Wat is er nieuw

Filters: wel of niet vervangen...

Jaap Fresco

Well-known member
Lid geworden
23 maart 2018
Leeftijd
47
Website
www.jacobfresco.nl
Hallo allemaal,

Vraagje over mijn filtersponzen; op dit moment vervang ik netjes de filters op de door de fabrikant (Juwel) aangegeven momenten (week, maand, drie maanden, negen maanden, jaar). Nu las ik elders op het forum al dat daar nogal lacherig over gedaan wordt omdat filtersponzen in principe geen 'houdbaarheidsdatum' hebben.

Nou vraag ik me af wat wijsheid is; mijn witte wattenfilter is na een week net een smerige, bruine boterham. Dat ding filtert volgens mij helemaal niks meer. Maar hoe zit dat met de rest van de filters? Ik heb er sinds van de week zo'n Cirax-bakkie in zitten. Is dat weggegooid geld of helpt het wel degelijk?

Ik ben benieuwd...

Je hoeft de sponzen inderdaad niet te vervangen, pas als ze uit elkaar gaan vallen maar mijn ervaring is dat ze echt jaaaaren meegaan. Ik heb ze althans nog nooit hoeven te vervangen.
Bij vervuiling kun je ze een beetje uitknijpen en een meer met aquariumwater.

De watten boven op worden inderdaad snelle vuil en kun je het best vervangen maar ook hiervoor heb je niet dat vlies van Juwel nodig. Je kunt gewoon een zak watten kopen in de dieren/aquariumwinkel en daar wekelijks wat van gebruiken.

Ik heb zelf nooit Cirax gebruikt maar daar kunnen anderen vast wat nuttigs over zeggen.

Ik gebruikte er ook filterwatten voor hoor en ja de fabrikanten willen graag verdienen aan hun adviezen.

Ik heb mijn filtersponzen 2 jaar in mijn filter zitten en maak mijn filter 1x per 2 maanden eens schoon. De witte watten kun je ook gewoon uitknijpen en hergebruiken. Ik heb een zak filterwatten waar ik ook al 2 jaar mee doe en die is pas op de helft.
De watten worden hier meer gebruikt om het glas aan de binnenkant schoon te maken dan om ze in het filter te stoppen

Ook ik ga mee met bovenstaande.

Is zelfs slecht voor de balans in je bak om ze telkens te vervangen, uitknijpen in emmer aquariumwater is meer dan prima.

• Leuk
Waarderingen: JDS
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan