Wat is er nieuw

Filteropstelling in combinatie met CO2 zal dit werken ?

• Onderwerp starter Onderwerp starter viny boy
  • Startdatum Startdatum
V

viny boy

Guest
Hallo,

Ik zit nog met enkele vragen/onzekerheden ivm de filteropstelling en plaatsing externe CO2 reactor in mijn nieuw aquarium (cayman prof 110). Ik ga werken met 2 buitenfilters: (JBL e901) met aanzuig linksachter en (Eheim 2213) met aanzuig rechtsachter.

Beide hebben hun spraybar tegen de achterwand (zie foto) tussen de slang van de Eheim (kleinste filter) zou ik de externe CO2 reactor (Intense Cannon Ex Atomizer) plaatsen.

Bijkomende vraag is met wat ik de Eheim het beste kan vullen om zo een zo goed mogelijke doorstroom te behouden omdat de rector hier tussenzit.

Plaats ik misschien best nog een klein stromingspompje rechtsonder de spraybar om de CO2 wat naar links te blazen, want ik ben bang dat de CO2 niet tot de linkerkant zal geraken.

Hopelijk begrijpen, jullie ongeveer wat ik bedoel.

image.jpg1_zps65zoyyhw.jpg

Niemand die mij kan helpen ?

Ik kan het verkeerd hebben hoor maar is het niet 1 externe filter maar grotere filtratie per uur bij gebruik van reactor

Iets van filterlijn van 900l/h dat je nodig hebt voor je bak
Met gebruik van reactor de krachtigere versie nemen bv een 1200l/h

Zou er geen onderling gevecht kunnen gebeuren tussen filters ? Of onderwatercycloon ? Weet het niet

Ik heb op de Dubai 100 ook een 2213 draaien en die blaast het wel makkelijk naar links. Waarom doe je de spraybar van die JBL niet langs het rechter/linker zijruit en de uitstroom van de andere filter ook hier maar dan met een gewone uitstroom. Dus zonder spraybar. Dan heb je beide uitstromen aan 1 kant zitten en blazen ze niet tegen elkaar in.
Ik heb beide aan de rechterkant zitten. de 2215 met een spraybar langs de rechter zijruit en in dezelfde hoek de 2213 gewoon via het pijpje de bak in.
Dan kun je de co2 via de JBL laten lopen.
Ik zou eerst met de gewone vulling kijken hoe het werkt eerst.

lekstok zei:
Ik kan het verkeerd hebben hoor maar is het niet 1 externe filter maar grotere filtratie per uur bij gebruik van reactor

Zou er geen onderling gevecht kunnen gebeuren tussen filters ? Of onderwatercycloon ? Weet het niet

Als je beide aan 1 kant doet heb je dit ook niet. Zo heb ik het ook zoals je kan lezen.
De 901 moet met gemak van de ene naar de andere kant kunnen blazen lijkt me zo.

jessicapilon zei:
lekstok zei:

Als je beide aan 1 kant doet heb je dit ook niet. Zo heb ik het ook zoals je kan lezen.
De 901 moet met gemak van de ene naar de andere kant kunnen blazen lijkt me zo.

Ik denk dat onze reacties elkaar gekruisd hebben hehe

Ja ik was aan het typen toen jij het poste denk ik 😉.

Bedankt voor de respons.

Ik wilde de jbl links en de eheim rechts zetten omdat beide filters net niet samen kunnen in het linkergedeelte van de onderkast en anders de slangen van de eheim nogal lang zouden worden als ik deze rechts zet en de in- en uitstroom links. Maar goed, dat moet dan maar zo.

Ik heb de eheim 2dehands gekocht en er zat geen filtermateriaal bij dus daarom de vraag, ik had het idee om vanonder naar boven: keramische buisjes, sera biofibres, blauwe filterspons. En eventueel nog witte filterwatten.

Kan het kwaad dat ik de CO2 fles dan rechts zet en de slang achter de kast door naar het linker kastgedeelte leg om dan met de atomizer tussen de jbl verbonden te zijn.

Dit las ik in een ander topic:

eric79 zei:
waarom niet alle spraybars tegen de achter wand en die extra stromingspomp weg....
ga je met veel hout werken? valt wel mee toch? (stroming belemmerend)

die JBL doet iets meer dan die eheim volgens mij.
eventueel met drijvers gaat het op deze manier vol die bak door.
Ik heb de 901 en 1501 nu beide aangesloten zitten met een spraybar tegen de achterwand.
Die co2 die door de 901 wordt toegevoegd komt ook aan op de andere kant...
tenminste, mijn ei aan de andere kant zegt dat ie groen is!

en drijvers (riccia in mijn geval) draait lekker rondjes in het midden van de bak, zo tussen de spraybars in....

Poging tot meedenken! ;-)

Zou veel praktischer zijn voor mij, ik zie soms dat mensen een homemade spraybar hebben over de gehele lengte van hun aquarium, dit cre�er ik dan toch ook ? Zou misschien om hetzelfde effect te hebben als 1 grote filter de aanzuig beide aan 1 kant kunnen hangen en dan de uitstroom zoals op de foto.

Zoals jij de vulling van de filter voorstelt heb ik het ook. Pijpje onderin en daarboven Eheim substrat balletjes en dan blauwe spons met bovenop watten.

Ok, bedankt.

Kan ik ook zonder spraybar werken en beide uitstromen gewoon naar het midden van de voorruit laten wijzen. Het is namelijk de lichtkap die me niet toelaat een spraybar,te plaatsen tenzij deze in het zicht hangt, zie foto in dit topic: http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ost1720165

Dus dan plaats ik in- en uitstroom van beide filters allemaal aan de linkerkant maw alle aanzuigkorven en uitstroombuisjes bevinden zich aan 1 zijde van het aquarium ?

Als je voldoende stroming in de bak hebt dan kun je dat proberen hoor. Er zijn wel meer mensen die zonder de spraybar werken.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan