Wat is er nieuw

Filterspons met inwendige koolstof vervangen

• Onderwerp starter Onderwerp starter jannemann
  • Startdatum Startdatum
J

jannemann

Guest
Hallo allemaal,

Ik ben volledig nieuw in de aquariumwereld maar heb een nano aquarium aangeschaft, zo'n startersset met alles erop en eraan. Dit aquarium draait nu een maand en binnenkort (misschien wel vandaag of morgen) zou ik wat garnaaltjes willen toevoegen.

Nou zat bij deze set een klein binnenfilter (superfish aquaflow 50), waar standaard casettes bij zitten met een filterspons en intern actieve kool. Volgens de fabrikant moet je deze elke maand (nu dus) vervangen, en als ik online zoek lijkt dat te kloppen door de actieve kool, deze zou anders de opgenomen stoffen weer kunnen afgeven. Nou moet ik ook zeggen dat inmiddels het water iets minder helder word dan dat het was, de kool zal dus wel uitgewerkt zijn.

Verder wordt op fora juist vaak aangeraden om filters zo weinig mogelijk te vervangen en bij voorkeur in aquariumwater uit te spoelen. Wat weegt in mijn geval nou zwaarder, het verlies van bacteriecultuur bij vervanging van het filter of de afgifte van giftige stoffen uit de actieve kool?

Mocht ik dit filter vervangen, kan ik dan alsnog nu de garnalen plaatsen of kan ik dan beter een tijdje wachten?

Alvast bedankt!

Of het actieve kool gif heeft opgevangen is maar de vraag, dan zou dat eerst in je water moeten zitten, vele en ik ook doen als eerste dit gedeelte eruit en vervangt dat met gewone spons of ander filtermedium, meestal word het gebruikt nadat je met medicijnen in de bak hebt gewerkt, dus gewoon vervangen voor een ander filter soort is mijn advies.

Ik begrijp dat een ander type filter waarschijnlijk beter zou zijn, maar ik heb nou eenmaal al een aantal van deze filtercasettes (waar de actieve kool niet los te verwijderen is), en zou deze graag eerst opmaken voordat ik over ga op eventueel een ander filter.