Wat is er nieuw

Filters Aquarium

• Onderwerp starter Onderwerp starter JoVak
  • Startdatum Startdatum
J

JoVak

Guest
Goedemorgen!

Recent mijn Rio125 opgestart en alles gaat prima met de bak en de vissen 🙂

Helaas kwam ik er bij het laatste onderhoud achter dat er wat filters aan vervanging toe zijn.

Nu blijkt dat de vorige eigenaar de verkeerde volgorde van filters gebruikte en de verkeerde filters heeft gebruikt.

Nu sta ik op het punt om filters aan te schaffen, maar hoe kan ik deze het beste vervangen?

Kan ik alles zonder problemen in een keer vervangen of zou ik het stap voor stap moeten doen?

Wat voor filters moet je vervangen?

volgens mij hoef je bij een Juwel aquarium alleen de witte watten te vervangen.

Volgens juwel zullen de filters tussen de 1-12 maanden vervangen moeten worden, afhankelijk van het filter. Geen idee hoe lang ze dr al in zitten.

Het baart me enkel zorgen dat er van de blauwe, volgens juwel, een fijne en een groffe is. Ik heb 2x een groffe.
De zwarte (Nitrax) ontbreekt volledig.

Ik zou, ivm de bacteri�n, iig niet alles in 1x vervangen. Stuk voor stuk zou beter zijn, waarbij je er mogelijk ook voor zou kunnen kiezen om bioballen of keramische pijpjes in het filter te stoppen voor de bacteri�n. Eigenlijk ben je alleen sponzen nodig voor het zweefvuil en evt bioballen of keramische pijpjes voor de bacteri�n. Verder ben je eigenlijk niks nodig

Juwel noemt de pijpjes Cirax.

De groene spons dan vervangen voor deze Cirax en de zwarte is eigenlijk niet nodig. De bovenste witte kun gewone filterwatten voor gebruiken.

Als het mijn filter was, zou ik niet teveel afgaan op de adviezen die Juwel aangeeft.
Die adviezen zijn namelijk grotendeels gericht op het terug gaan naar een winkel.

En als iets bruin is, is dat juist een goed teken..

Normaal gesproken vervang je, ik iig, filtermateriaal pas als het �van ellende uit elkaar valt�.

Incidenteel lichtjes uitspoelen in wat aquarium water meer i secht niet nodig. De watten gaan vaak wat minder lang mee.

JoVak zei:
Er zit cirax in, maar dat spul is zo bruin als appeltaart...

Hmmmm appeltaart!

Cirax is goed, kun je nagenoeg oneindig gebruiken.
Verder blauwe spons pas vervangen als ze stuk zijn. Alleen af en toe uitspoelen.
Witte filterwat kun je 1x uitspoelen, maar vervangen is beter. Koop een grote mat en knip ze op maat. (alleen aquarium kwaliteit gebruiken)
Voor de rest, nooit alles tegelijk verschonen.

Hoi Jovak,

Ik heb ditzelfde aquarium ook gehad. Al heb ik wel na een jaartje het bestaande filter eruit gehaald en een buitenfilter gekocht.

Als er sponzen of spullen echt aan vervanging toe zijn, zou je iedere maand ��n item kunnen vervangen.

De zwarte spons wordt alleen gebruikt na medicijntoeving om de restjes er uit te filteren.
De groene verliest zijn werking maar kun je daarna gewoon gebruiken als blauwe.

Ik zou als ik jou was gaan voor

witte watten,
groene spons,
fijne blauwe spons,
grove blauwe spons,
cirax

Je hebt nog ruimte over als je een keer iets wilt toevoegen. Ik heb wel eens zo een plastic bakje open gemaakt met een mesje en er keramische pijpjes in gedaan.

De laatste vier kun je om de beurt even uitspoelen in een emmer aquariumwater of onder de kraan.
Dus iedere keer als je je aquarium onderhoudt of water ververst doe je ��n van deze vier reinigen.

Nieuwe kopen??? Misschien eens per twee of drie jaar?

De witte watten moet je wel eens per week heel goed uitspoelen en vervangen. Meestal gaan ze twee weken mee. Je kunt ook grote vierkanten witte matten kopen en zelf op maat snijden. Soms is dat goedkoper.

Succes!

Juwel wil graag dat je nieuwe koopt, vandaar dat ze het aanbevelen. Ik zou dit persoonlijk ook niet zo snel doen, dat je 2 grove hebt in plaats van 1 grove en 1 fijne maakt ook niet zoveel uit.

Het beste kun je het filter zoveel mogelijk met rust laten, dat het vies is maakt niks uit. Enkel wanneer je vind dat de stroming te min is kun je het gaan schoonmaken. Dit doe je het beste door de sponzen uit te knijpen in een emmer met aquariumwater.

Ik gebruik al 6 jaar hetzelfde filtermateriaal en ben van plan om dat nog wel 6 jaar te gebruiken 😉

moraal van het verhaal: nooit de vervangingsinstructies van juwel opvolgen 😉

Ik heb zelf een Rekord 600, ik weet dat hier aan ander filterhuis in zit. Bij mij zitten er 2 x bakje cirax in, op de plek van de zwarte spons heb ik een op maat geknipte fijne blauwe spons en bovenop een filterwatje. Dit draait nu zo'n 1,5 jaar op deze manier en heb er geen problemen mee. Ik vervang wekelijks de filterwat en heb 1 x de blauwe spons lichtjes uitgespoeld in aquawater. De bakjes cirax heb ik nog niet vervangen, deze zijn bij mij ook redelijk bruin.

Groeten Leopard

Hier een Rekord 800. De groene en zwarte spons zijn gelijk de prullenbak ingegaan. Ik heb er 2x blauw grof en 1x blauw fijn inzitten, bovenop watten. En inderdaad, het hele spul blijft ook wat mij betreft nog jaren zitten 🙂

Het AF is niet echt een goede sponsor voor Juwel 😉

Nou, valt wel mee denk ik, er zijn weinig aquariumhouders die geen artikelen hebben van Juwel, en al bij al verkopen ze dacht ik geen pulp, persoonlijk heb ik in ieder geval wel goede ervaringen met hun 'hardware'.
Maar die Juwel-filter inrichting lijkt inderdaad wel wat gericht op willen handelen, wat op zich geen schande is natuurlijk 😉

Ik bedoelde het ook niet zo heel negatief hoor, doelde idd eigenlijk alleen op hun filtermateriaal. Heb zelf ook een Juwel Rio en ben daar zeer tevreden mee.

Heb al 1,5 jaar een juwel rio 125.
Ik heb het eerste jaar de adviezen van juwel zelf opgevolgd maar kreeg dan geen beter resultaat maw slechte waterwaardes. Nu heb ik een externe filter gekocht met bedoeling om uiteindelijk de binnenfilter te verwijderen, zowel voor uitzicht als de rommel die ik had van steeds te moeten vervangen. En de kosten aan het eigen juwel materiaal

Ik had de volgorde zoals aanbevolen, van boven naar beneden:
Witte filterwol
Fijne blauwe
De zwarte( werkt naar mijn mening niet goed)
De cirax
De phorax
En als onderste twee grovere blauwe

Ten eerste is 1 grove al genoeg anders zit je filter veel te vol waardoor je minder uitstroom krijgt.
Als je echt twijfelt aan de uitstroom kan je beter je filter ( machientje) zelf proper maken en je watten erin houden( mijn ervaring), in de bak waar je techniek zit blijft onderaan veel vuil achter met een darmpje krijg je die er wel uit.

Nog een tip als je toch je sponzen eruithaalt moet je dit voorzichtig doen, ik had regelmatig een uitstroom van al het vuil wat op de bodem lag doordat er een soort vacu�m werd getrokken als je de filters eruithaalde en het werd echt vuil in de bak. Zeker je filter uitzetten als je deze reinigt, maar niet te lang

De witte bakje van de cirax en phorax krijg ge met een mesje open en dan kan je er goedkopere materialen indoen. Evt met een stukje nylon kous. De blauwe en groene kan je ook meestal voordelig kopen maw van een ander merk en deze zelf op maat knippen.

Wouter18 zei:
Hier een Rekord 800. De groene en zwarte spons zijn gelijk de prullenbak ingegaan. Ik heb er 2x blauw grof en 1x blauw fijn inzitten, bovenop watten. En inderdaad, het hele spul blijft ook wat mij betreft nog jaren zitten 🙂

Waarom heb je dat gedaan. Gelijk in de prullenbak?

Ze worden op gezette tijd wel bruikbaar,hoor.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan