Filterpomp gebruiken om water af te voeren?


Johan Visser

Active member
Lid geworden
24 december 2018
Berichten
39
Leeftijd
37
Hey,

Als ik water ververs doe ik dat altijd nog op de manier met meerdere emmers.

Ik wil dit wat simpeler gaan maken en vraag me het volgende af:

Kan ik mijn externe filter ook gebruiken om dit te doen of gaat hij dan kapot?

Zeg maar dat ik de instroom zo laat maar dat ik een andere slang op de uistroom zet en die ergens in een putje.

Overige ideeen zijn ook welkom natuurlijk.

Alvast bedankt!
 
Ik ben geen techneut maar het lijkt mij wel te werken hoor want of het nu retour je bak gaat of naar een putje dat zal weinig uitmaken zover ik het begrijp toch?
 
Ja daarom ik kan gewoon zon extra koppelstukje halen en daar een slang aan maken.
Er zit namelijk een putje erg dichtbij en het water hoeft dan ook niet eerst naar boven.
Alleen omdat de slang dan ineens ~5 meter is ipv een anderhalf vroeg ik me af ivm hij wat zwaarder moet pompen(?).
 
Ik denk dat als het hoogteverschil van potfilter tot aquarium eenmaal overwonnen is (als het water toch al in de bak terug kan stromen), een slang aansluiten die de waterstroom weer naar beneden leidt, niet heel veel extra weerstand zal geven. Moet die pomp wel kunnen hebben. (y) Het zou anders zijn als de pomp al op +- maximale opvoerhoogte stond t.o.v. aquarium en je wilde het water nog een kilometer op bakhoogte door een smal slangetje leiden.
 
Hey,

Als ik water ververs doe ik dat altijd nog op de manier met meerdere emmers.

Ik wil dit wat simpeler gaan maken en vraag me het volgende af:

Kan ik mijn externe filter ook gebruiken om dit te doen of gaat hij dan kapot?

Zeg maar dat ik de instroom zo laat maar dat ik een andere slang op de uistroom zet en die ergens in een putje.

Overige ideeen zijn ook welkom natuurlijk.

Alvast bedankt!
Zou een T stuk in je aanzuig zetten en daarop een kraan.
Kan je het aquarium middels dat stuk legen en vullen, althans zo heb ik het jaren gedaan
 
Het gevaar is alleen dat als je het een keer echt helemaal vergeet dan is je hele bak zonder water. Als het putje echt zo dicht bij is (en lager dan de bak) dan zou ik gewoon ouderwets gaan hevelen. Dan kun je de slang in de bak zo plaatsen dat je precies het gewenste niveau haalt voor er lucht wordt aangezogen en dus de hevel stopt.

Ik heb het ook een paar keer gedaan op de door jou voorgestelde wijze maar omdat het bij mij best wel lang duurt voor er voldoende water weg is ga ik tussendoor andere dingen doen en daar voel ik me niet helemaal gelukkig bij. Misschien een keer een niveaualarm verzinnen dus.

Bij mij zit de afvoer/cq overloop bovenin de bak maar helaas zit er te veel bocht in om zo af te kunnen hevelen.
 
Voor je pomp kan het zeker geen kwaad, als je putje lager is dan de bak, dan loopt het zelfs zonder dat de pomp aan staat.

Ik ga nu een slanghouder gebruiken en een lange leiding. Ik stop de slang ca 20cm onder water, en als die lucht zuigt... is het hevelen gedaan.
 
Voor je pomp kan het zeker geen kwaad, als je putje lager is dan de bak, dan loopt het zelfs zonder dat de pomp aan staat.

Ik ga nu een slanghouder gebruiken en een lange leiding. Ik stop de slang ca 20cm onder water, en als die lucht zuigt... is het hevelen gedaan.
Zo doe ik het ook en ik gebruik zo n zuignap met klem van een aanzuig of afvoerbuis die bij je filter zitten en klik daar de tuinslang in op de gewenste hoogte.
 
Het gevaar is alleen dat als je het een keer echt helemaal vergeet dan is je hele bak zonder water. Als het putje echt zo dicht bij is (en lager dan de bak) dan zou ik gewoon ouderwets gaan hevelen. Dan kun je de slang in de bak zo plaatsen dat je precies het gewenste niveau haalt voor er lucht wordt aangezogen en dus de hevel stopt.

Ik heb het ook een paar keer gedaan op de door jou voorgestelde wijze maar omdat het bij mij best wel lang duurt voor er voldoende water weg is ga ik tussendoor andere dingen doen en daar voel ik me niet helemaal gelukkig bij. Misschien een keer een niveaualarm verzinnen dus.

Bij mij zit de afvoer/cq overloop bovenin de bak maar helaas zit er te veel bocht in om zo af te kunnen hevelen.
Opzich, als je ongeveer 1000L/U door een 16/22 slang krijgt ben je vrij vlot klaar.
Afhankelijk van de slanglengte en hoogte verschil natuurlijk..
 
Opzich, als je ongeveer 1000L/U door een 16/22 slang krijgt ben je vrij vlot klaar.
Afhankelijk van de slanglengte en hoogte verschil natuurlijk..
Maar als je een losse slang naar de tuin zou laten lopen zonder bv een filter met 16/22 dan zou dat toch niet meer tijd kosten want zover ik heb begrepen hebben onze filters toch niet echt een zuigende werking zoals een dompelpomp?
 
Maar als je een losse slang naar de tuin zou laten lopen zonder bv een filter met 16/22 dan zou dat toch niet meer tijd kosten want zover ik heb begrepen hebben onze filters toch niet echt een zuigende werking zoals een dompelpomp?
Nee hangt af van je slanglengte.
10m slang gaat wel je stroming verminderen, maar dan nog is het niet iets wat je zomaar vergeet als er een slang door je woonkamer loopt en je aquarium herrie staat te maken.
Althans hier draait het filter gewoon altijd door tijdens een waterwissel
 
Ik ververs mijn water altijd via het filter pressies zoals je het beschrijft.
heb een extra set koppelingen
en voer het water gewoon af via de gootsteen en aan vanuit de keukenkraan ff het dopje er af en een gardena koppeling er op.

water er uit via het filter
vers water er in via de spraybar (doe wel rustig de kraan open ander spuit het er met een knal uit door de lucht die nog in je slang zit)
 
Nee hangt af van je slanglengte.
10m slang gaat wel je stroming verminderen, maar dan nog is het niet iets wat je zomaar vergeet als er een slang door je woonkamer loopt en je aquarium herrie staat te maken.
Althans hier draait het filter gewoon altijd door tijdens een waterwissel
Het filter zet ik wel uit want dat geeft veel kabaal dat gekletter en als ik het vul en het water stijgt dan sputtert het nogal waardoor er druppen op de led komen en dat voorkom ik liever.
 
ik gebruik de aanvoer slang (tussen het filter en de spraybar)
met de pomp uit loopt hij ook maar met de pomp aan geet het sneller.

en zoals gezegd bij het vullen de kraan zacht aanzetten en pas wat harder als de lucht uit het systeem is
 
Beetje laat antwoord, maar toch: ik doe het al een hele tijd zo op mijn 400 liter Oase bak.

In de slang waarmee gefilterd water richting de outflow terug de bak in gaat heb ik een eheim slangkoppeling (2 kranen met snelkoppeling) gezet, niet te ver van het filter. Op een tuinslag heb ik aan 1 eind de ene helft van eenzelfde Eheim snelkoppeling gezet -het stuk waarmee ik de tuinslang kan aansluiten op de slang die uit het filter komt. Het andere deel heb ik aan een aanzuigbuis gezet, zo kan ik na het afzuigen ook de boel omkeren vanaf de keukenkraan en de tuinslang mooi over de rand hangen terwijl vers water de bak in stroomt.

Op deze manier kan ik dus de tuinslang op de uitstroom van het filter aansluiten en water uit het aquarium pompen, dat gaat snel zat met een biomaster 600 :). Zodra er genoeg uit is kan de pomp uit, de kraantjes dicht en koppel ik de tuinslag weer af. De twee delen van de outflow slang weer op elkaar aansluiten en de (aquarium)cirkel is weer rond.

Voor het vullen zet ik daarna de aanzuigbuis op de tuinslang en die hang ik dan over de rand in het aquarium. Het andere uiteinde van de tuinslang gaat met een verloop op de keukenkraan (wel even temperatuur checken) en vullen maar...alleen wel even in de gaten houden!

Maar verder scheelt het je enorm gezeul met emmers...
 

Terug
Bovenaan