Wat is er nieuw

Filterschuim

• Onderwerp starter Onderwerp starter Stefanfr
  • Startdatum Startdatum
S

Stefanfr

Guest
Hallo,

Ik ben laatst een site tegen gekomen (weet niet of deze al eens eerder is genoemd). maar daar heb je alle soorten en maten filter matten. Tegen een zeer aantrekkelijke prijs.

Voor mijn JBL E901 ben ik normaal �7,05 per mandje kwijt! en dan heb ik nog niet eens de gewenste maten qua ppi.

Op deze site heb ik 3 matten (50x50x2) van ppi 10, 20 en 30 voor �9,00, hier kan ik +-5x mijn filter helemaal schonen. De verzendkosten zijn wel �5,95

Wellicht is dit iets voor meer mensen vandaar ik dit met jullie deel.

schuimrubberbetaalbaar.nl

Ik gebruik ook de goedkope matten om te knippen en die bevallen prima.

Haal ik bij een tuincentrum, war ze ook filters en koi verkopen.

Wat bij hun wel lekker is is dat ze ook zwarte matten verkopen dat is wel prettig als je een hmf wil bouwen.

Bertus zei:
Haal ik bij een tuincentrum, war ze ook filters en koi verkopen.

De Praxis hier heeft dat net weer niet maar de Hornbach wel.
Ligt dus aan de zaak of je er terecht kan en anders kun je nog bestellen natuurlijk.

Heb die ook eens gekocht, van die blauwe mat.. doe je ongeveer 200 jaar mee denk ik 😉
Hornbach was ik pas voor het eerst.. da's een soort snoepwinkel.. zoveel leuks om te kopen, en redelijk betaalbaar.

Stefanfr zei:
Hallo,

Ik ben laatst een site tegen gekomen (weet niet of deze al eens eerder is genoemd). maar daar heb je alle soorten en maten filter matten. Tegen een zeer aantrekkelijke prijs.

Voor mijn JBL E901 ben ik normaal �7,05 per mandje kwijt! en dan heb ik nog niet eens de gewenste maten qua ppi.

Op deze site heb ik 3 matten (50x50x2) van ppi 10, 20 en 30 voor �9,00, hier kan ik +-5x mijn filter helemaal schonen. De verzendkosten zijn wel �5,95

Wellicht is dit iets voor meer mensen vandaar ik dit met jullie deel.

schuimrubberbetaalbaar.nl

Gooi jij dat blauwe schuim dan steeds weg?
Ik gooi alleen het witte filter weg.
Schuim heb ik in mijn vorige pomp nog nooit vervangen. (10 jaar gebruikt, staat nu op zolder als back-up)

biljoenblik zei:
Schuim heb ik in mijn vorige pomp nog nooit vervangen. (10 jaar gebruikt, staat nu op zolder als back-up)

Ik ben wel van plan om ze te gaan vervangen wanneer ik zie dat de werking minder word. Ik weet niet hoe de meeste mensen hier hun filter hebben opgesteld maar ik filter eerst over schuim en daarna over bio media. Dan zullen ze dus ook een stuk sneller vol zitten.

Maar de hoofd reden voor nu is dat ik een 2e hands filter heb aangeschaft en ik het schuim niet 100% vertrouw en ik liever schuim er in doe met de maten die ik wil en niet die van de fabriek voorgeschoteld word.

In principe hoef je die sponzen niet te vervangen hoor. Alleen lichtjes uitspoelen als de uitstroom minder wordt.

Als je een filter overkoopt kan ik me er wel iets bij voorstellen nog.

Stefanfr zei:
biljoenblik zei:

Ik ben wel van plan om ze te gaan vervangen wanneer ik zie dat de werking minder word. Ik weet niet hoe de meeste mensen hier hun filter hebben opgesteld maar ik filter eerst over schuim en daarna over bio media. Dan zullen ze dus ook een stuk sneller vol zitten.

Maar de hoofd reden voor nu is dat ik een 2e hands filter heb aangeschaft en ik het schuim niet 100% vertrouw en ik liever schuim er in doe met de maten die ik wil en niet die van de fabriek voorgeschoteld word.

Ik heb laatst mijn stuk schuim eruit gehaald. Het schuim gaf veel capaciteits verlies.
Ik heb het mandje met schuim vervangen door siporax ringen.
Dit geeft nu na een maand nog geen capaciteits verlies. En ik vind het water wel helderder.
Ik heb het filter nu als volgt.
1 voorfiltratie blauw schuim 2cm (dit zit bij eheim bovenop voor snelle reiniging)
Dan de mandjes van onder naar boven. 1 mandje keramische pijpjes, 2 mandjes siporax, 1 mandje substrat pro (bolletjes van gesinterd glas) als lastste wit filterwatten.
Misschien heb je er wat aan.

Filterschuim juist nodig, om bacterie vast te houden.
Capaciteitsverlies is vollopen van het schuim.

Keramische pijpjes en Siporax zijn hetzelfde,.

Bertus zei:
Capaciteitsverlies is vollopen van het schuim.

Keramische pijpjes en Siporax zijn hetzelfde,.

keramische pijpjes zijn van keramiek (gebakken klei). Ze zijn weinig poreus. En ze zijn kleiner. Ideaal als voorfiltratie.
Siprax is gemaakt van gesinterd glas. (dus geen klei) Het is zeer poreus. Bied daardoor veel plaats aan bacterien. De ringen zijn vrij grof, dus het water werveld hier makkelijk doorheen. De bacterien breken de vervuiling af.

De spons hield veel vuil vast, waardoor de stroming snel minder werd.

Bertus zei:

Ik wil ze ook alleen vervangen als et echt nodig is, en dan alsnog 1 voor een dat er niet te veel bacteri�n verloren gaan
Daar boven ga ik Easy Life Symbiont gebruiken ben benieuwd of dit echt zo veel verscheel levert als ze zeggen.

En wat aangegeven word klink ook goed:
Enkele voordelen van Symbiont:
verwijdert ammonium, nitriet en nitraat, reduceert ziektenkiemen, reduceert het aantal water verversingen, vervangt alle andere vormen van biofiltratie is pH, KH en GH neutraal, bespaart ruimte in het filter.

WEns je succes. daarmee.

Heb het nooit gebruikt.

Stefanfr zei:
Bertus zei:

Ik wil ze ook alleen vervangen als et echt nodig is, en dan alsnog 1 voor een dat er niet te veel bacteri�n verloren gaan
Daar boven ga ik Easy Life Symbiont gebruiken ben benieuwd of dit echt zo veel verscheel levert als ze zeggen.

En wat aangegeven word klink ook goed:
Enkele voordelen van Symbiont:
verwijdert ammonium, nitriet en nitraat, reduceert ziektenkiemen, reduceert het aantal water verversingen, vervangt alle andere vormen van biofiltratie is pH, KH en GH neutraal, bespaart ruimte in het filter.

Het klinkt waarschijnlijk ook zo goed........te goed.
Dat Easy Life het van de website heeft gehaald.

Maar volgens dit topic
http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... mber=38934

Kun je het vergelijken met sera siporax en eheim substrat pro.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan