Zelf kom ik hooguit één keer per jaar in mijn filter. De sponsjes, bij dus bovenin, van mijn voorfilter spoel ik zo eens in de paar maanden uit.
 
ja ik snap wat je bedoelt, maar de eheim heeft een grof filter bovenop en bij de originele setup zit het mechanische deel ook onderop.
Daar bedoel ik dan de Mech pro en de Biomech mee, hij moet toch altijd leeg om dat uit te spoelen,

Ik vind het ook lastig hoor, er zijn zoveel meningen.
Ik ben nu het nieuwe systeem aan het proberen met de sponzen als dat niet bevalt ga ik kleibuisjes/BioMech/Biomateriaal/Biomateriaal/filtervlies proberen
 
Mijn mening is dat je de mechanische vóórfiltering altijd, wel afhankelijk van filtertype, boven in je filter zou moeten hebben. (Ik gebruik een JBL 1502.) Je sponsjes vragen erom om regelmatig uitgespoeld te moeten worden wat betekend dat je elke keer je hele filter met alles wat erin zit afbreekt. Zelf kom ik hooguit één keer per jaar in mijn filter. De sponsjes, bij dus bovenin, van mijn voorfilter spoel ik zo eens in de paar maanden uit.

Ja.. alleen zit het prefilter (grovespons) boven bij Eheim pro 4 en dan gaat het water via een buis/doorvoer aan de zijkant naar beneden dus waar komt dan je mediumspons..juist onderin en dan je filtervlies en niet eerst dan de biomedia en daarop de spons en vlies anders slibt je poreuze materlaal dicht zoals Siporax,bactorings.biohome en werkt dan niet meer efficient.
Filtering hoort altijd zo.. Eerst mechanische dan biologische en dan chemische/UV. elk waterzuiveringsstation/leidingwaterzuivering werkt in deze fases met waterfilteren
Zelfs de classic range van Eheim eerst sponzen dan pas je filterwatten of filtervlies.

Doet JBL het anders zoals Eheim in sommige filters dus filtervlies als laaste inrichten dan is dit niet efficient en kan je elke jaar je biomedia vervangen omdat het helemaal dicht zit met molm en aangekoekte bende. wat enkel met koken en bleken eruit kan krijgen.
Goede biologische media dat op de juiste manier wordt gebruikt slibt niet dicht en bijreinigen hoef je het enkel maar in een emmer met aquariumwater uit te dompelen zodat fijnstof eruit en eraf komt dan gaat biomateriaal Jaren mee ! en hoef je het niet te vervangen na een jaar zoals Eheim en andere merken aanprijzen wegens marketing en geld verdienen.
Juwel doet het zelfde met Cirax bakjes en adviseerd het om het jaar te vervangen wat onzin is zolang je maar het filter juist indeeld, Cirax gaat zeker 2-3jaar mee dan begint het langzaam uit elkaar te vallen en moet dan pas vervangen worden zoals elk biomedia als het uitelkaar begint te vallen dus bros wordt.
Daarom is het zo belangrijk om het filter op de juiste manier in te delen wegens maximal efficientie en langer levensduur van biomedia wat al niet goedkoop is.
 
Ik ben het met Edje eens. Eerst mechanisch, dan biologisch en dan eventueel nog chemisch (kool / purigen etc).
Wil je niet elke keer je hele filter uit elkaar halen om het mechanische gedeelte te reinigen dan kun je ook een extra potje zonder motor gebruiken die je dan in serie (en voor) met je normale potfilter zet. Die stop je dan vol met mechanische filtermedia en dan kun je het normale filter helemaal vol proppen met siporax / biohome / andere biologische media en hoef je die bijna nooit meer open te maken. Om de maand maak ik onderstaand wit potje open en spoel de spons uit / vervang filterwatten (zit tegenwoordig filterkatoen in) en dat is alles. Te koop bij aliexpress voor ik geloof twee tientjes. Zoeken op Sunsun hw 603.

IMG_0541.JPG
IMG_0621 (2).JPG
 
Ik weet het, ik heb em al 6maanden geleden binnen maar moet hem nog steeds er tussen zetten zodat alles in de eheim pro 4 biomaterial wordt..maarja ben wel eens lui he hahaha
eheim1.jpg
eheim1.jpg
 
Jammer dat het al zondagavond is want dat was nou echt een leuk zondagprojectje geweest ;)
 
Ik heb trouwens de eheim installatieset op dit aquarium, denken jullie dat de standaard spraybar meer druk geeft?
Ik zat hem net is te bekijken en het zijn best wel flinke gaatjes.
Misschien dat ik met de standaard een wat sterkere stroming krijg.
 
Ja.. alleen zit het prefilter (grovespons) boven bij Eheim pro 4 en dan gaat het water via een buis/doorvoer aan de zijkant naar beneden dus waar komt dan je mediumspons..juist onderin en dan je filtervlies en niet eerst dan de biomedia en daarop de spons en vlies anders slibt je poreuze materlaal dicht zoals Siporax,bactorings.biohome en werkt dan niet meer efficient.
Filtering hoort altijd zo.. Eerst mechanische dan biologische en dan chemische/UV. elk waterzuiveringsstation/leidingwaterzuivering werkt in deze fases met waterfilteren
Zelfs de classic range van Eheim eerst sponzen dan pas je filterwatten of filtervlies.

Doet JBL het anders zoals Eheim in sommige filters dus filtervlies als laaste inrichten dan is dit niet efficient en kan je elke jaar je biomedia vervangen omdat het helemaal dicht zit met molm en aangekoekte bende. wat enkel met koken en bleken eruit kan krijgen.
Goede biologische media dat op de juiste manier wordt gebruikt slibt niet dicht en bijreinigen hoef je het enkel maar in een emmer met aquariumwater uit te dompelen zodat fijnstof eruit en eraf komt dan gaat biomateriaal Jaren mee ! en hoef je het niet te vervangen na een jaar zoals Eheim en andere merken aanprijzen wegens marketing en geld verdienen.
Juwel doet het zelfde met Cirax bakjes en adviseerd het om het jaar te vervangen wat onzin is zolang je maar het filter juist indeeld, Cirax gaat zeker 2-3jaar mee dan begint het langzaam uit elkaar te vallen en moet dan pas vervangen worden zoals elk biomedia als het uitelkaar begint te vallen dus bros wordt.
Daarom is het zo belangrijk om het filter op de juiste manier in te delen wegens maximal efficientie en langer levensduur van biomedia wat al niet goedkoop is.

Bij JBL zit het voorfilter bovenin en gaat het water langs de zijkanten doorvoer naar beneden en wordt door de mandjes weer naar boven gepompt. Hier dus ook eerst mechanisch en dan biologisch zonder dat het filter keer op keer uit elkaar moet. (Overigens gaf ik al aan in mijn eerdere post; ...afhankelijk van het filtertype...) Dit omdat wanneer de waterinvoer onderin het filter plaatsvind, zoals bij sommige filters het geval is, de indeling weer anders wordt.
 
Ik had de sponzen eruit gehaald omdat ik weinig flow had, dit probleem heb ik gevonden.
Nu wil ik de sponzen graag weer proberen, ik vind alleen dat grof/medium en filterfloss te dik zijn voor een mandje.
Alleen medium en filterfloss moet toch ook lukken als ik eerst een mandje Eheim Mech doe
 

Terug
Bovenaan