Wat is er nieuw

Filterslangen schoon maken.

Patrix

Well-known member
Lid geworden
16 februari 2014
Leeftijd
52
Even een vraagje, hoe maken jullie de filterslangen schoon?
Die van mij draait nu 6 weken en ik zie toch al behoorlijk wat aanslag aan de binnenkant van de slangen.
Aangezien het nogal een gedoe is alles los te halen en schoon te maken ben ik benieuwd hoe vaak dit gebeuren moet.

Dat ligt aan de omstandigheden en de slangmaat, als ik het doe dan gebruik ik daar een rager voor, maar dat is minder dan eens in het jaar, de Eheim en de JBL heb ik nu al een anderhalf jaar niet schoongemaakt, de flow blijft goed dus nog niet nodig.

9200000089911328.jpg

12/16 zijn mijn slangen, ik heb nu het idee dat de stroming iets minder is geworden, maar het filter (JBL e902) was natuurlijk ook hagelnieuw tijdens de opstart

Dat kan ook de weerstand van je filtermateriaal zijn welke nu aan het vervuilen is en wat normaal is.

Ja dat sowieso, maar het is dus niet nodig om de slangen iedere 2 maanden schoon te raggen omdat ze een beetje aanslag vertonen?

Ja dat sowieso, maar het is dus niet nodig om de slangen iedere 2 maanden schoon te raggen omdat ze een beetje aanslag vertonen?
Een deel van die aanslag is bacterie werking welke op de biofilm van je slang zit, dus dat kan geen kwaad, of het moet een dikke laag worden, dan kan je de rager er door halen.

12/16 zijn mijn slangen, ik heb nu het idee dat de stroming iets minder is geworden, maar het filter (JBL e902) was natuurlijk ook hagelnieuw tijdens de opstart
Toen ik nog een filter had met 12/16 deed ik het ongeveer eens per twee maanden. Dan kwam er echt wel een hoop smurrie uit en de stroming was merkbaar minder. Maar nu ik grotere slangen heb is het effect een stuk minder.

Die slangenragers vind ik persoonlijk ondingen omdat je er totaal geen kracht mee kan zetten. Wat wij doen is een stuk ijzerdraad nemen en aan het uiteinde een propje filterwatten maken en dan kun je zo je slank leegduwen

• Leuk
Waarderingen: JdeV

Ik had de slangen van de JLB e1501 al bijna twee jaar niet schoongemaakt, sinds de opstart van de Fusion. Het is volgens mij normaal gesproken echt niet vaak nodig. In elk geval niet bij die donkere slangen. Daarvoor heeft dat filter op een Juwel gedraaid, tussendoor ook niet schoongemaakt. Stroming was meer dan perfect.

Het is eerder op dit forum al bewezen door iemand om slangen buiten de kast te laten tot deze vuil werden en later met afgeplakte slangen en dat resultaat was maanden langer.

Het is eerder op dit forum al bewezen door iemand om slangen buiten de kast te laten tot deze vuil werden en later met afgeplakte slangen en dat resultaat was maanden langer.
Ik had vroeger van dat isolatieschuim dat je bv om leidingen kunt doen om de slangen. Twee vliegen in 1 klap. Minder warmte verlies en nagenoeg geen licht meer op de slangen.

Ik had vroeger van dat isolatieschuim dat je bv om leidingen kunt doen om de slangen. Twee vliegen in 1 klap. Minder warmte verlies en nagenoeg geen licht meer op de slangen.

Goede tip inderdaad, ik heb ook van die doorzichtige slangen, ook 12/16 maar dacht er inderdaad al aan om deze of te vervangen of om er wat anders mee te doen aangezien ze er nu 1 week in hangen in de bak en je ziet nu al een klein laagje ontstaan aan de binnenkant van de slangen...

Minder warmte verlies en nagenoeg geen licht meer op de slangen
Dat is wel een goeie ja, al vangen mijn slangen niet heel veel licht, in de kast sowieso niet (duh) en het licht van de bak zelf valt er ook niet op.

Een deel van die aanslag is bacterie werking welke op de biofilm van je slang zit, dus dat kan geen kwaad,
Waarschijnlijk is dat wat ik zie dan, om het even zeker te weten zou ik ze nu een keer schoon kunnen maken, kijken wat eruit komt

Mijn slangen raken erg gauw vervuild. Het schoonmaken is toch even een klein klusje. Ik wil me filter weer zo gauw mogelijk draaien dus ik heb gewoon een extra setje slangen met schone in en uitlaat eraan. Draait filter weer snel en kan ik op me gemak slangen en toebehoren schoonmaken.

Dat ligt aan de omstandigheden en de slangmaat, als ik het doe dan gebruik ik daar een rager voor, maar dat is minder dan eens in het jaar, de Eheim en de JBL heb ik nu al een anderhalf jaar niet schoongemaakt, de flow blijft goed dus nog niet nodig.

9200000089911328.jpg

Zoiets gebruik ik ook en dat werkt prima want na 2x doorhalen is de slang weer schoon.

Een aantal jaren geleden gebruikte ik buiten ( in de zon ) bij mijn vijver de bekende groen Eheim slang en die vervuilde erg snel, dus regelmatig met de rager er door.
Toen heb ik er een oude fiets binnenband overheen getrokken en ik hoefde hem niet meer schoon te maken.

Een aantal jaren geleden gebruikte ik buiten ( in de zon ) bij mijn vijver de bekende groen Eheim slang en die vervuilde erg snel, dus regelmatig met de rager er door.
Toen heb ik er een oude fiets binnenband overheen getrokken en ik hoefde hem niet meer schoon te maken.
Dat is een geweldig goede tip!

Dat is een geweldig goede tip!

Ja maar ik vind dat minder mooi staan als je de slangen buiten de kast om kan zien in een woonkamer. En je moet oppassen met zo n binnenband dat je filter niet wegfietst😛

Bak draait nu 5 maanden, ik zie geen verschil met de slang binnen of buiten de kast.
12/16 bouwmarkt slang doorzichtig.
1552657913720756391471450878967.jpg
1552657978038752869643413576327.jpg

Denk dat de bak nog eerder een rescape krijgt dan dat ik deze moet raggen. En dat gaat de eerste 2 jaar niet gebeuren 😀

Dat valt reuze mee inderdaad Sander. Als er straks misschien zon opvalt dan ie je vaak wat sneller meer aanslag ontstaan.

Bak draait nu 5 maanden, ik zie geen verschil met de slang binnen of buiten de kast.
12/16 bouwmarkt slang doorzichtig.
Bekijk bijlage 269822 Bekijk bijlage 269823

Denk dat de bak nog eerder een rescape krijgt dan dat ik deze moet raggen. En dat gaat de eerste 2 jaar niet gebeuren 😀
Die zijn voor 5 maanden inderdaad nog mooi schoon.

Die zijn voor 5 maanden inderdaad nog mooi schoon.
Ja idd, die van mij lijken wat vuiler, maar mijn slangen zijn ook wat donkerder dus misschien lijkt dat zo

Maar als ik het dus allemaal zo lees is het niet nodig om iedere 2 maanden alles schoon te raggen, en de slangen afsluiten van licht helpt erg veel blijkbaar?

Mijn slangen, wanneer ik de dunne gebruik aan mijn JBL e901 12/16, maak ik een keer in het half jaar schoon, denk ik. Nu hangt mijn JBL e 1501 erachter, die slangen, 16/22, heb ik nog nooit schoongemaakt.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan