Wat is er nieuw

Filternoob heeft een 2de vraagje

• Onderwerp starter Onderwerp starter STB1992
  • Startdatum Startdatum
S

STB1992

Guest
Over een kleine maand wil ik een externe filter aanschaffen, ik heb alleen geen idee wat dit is en hoe dit werkt :') studentenleven.

Ik lees alleen overal dat dit beter is dan intern, en dat deze geschikt is voor mijn bak: (165 liter) http://www.aquaplantsonline.nl/filtertechnieken/jbl-179/jbl-cristalprofi-e901-greenline

Hoe werkt zon ding, twee slangen erin, eentje voor de invoer van water en een voor de uitvoer? Worden mn vissen dan niet opgezogen? :') (domme vraag)

En wat voor systeem is het, zon 'druppelsysteem' of gewoon iets wat onder water het water rondpompt? (Welke van de twee is een betere optie, die straaltjes boven het water of het onder water gebeuren)

Ik voel me echt een noobbie dat ik dit niet weet, en ik heb ook het idee dat ik er niets van snap. Ik zou bijna vragen om kindertaal, maar een aantal meningen en een duidelijke uitleg wordt iig erg gewaardeerd! 🙂

(Ik hoop dat jullie op AF nog niet moe worden van mijn meerdere vragen per week. Ik leer hier erg veel en wil hier heel veel blijven leren, ervaar erg veel plezier van mn aqua en vissen, en dat wil ik dan ook goed doen en niet halve bak)

Vraag maar raak is geen probleem,beter zo dan dat je allemaal berichten moet plaatsen ivm problemen door verkeerde aankopen! 😉

Makkelijkste is denk ik dat je wat filmpjes bekijkt op youtube bv want daar staan massa's voorbeelden over de werking van buitenfilters.
Zullen er vast ook staan van het jbl filter,kan je op het gemakje eens studeren!

Heey een collega noobie, mijn eerste bak ooit staat momenteel in te draaien.

Ik heb ook die e901 draaien op mijn bak van bruto 240L. Het aansluiten is vrij simpel, er zit een tekening bij hoe dit moet maar volgens mij kan alles maar op 1 manier vast dus kun je het eigenlijk niet fout doen.

De filterpomp zet je onder je aquarium in een kast als je dat hebt. Het is wel belangrijk dat de pomp onder je aquarium staat en niet ernaast of erboven ! Dit ivm risico dat de pomp droog komt te staan of er lucht in komt, daar kunnen pompen slecht tegen. Op de pomp zitten 2 aansluitingen voor de slangen, 1 instroom en 1 uitstroom. Die hang je allebij in je bak met de bijgeleverde zuignappen en klemmen. De instroom (van waar het water naar je pomp loopt) is gewoon een simpele uitschuifbare buis met op het uiteinde een soort korf die voorkomt dat vissen en grof vuil je pomp ingaat. Voor de uitstroom kun je kiezen. Er zit een spray bar bij, deze kun je onderwater of boven water monteren net wat jij wilt. Ook zit er een een simpeler uitstroom opzetstukje bij welke het water gewoon in een hoek van circa 45° laat stromen. Hoe je het ophangt en wat je gebruikt kun je het beste zelf bepalen denk ivm de gewenste stroming in je bak en het gewenste effect.

Voor de beeldvorming vond ik dit wel een mooi filmpje met goede uitleg:

Thanks voor de tips seabait en jawsachterglas 🙂 super filmpje! Opeens 'begrijp' ik het allemaal. 🙂

Dat wordt aanschaffen volgende maand, want zon apparaat moet een veel beter resultaat boeken dan mijn huidige interne filtertje.

Dat wordt aanschaffen volgende maand, want zon apparaat moet een veel beter resultaat boeken dan mijn huidige interne filtertje.

dat weet ik wel zeker, meer filtering, betere filtering. minder bodemvuil enz enz

de enige aanvulling die ik nog heb op mijn voorganger is dat je even goed moet kijken dat je de in en uitlaat van het filter op de goede slang aansluit 🙂 anders kan je die knop om water aan te zuigen blijven indrukken maar gebeurd er niks 😀 ook even zorgen dat de inlaat (uiteraard) onder water zit en de uitlaat (spraybar/breedstraler) nog net even iets boven het water uitsteekt bij de 1e in gebruiks name. zodra die dan draait kan je het water aanvullen tot de uitstroom ook onder water staat.

verder zijn die JBL´s prima filters. goed stil ook.

dacht bij mijn 1e externe filter ook van "oh als dat maar lukt"
maar stelt allemaal maar weinig voor hoor.

Haha nou super. Thanks, kan niet wachten tot ik m heb 🙂

Misschien even leuk en interessant om uit te zoeken, voor je met vragen zit als je hem al hebt. Deze vragen komt elke 'noob' tegen. Uiteraard heb ik dat ook gehad.
Ik zal ze direct kort beantwoorden. Maar Google is je vriend 🙂!

Waarom is een extern filter beter?
Meer filtermassa. Oftewel je kan er meer sponsen en buisjes in doen waar bacteriën in gaan zitten en je water schoon houden.

Waar ga je over filteren?
Filtermatten, en watten zijn er om het zichtbare vuil uit je water te filteren. Daarnaast heb je bijvoorbeeld siporax wat echt je water schoner 'maakt' door bacteriën. (Breek afvalstoffen af etc.). Je krijgt bij JBL ook standaard spul, wat niet slecht is.

Welke volgorde doe je de matten en buisjes enzo?
Staat vast aangegeven op de verpakking. Zoek het evt. Uit of vraag het hier.

Waar doe je 'inlaat' (waar het water wordt ingezogen) en waar de uitlaat (waar het water uit wordt gesproeid.
Dit is wat belangrijk om een goede 'flow' te krijgen in je bak. Dat je zo min mogelijk stilstaand water en dus een goede stroming.

Hoevaak moet ik mijn externe filter schoonmaken en hoe?
Zorg voor een goede doorstroming. Vervang af en toe de watten en spoel de matten schoon.
Maak de buisjes of wat er in zit nooit grondig schoon, want dat zijn nou net je bacteriën. Hooguit een keer dompelen in een emmer met je aquarium water. Maar als het niet nodig is niet.

Ohja, nog een tipje. Een extern filter is vaak pas goed ingedraaid na 4 weken. Dan zitten er echt genoeg bacteriën in zeg maar. Laat dus gerust je interne nog even 4 weken mee draaien met je externe. Doe evt. Wat filter materiaal van je interne in je externe om de bacterie groei te stimuleren.

Laatst bewerkt door een moderator:
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan