Filterpomp sterk genoeg voor CO2 reactor?


Aqua Betta

Well-known member
Lid geworden
16 maart 2016
Berichten
535
Locatie
Gelderland
Ik heb voor mijn nieuwe bak (Juwel Rio 180) een Oase Biomaster T350 op het oog. Deze heeft een bruto debiet van 1.100 liter per uur.
Ik wil ook gebruik gaan maken van een zelfbouw CO2 reactor.
Nu lees ik hier en daar dat een reactor de flow kan verminderen. Dus mijn vraag is of deze pomp zwaar genoeg is in jullie ogen.
 
Een CO2 reactor heeft zeker impact op de doorstroming.
Met mijn OASE Biomaster 350T en CO2-reactor van Aqua Nature Tec 200 Plus zit ik op 7 seconden per liter (~500L/uur)


Meer over mijn CO2 inrichting….
Onderwerp 'Aquatlantis sublime 100 (246L) van Tutorial'
https://aquaforum.nl/threads/aquatlantis-sublime-100-246l-van-tutorial.182847/

Tip: hou met zelfbouw rekening met kunnen ontluchten van CO2-reactor na (voor)filter onderhoud, bijvoorbeeld ontluchting nippel of zoals in mijn opstelling voldoende ruimte en slang lengte om reactor te kunnen kantelen

Kan filter volledig uit kast schuiven, de reactor is opgehangen met optionele beugel (2 schroeven) aan kastwand maar kan hier “uitgetild” worden, kan ‘m zeker 120 graden kantelen zonder dat er teveel belasting op slang koppelingen komt.


20240602_191900.jpeg


20240615_220329.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Een CO2 reactor heeft zeker impact op de doorstroming.
Met mijn OASE Biomaster 350T en CO2-reactor van Aqua Nature Tec 200 Plus zit ik op 7 seconden per liter (~500L/uur)


Meer over mijn CO2 inrichting….
Onderwerp 'Aquatlantis sublime 100 (246L) van Tutorial'
https://aquaforum.nl/threads/aquatlantis-sublime-100-246l-van-tutorial.182847/

Tip: hou met zelfbouw rekening met kunnen ontluchten van CO2-reactor na (voor)filter onderhoud, bijvoorbeeld ontluchting nippel of zoals in mijn opstelling voldoende ruimte en slang lengte om reactor te kunnen kantelen

Kan filter volledig uit kast schuiven, de reactor is opgehangen met optionele beugel (2 schroeven) aan kastwand maar kan hier “uitgetild” worden, kan ‘m zeker 120 graden kantelen zonder dat er teveel belasting op slang koppelingen komt.


Bekijk bijlage 376684

Bekijk bijlage 376686
Dan is 500 liter per uur een flinke teruggang inderdaad. Neem aan dat je dat meet met een ingedraaid/vuil filter?
Kom je dan geen capaciteit te kort op jouw bak?
Een ventiel is op de reactor is afdoende? Of is een kanteloptie dan nog steeds aan te bevelen?
 
1100L/h is zoals je al aangeeft bruto.

Voor zover ik altijd heb begrepen (misschien kunnen andere forum leden mij corrigeren) is dit zonder filterinhoud en zonder aangekoppelde slangen, dus dit zeg meer iets over de pomp dan het filter in zijn geheel.

Netto daar heb je zelf invloed op, filtermedium, lengte slangen, bochten, opvoerhoogte, vervuiling, afknijpen bij uitstroom ed.

Ik heb enkel ervaring met ontluchten door kantelen, zowel bij de huidige als vorige (Sera reactor).

Misschien effe googelen naar “DIY CO2 reactor” voor meer gebruikerservaringen.

M.b.t. overgebleven filter capaciteit
2 x de volledige aquarium inhoud (246L) inclusief de CO2-reactor vindt ik al behoorlijk veel voor een ingedraaid filter, voorfilter wordt elke week gereinigd.

Note: waarom ik een lekbakje onder CO2-reactor heb, gewoon uit voorzorg, net zoals filter in een bak staat,

Heb ook alle naden in meubel gekit, bovenzijde/onderzijde/binnenzijde (had een halve kitspuit aquarium kit over na vastzetten achterwand ;-)
 
Laatst bewerkt:
Netto hou je vaak rond de 50% over en ik denk dat 500 liter op een meterbak wel volstaat hoor.
 
Ik twijfel nog een beetje qua capaciteit en tussen de merken JBL of Oase.
Wat betreft capaciteit wil ik niet dat het een golfslagbad wordt, ook niet voor mn Betta. Ik denk ook aan het hogere stroomverbruik.
Maar ben me tegelijk bewust van de flow teruggang door reactor. Ik heb echter nog nooit reactor gehad, dus lastig om dan inschatting te doen.
JBL heb ik vroeger altijd gehad naar tevredenheid en was altijd fluisterstil.
Oase spreekt ne aan vanwege het makkelijke voorfilter en interne verwarming.
Even dagje over denken nog. Dan bestellen en lekker een maandje meedraaien op mn huidige bak.
 
De outflow heeft ook invloed op de stroming in het aquarium. Met een spraybar is de stroming minder sterk dan met een lilypipe. Zeker als de gaatjes in de spraybar uitgeboord zijn. Ik zou kiezen voor een pomp met wat overcapaciteit en een laag energieverbruik heeft.
 
Volgens mij heb je juist een minder sterke circulatie met een lilypipe omdat die doorgaans een grotere uitgang heeft. Zover ik mij herinner is hier laatst nog een lid die een sterke stroming had geadviseerd om dan een lilypipe te gebruiken.
Of laat mn geheugen me nu weer in de steek;)

Natuurlijk hangt het ook samen met de gaatjes in de spraybar en met ruimere gaatjes heb je ook minder circulatie.
 
De outflow heeft ook invloed op de stroming in het aquarium. Met een spraybar is de stroming minder sterk dan met een lilypipe. Zeker als de gaatjes in de spraybar uitgeboord zijn. Ik zou kiezen voor een pomp met wat overcapaciteit en een laag energieverbruik heeft.
Oase 350 heeft debiet van 1.100 liter bruto en is voor max 350 liter bakinhoud.
Geschikt voor Rio 180 (+/- 165 liter netto) ? Of zou je nog hoger gaan?
 
Ik zou gaan zoeken naar een regelbare pomp met overcapaciteit. Dan weet je zeker dat je het kan afstellen naar eigen wensen.
 
Ik zou gaan zoeken naar een regelbare pomp met overcapaciteit. Dan weet je zeker dat je het kan afstellen naar eigen wensen.
Heb je een voorbeeld van zo een pomp? Merk/type?
 
Ik zou kiezen voor bijvoorbeeld een jbl e1502 met een bruto capaciteit van ongeveer 1400-1500 liter per uur. Bij de jbl kan je uitstroom regelen. Andere goede merken zijn eheim, oase, en ik hoor ook goede verhalen over sunsun filters. Ik weet echter niet of deze filters ook regelbaar zijn.
 
Ik zou kiezen voor bijvoorbeeld een jbl e1502 met een bruto capaciteit van ongeveer 1400-1500 liter per uur. Bij de jbl kan je uitstroom regelen. Andere goede merken zijn eheim, oase, en ik hoor ook goede verhalen over sunsun filters. Ik weet echter niet of deze filters ook regelbaar zijn.
Uitstroom bij JBL knijp je dan af met een kraantje? Zit dat er standaard op?
 
Ja die hendels zitten op de adapter waar de slangen opzitten.
 
Ik merk geen hoorbaar verschil
 
Nee dat ben ik met Robert eens.
 
Je kan er bv Eheim kranen bij gaan gebruiken.
 
Kun je ook teveel capaciteit hebben voor je reactor? Of maakt dat niet uit en kan een reactor alles aan?
 
Kun je ook teveel capaciteit hebben voor je reactor? Of maakt dat niet uit en kan een reactor alles aan?

hoe is een reactor gespecificeerd?
  • aquarium volume
  • pomp capaciteit
  • doorstroom capaciteit
  • bruto/netto capaciteit
  • Wordt er gebruik gemaakt van een bypass bij een zeer groot filter / aquarium
  • Aansluit diameter slang
Hoe snel wil je corrigeren (druppels per minuut*)
*maak geen vergelijking met (inline)diffusor/flipper omdat er met een reactor geen/nauwelijks verlies is.

Lastig, lastig…..

Hou wel rekening met de benodigde ruimte voor inbouw, komt de in/uitvoer wel goed uit t.o.v. plek filter.
Er zijn reactoren waarbij de uitvoer aan onderzijde zit, kan lastig zijn.


Ik heb alleen goede ervaring met
  • 246L aquarium met de ANT 200 Plus (zeer degelijk en mijn voorkeur)
  • 120L aquarium met de Sera 500 (maar fragiele CO2 aansluiting)
Had ook overwogen om zelf een reactor te bouwen op basis van waterfilter systeem (dus geen PVC buizen knutselen), maar toen kwam de ANT op mijn weg en is precies wat ik wilde, wel duurder.
 
Laatst bewerkt:
De reactor van aqua nature tec werkt prima! Je hebt de grote uitvoering toch? Daar kan een filter van 1400 liter op. Ik heb eerst de kleine gebruikt en later een grotere zelfbouw gemaakt. Voor de inlaat van de reactor heb ik een inline CO2 atomizer geplaatst. Ik ben er tevreden over. De sera reactor vond ik persoonlijk breekbaar.
 
Ik laat de reactor bouwen door een gespecialieerde partij. Ik heb ze om aanvullend advies gevraagd naar aanleiding van bovenstaande info, alvorens ik de bestelling plaats.
Bedankt zover👍
 
zelfbouw gemaakt. Voor de inlaat van de reactor heb ik een inline CO2 atomizer
Die combinatie hoor ik vaker.

De Sera slaat met de door waterstroom aangedreven roterende schoepen de bellen kapot.

De ANT heeft een “bruis/lucht” steentje, alhoewel geen bruis maar meer iets kleinere bellen, meer dan voldoende, heb geen CO2 ophoping boven in reactor (120 bellen/ minuut ook niet bij hoger)
 
Die combinatie hoor ik vaker.

De Sera slaat met de door waterstroom aangedreven roterende schoepen de bellen kapot.

De ANT heeft een “bruis/lucht” steentje, alhoewel geen bruis maar meer iets kleinere bellen, meer dan voldoende, heb geen CO2 ophoping boven in reactor (120 bellen/ minuut ook niet bij hoger)
Jij hebt er geen atomizer of iets dergelijks voorzitten begrijp ik? Wat adviseer je bij een zelfbouw reactor te doen? Daar zit volgens mij alleen buisjes en ballen in.
 
Wat adviseer je bij een zelfbouw reactor te doen?
Het is bij een DIY reactor maar net hoe je de water instroom en CO2 met elkaar boven in de reactor met elkaar kan laten “wervelen” tot CO2 is opgelost, dit zit ‘m in de gebruikte constructie

Kan hierop geen advies geven.

Ik vind ook deze (Google) met enkel een T-stuk invoer, mooi gedaan, zelf de in/uitstroom hoek bepalen.

IMG_0491.jpeg
 
Hallo,

Ik zit mee te lezen in dit draadje omdat ook aan het kijken ben naar een andere manier van opnemen van CO2. Ik gebruik nu een Atomizer, maar je blijft dan van die hele kleine belletjes zien in het aquarium wat mij toch wel stoort. Naast bovengenoemde reacties heb je ook nog de CO2 reactor. Je kan deze ook zelf bouwen of bijvoorbeeld hier aanschaffen: https://www.co2reactor.nl/

Ik neig nu naar een reactor met bypass, zodat je de flow door de reactor kan regelen. Heeft iemand ervaringen (of een mening) wat beter werkt: een Cerges Mixer of een CO2 reactor?

Thanks, Jeroen.
 
Staat nu in te draaien op de Rio 125 voordat die over 5 weken naar de nieuwe Rio 180 mag:
Mooi, dan kan je alvast een goede inschatting maken welke ruimte je in nieuwe meubel hebt om een CO2-reactor/mixer/shaker te plaatsen en hoe de slangen het beste kunnen lopen.
Bijvoorbeeld, kies je voor een heel statische opstelling met korte slangen of ga je meer voor flexibele opstelling met langere slangen zodat je meer beweging vrijheid hebt voor onderhoud.
.....lastig om een keuze te maken, kies waar je zelf een goed gevoel bij hebt.
 
Laatst bewerkt:
Mooi, dan kan je alvast een goede inschatting maken welke ruimte je in nieuwe meubel hebt om een CO2-reactor/mixer/shaker te plaatsen en hoe de slangen het beste kunnen lopen.
Bijvoorbeeld, kies je voor een heel statische opstelling met korte slangen of ga je meer voor flexibele opstelling met langere slangen zodat je meer beweging vrijheid hebt voor onderhoud.
.....lastig om een keuze te maken, kies waar je zelf een goed gevoel bij hebt.

Er zal niet veel ruimte overblijven denk ik, want de Rio 180 heeft welliswaar 3 kastjes maar die zijn wel smaller.
Langere slangen betekent ook minder flow in de bak, zou het niet?
Slangen kun je ook wel makkelijk ontkoppelen overigens. Neem aan dat jij dat ook doet?
 
Ik heb de inline atomizer voor een cerges reactor geplaatst, en dit werkt goed. De kleine belletjes lossen volledig in de reator op.
Hallo,

Ik zit mee te lezen in dit draadje omdat ook aan het kijken ben naar een andere manier van opnemen van CO2. Ik gebruik nu een Atomizer, maar je blijft dan van die hele kleine belletjes zien in het aquarium wat mij toch wel stoort. Naast bovengenoemde reacties heb je ook nog de CO2 reactor. Je kan deze ook zelf bouwen of bijvoorbeeld hier aanschaffen: https://www.co2reactor.nl/

Ik neig nu naar een reactor met bypass, zodat je de flow door de reactor kan regelen. Heeft iemand ervaringen (of een mening) wat beter werkt: een Cerges Mixer of een CO2 reactor?

Thanks, Jeroen.
 
Ondertussen de nieuwe filterpomp binnen. Het is de Oase Thermo 350 geworden.
Staat nu in te draaien op de Rio 125 voordat die over 5 weken naar de nieuwe Rio 180 mag:

Bekijk bijlage 376767

Bekijk bijlage 376768
Heey, das toevallig. Die heb ik ook sinds kort. De JBL 1502 maakte al langer terugkerend het probleem van herrie. Vaseline op rubber gaf geen verbetering.
 
Ik heb de inline atomizer voor een cerges reactor geplaatst, en dit werkt goed. De kleine belletjes lossen volledig in de reator op.
Hoi Robert,

Dank voor je antwoord, thanks!

Wat voor filter/pomp gebruik jij? Ik heb een OASE 850 en ik ben bang dat misschien de pomp te krachtig is. Ik heb jaren geleden een reactor gehad zonder bypass en die nam de CO2 gewoon mee vanwege de sterke stroming.

Thanks, Jeroen.
 

Terug
Bovenaan