Wat is er nieuw

Filterpompen koppelen kan dit?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Bart_81
  • Startdatum Startdatum
B

Bart_81

Guest
Hallo fijne mensen.
Ik vraag me iets af en volgens mij is het wel mogelijk maar weet ik niet hoe.
Is het mogelijk om, bijv. 2 Eheim filterpompen, tegelijk te laten draaien waarbij de twee pompen elkaar niet tegen gaan werken en de verscheidene slangen uiteindelijk gekoppeld worden tot ��n aanvoer en ��n retour, naar het aquarium toe (aangesloten op bijv. Lily Pipe's)?
Het doel is om bij een aquarium met een iets boven gemiddeld watervolume (300 � 400L), dat de filterpomp(en) tussen de 7 � 10x de aquariuminhoud filtert.
Een stromingspomp zou ook kunnen maar welke is dan geschikt voor een aquarium met bovenstaand volume.

De voorkeur gaat uit naar twee filterpompen.

Hoor heel graag goede idee�n.

Dat zal niet meevallen,niet twee pompen draaien gelijk.

Zelf heb ik lang twee pompen op mijn aquarium gehad maar niet gekoppeld. Ik had dan de instroom van de ene, aan de kant van de uitstroom van de andere. De stroming was daarbij prima en voldoende heel de bak door.
Het handige was dat als er ��n schoongemaakt moest worden of kapot ging, dit geen enkel probleem vormde.

Eigenlijk denk ik dat als je de filters door zou willen koppelen, ze elkaar tegenwerken. Dat de ene een extra weerstand vormt voor de andere en daarbij draaien ze nooit exact even hard. En dat je dus niet sowieso niet de capaciteitswinst zou kunnen krijgen die je zou hebben met twee losse.

Wat ik begrijp is het niet doel ze �door te koppelen� maar 2 fliters. zelfstandig et laten draaien maar aangesloten op dezelfde aanzuiger en terugloop.

Dat moet op zich kunnen maar praktiser is om inderdaad om 2 gescheiden omlopen te te gebruiken denk ik toch.

Maak het niet onnodig gecompliceerd.

2 filters die op een bepaald punt met hun eigen slangen weer gekoppeld worden aan 1 in en uitlaatpunt moet kunnen maar niet in combinatie met lili pipes en de dus 2100 a 4000 liter filtercapaciteit van je voorbeeld.
Enige voordeel op deze manier wat ik zo kan bedenken is dat er voor het zicht maar 1 in en uitlaatpunt in je bak zit maar verder is het eigenlijk helemaal niet praktisch als je het mij vraagt...

En zou je ze in een Y stuk koppelen, kan de uitstroom=1 x,, nooit instroom 2 x verwerken.

Allemaal bedankt voor de reacties.
Laat ik het anders stellen. Als je bij een bak van pak 'm beet 350 liter, een filter snelheid van dus 7 � 10x de aquariuminhoud wilt. Hoe kun je dit dan volgens jullie het beste aanpakken?

Daar de filters naar kopen.

Hebben die dat al,of over, dan de uitstroom wat knijpen.

Ik zou dan twee flinke filters aansluiten. Ik heb er in mijn 240 liter zelfs drie.
Dan heb je meerdere aan- en afvoerpunten met als voordeel dat je de minder snel dode hoeken krijgt in je bak.
Het hier eerder genoemde voordeel dat bij meerdere pompen je altijd back up hebt bij problemen met een pomp of schoonmaken van een filter onderschrijf ik ook als een groot voordeel.
Wil je netto 3000 l/u circuleren dan heb je wel hele flinke pompen nodig.
De netto opbrengst valt in de praktijk vaak tegen. Zo levert mijn bruto 1400 l/u pomp netto nog geen 900 l/u.

Groet Pauolo

Waarom wil je eigenlijk 7-10 keer per uur de inhoud dat lijkt mij wat veel heb je zo een hoge bezetting ?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan