Wat is er nieuw

Filters koppelen met Y-stukje?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Ricardo1983
  • Startdatum Startdatum
R

Ricardo1983

Guest
Hallo mensen....

Ik heb een vraagje, en ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.
Naast mijn aquarium, kwam ik op het idee, om een balkon vijvertje te maken.
Deze bestaat uit een 100 liter specie-kuip onder, en een 60 liter specie-kuip schuin erboven.

De bovenste heb ik een gleuf in gemaakt, om een soort waterval te maken.
In de onderste kuip ligt een 400 lh/u pomp, die het water naar de bovenste pompt.
Nu vind ik de stroming te laag, omdat het watervalletje te weinig toevoer krijgt om echt goed te stromen.

Nu kwam ik met het idee, om een 2e pomp erbij te plaatsen, en deze doormiddel van een Y koppeling aan de 1e te koppelen.
Dit omdat ik dan maar 1 toevoer slang in de bovenste heb.

Maar ik twijfel of dit een werkzame oplossing is.
Werken die 2 pompjes elkaar tegen, 400+400 blijft 400, omdat het door dezelfde slang gaat, eb ze dezelfde power hebben.
Of werken ze samen en is 400+400 inderdaad 800, en krijg ik het dubbele aan toevoer.
De bovenste bak, moet een soort plantenfilter worden, dus iets meer stroming is dan wel wenselijk neem ik aan....

Die 2 gaan elkaar tegen werken. Kun je geen vernauwing maken en kleinere diameter slang gebruiken?

Elkaar tegen werken?
Ik koppel ze niet met een T stuk, maar met een Y, zodat ze beide dezelfde kant op sturen.
Werkt het dan ook niet?

waarom probeer je het niet.
Praatjes vullen geen gaatjes, he.

Gewoon testopstelling maken.

Inmiddels gewoon een 2e pomp erbij geplaatst inclusief slang....
Waarom kloten als t makkelijk kan dacht ik opeens....

Nu een afwerking ontwerpen, dit is alleen afhankelijk van het antwoord waar ik op wacht van de woningbouw.
Ons balkon heeft een normaal spijlen-hek, deze wil ik bekleden met steigerhout, en dit meteen door trekken naar het vijvertje.
Maar dit is even afhankelijk van het antwoord.

Eerst deze testopstelling maar even laten draaien 😛

Als jij de diameter van de darm die weggaat van het Y-stuk twee keer zo dik maakt dan de darmen die van de pompen komen dan ga je in theorie een verdubbeling krijgen van het volume dat verplaatst wordt.
Doe je dat met de zelfde diameter dan ga je max 1/3 meer stroming hebben.

JbMalawi

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan