Wat is er nieuw

Filterspons en filtermateriaal

• Onderwerp starter Onderwerp starter Sietse2002
  • Startdatum Startdatum
S

Sietse2002

Guest
Hallo,
Ik heb al twee jaar mijn aquarium en heb ook al twee jaar dezelfde filterspons en filtermateriaal er inzitten. Wat kan je het beste doen als je het wil vervangen?
Moet je een nieuwe spons met bactuurgel er in doen of kan dat niet zomaar?
Kan je bij het filtermateriaal (Actieve kool) gewoon wat nieuwe kool bij doen?

Mvg Sietse :S

Gewoon lekker laten zitten allemaal,gaat nog zeker een paar jaar mee normaal gesproken!

Ok� kan ik de behuizing van de filterspons wel gewoon vervangen want dat heeft volgens mij niks met natuurlijk evenwicht te maken!

Wil je dingen vervangen omdat je niet tevreden bent over de filtering?
Behuizing filterspons vervangen,welk filter heb je dan?

Heb een super fish flow100 maar er zit een scheur in het filterhuis dat blauwe huisje.
Ben zeker tevreden over mn filter!

Het gaat puur om het filtermedium waar je zoveel mogelijk afblijft.
Dus vervangen van behuizing is gewoon een kwestie van het filtermedium plaatsen in de nieuwe pomp en klaar.
Als de spons wilt vervangen doe dat dan in stappen, dus eerst de helft, dan paar weken laten pruttelen, en dan pas de andere helft.

Zet je gewoon de spons over,klaar.

Ik heb zelf de reserve cassettes al dus de behuizing zal ik eens vervangen.

Die kan je toch gewoon de sponzen vernieuwen?
Hoewel je die pas vervangt, als ze brokkelig word.

Dus als de spons brokkelig word moet je hem vervangen?
Moet dat dan in een keer?
Moet je dan het filtermedium over plaatsen naar de andere spons?

Ik heb ook de superfish aquaflow 100, maar mijn filtermateriaal is helemaal groen, omdat het aquarium een paar maanden heeft stil gestaan.
Moet ik dit filtermateriaal vervangen?

In de 100 kan je de spons goed uitspoelen.
of 1 cm afknippen, en de rest witte watten onder.
Doe ik ook.

Watten niet tegen de bovenkant doen, anders zuigt hij witte draadjes naar binnen.
Daarom 1 cm spons.

Ik heb ook aquaflowtjes gehad en daar had ik onderin ook altijd watten zodat de spons niet zo smerig werd. Maar na een tijdje heb ik toch alle sponzen vervangen door hele kleine netjes met klein poreus glas filtermateriaal. Jbl en sera hebben dat wel. Dus ondanks dat er geen vakjes/bakjes in zitten had ik toch een mini uitvoering van een groter filter met diverse laagjes.

Zal weinig helpen, het water vliegt dan door het pompje.
Als het sponsje smerig wordt, dat is juist goed, haalt vuil en bacterie in het pompje.
Met de ceramic,is dat een goeie combinatie.

Maar geen ceramic alleen.

Nee bovenin zat nog een 1,5 cm spons maar die was meer om te te voorkomen dat het netje in het pompje werd getrokken. De ceramic zat er goed strak in dus de doorstroom was echt niet meer dan met de standaard opbouw. De spons had geen biologische functie meer en ik spoelde hem regelmatig grondig uit. Een te volle spons wordt uiteindelijk ook een bron van nitraat.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan