Wat is er nieuw

Filteropbouw brakwater

• Onderwerp starter Onderwerp starter jakkie30
  • Startdatum Startdatum
J

jakkie30

Guest
Vroeger veel actief geweest op het forum, en nu wil ik weer een aquarium gaan opstarten (fotoalbum volgt nog).

de bak die hier staat is een lido 120.
de pomp die ik hierbij heb is een sunsun HW-302 met een pre-filter sunsun HW-603.

welke filtermaterialen en in welke volgorde kan ik deze hier het beste indoen?
het aquarium gaat een brakwater bak worden.

mijn idee:

Pre-filter laten zoals binnen gekregen met 3 verschillende soorten sponsen.
de potfilter heeft 3 verschillende manden voor filtermedia mijn idee hiervoor:

Mand 1: Keramisch filtermateriaal + actieve kool
Mand 2: Kaldness mandje voor 65% vullen zodat dit kan gaan wervelen(al in bezit).
Mand 3 siporax

wie kan mij vertellen of ik zo goed op weg ben?

Begrijp dus goed dat je een ander potfilter als voorfilter gebruikt?

Die inderdaad dan vullen met matten & watten, al het vuil uitvangen zodat je het andere filter vol kan rammen met Siporax.
Keramisch is dan niet nodig, heb twijfels bij de werking van kaldness in een potfilter.

ja dat klopt, alleen is het speciaal een voorfilter, hij heeft zelf geen moter en is dus een "slaaf"
het idee is dat je die alleen schoon hoeft te maken en de potfilter "jaren" met rust kan laten.

maar u zegt dus alleen siporax erin doen en geen keramisch?
kaldness schijnt te werken als het kan wervelen.
actieve kool komt er ook in want dat raden ze overal aan bij brakwater

alleen siporax en watten. watten regelmatig onderhouden. en schoonmaken.

ja dat klopt, alleen is het speciaal een voorfilter, hij heeft zelf geen moter en is dus een "slaaf"
het idee is dat je die alleen schoon hoeft te maken en de potfilter "jaren" met rust kan laten.

maar u zegt dus alleen siporax erin doen en geen keramisch?
kaldness schijnt te werken als het kan wervelen.
actieve kool komt er ook in want dat raden ze overal aan bij brakwater

Niet alleen wervelen, maar moet ook in een zuurstofrijke omgeving circuleren, een gesloten filtersysteem is niet zuurstofrijk.

Wat zou het nut van de keramische pijpjes verder zijn dan?

Om bacterie in op te slaan. Zuurstof komt door doorstroming uit het water.

Op keramische pijpjes gaan vaak de bacterien zitten die het vuil omzetten voor de andere nitrficerende bacterien en daarom lees je vaak om onderin toch wat keramisch te doen en daarop de Siporax (gesintert).

Maar als er een soort van voorfilter wordt gebruikt dan ligt dat wellicht anders.

Op keramische pijpjes gaan vaak de bacterien zitten die het vuil omzetten voor de andere nitrficerende bacterien en daarom lees je vaak om onderin toch wat keramisch te doen en daarop de Siporax (gesintert).
Waarom zou je ze allebei gebruiken? Zowel de siporax als de keramische pijpjes zijn biologisch filtermedia en hebben dezelfde functie.
Het is net alsof je een osmoseapparaat aansluit op een andere osmoseapparaat. Het is nutteloos en duur, en het water wordt er niet schoner van.

Zover ik heb begrepen zijn het vooral de heterotrofe bacterien die op de keramische te vinden zijn. Deze zetten dan het afval om in nh3/4 wat verder daarna wordt afgebroken.

Maakt niet uit, als de siporax maar onderop zit, met een spons erop. dar blijft de rommel onder hangen, goed voor de bacterie.
dan hoger fijne spons , dan grove watten.

bedankt heb alles goed doorgelezen, ik ga dan maar 2 liter siporax bestellen en dit in de pomp doen met filtermatten.
de kaldess vervalt evenals het keramische!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan