Wat is er nieuw

Filters overkill??

pukky83

Well-known member
Lid geworden
4 september 2012
Hoi ik heb n juwel vision 260l. Daar draaien nu 2 filters op namelijk een jbl e1902 en n eheim pro 2.
Samen hebben ze n bruto van 2950 l per uur.

Nu is mijn vraag is dat teveel overkill of is dat wel goed. Het is wel n redelijk beplante aquarium. Op t moment zit er niet veel vis in en de planten en vissen doen t erg goed.

Ja dat is zware overkil.

geeft mijn inziens ook een onnodig stroomverbruik.

Buiten het stroomverbruik om kan het weinig kwaad maar nodig is het zeker niet. Ook weet ik niet of de vissen veel stroming waarderen.

Buiten het stroomverbruik om kan het weinig kwaad maar nodig is het zeker niet. Ook weet ik niet of de vissen veel stroming waarderen.
Er zitten nu eigenlijk alleen nog n stuk of 10 kardinaal tetras en 3 algen eters en 10 japonica garnalen in en die lijken er totaal geen last van te hebben.

Het is op zich geen verkeerd idee om twee filters te hebben draaien. Of liever gezegd: twee filteraandrijvingen. Waren ze iets kleiner geweest dan had je --gezien het rendement dat je bij opschaling verliest met dit soort filters-- een veel lager stroomverbruik gehad. Maar als je vissen en planten er geen hinder van ondervinden..? 🙄 Doe wat je gelukkig maakt.

Het aantal liters per uur dat gegeven wordt is in werkelijkheid lager, Het soort filtermateriaal, eventuele opvoerhoogte, lengte en aantal bochten in de slangen, het soort uitstroom. Allemaal bepaalt het mede hoeveel liter je echt rondpompt. Omdat dat bij iedereen anders kan zijn, wordt de bruto capiciteit van de pomp maar gegeven.

Zelf heb ik een filter van bruto 440 l/u op een bakje met netto 30 liter. Dat zou ook zwaar overkill moeten zijn maar met de juiste uitstroom geeft het een mooie rustige stroom door de hele bak. Dat vind ik ideaal en komt de gezondheid in de bak alleen maar ten goede. Dus zolang je vissen er geen last van hebben, lekker op standje overkill blijven filteren.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan