Wat is er nieuw

Filterspons met inwendige koolstof vervangen

• Onderwerp starter Onderwerp starter jannemann
  • Startdatum Startdatum
J

jannemann

Guest
Hallo allemaal,

Ik ben volledig nieuw in de aquariumwereld maar heb een nano aquarium aangeschaft, zo'n startersset met alles erop en eraan. Dit aquarium draait nu een maand en binnenkort (misschien wel vandaag of morgen) zou ik wat garnaaltjes willen toevoegen.

Nou zat bij deze set een klein binnenfilter (superfish aquaflow 50), waar standaard casettes bij zitten met een filterspons en intern actieve kool. Volgens de fabrikant moet je deze elke maand (nu dus) vervangen, en als ik online zoek lijkt dat te kloppen door de actieve kool, deze zou anders de opgenomen stoffen weer kunnen afgeven. Nou moet ik ook zeggen dat inmiddels het water iets minder helder word dan dat het was, de kool zal dus wel uitgewerkt zijn.

Verder wordt op fora juist vaak aangeraden om filters zo weinig mogelijk te vervangen en bij voorkeur in aquariumwater uit te spoelen. Wat weegt in mijn geval nou zwaarder, het verlies van bacteriecultuur bij vervanging van het filter of de afgifte van giftige stoffen uit de actieve kool?

Mocht ik dit filter vervangen, kan ik dan alsnog nu de garnalen plaatsen of kan ik dan beter een tijdje wachten?

Alvast bedankt!

Of het actieve kool gif heeft opgevangen is maar de vraag, dan zou dat eerst in je water moeten zitten, vele en ik ook doen als eerste dit gedeelte eruit en vervangt dat met gewone spons of ander filtermedium, meestal word het gebruikt nadat je met medicijnen in de bak hebt gewerkt, dus gewoon vervangen voor een ander filter soort is mijn advies.

Ik begrijp dat een ander type filter waarschijnlijk beter zou zijn, maar ik heb nou eenmaal al een aantal van deze filtercasettes (waar de actieve kool niet los te verwijderen is), en zou deze graag eerst opmaken voordat ik over ga op eventueel een ander filter.

Je zou je af kunnen vragen of je wel actieve kool wilt gebruiken, zelfs al heb je het nog liggen. Ik begrijp dat fabrikanten het er in stoppen want je water wordt er helder van en lijkt dus gezond, en het moet elke 4 weken vervangen worden dus extra geld in het laatje. Actieve kool zal echter ook plantenvoeding uit het water halen en dat is iets wat je juist niet wil. Ik zeg altijd, actieve kool alleen gebruiken indien je medicatie hebt toegevoegd en dit er uit wil filteren, tijdelijk gebruiken dus.

Ik zou die kool dus uit het sponsje halen (dat zou moeten kunnen) en gewoon lekker met datzelfde sponsje verder gaan. Als onderhoud elke zoveel weken dat sponsje even uitknijpen in een bakje met aquariumwater en snel weer terug plaatsen.

Ik gebruik deze filters ook en de kool kun je als het goed is zo uit het midden van de spons gooien en dan de spons weer terugplaatsen.
Ik vindt het verder prima filters voor de wat kleinere bakjes. Met jonge garnaaltjes doe ik wel wat aanpassingen zoals een stukje filterwat boven bij de ingang van de stroomkabel en bij het schuifje een kort stukje sateprikker. Dat zijn openingen waar net geboren garnaaltjes makkelijk in kunnen komen namelijk.

De kool uit het filter halen moet inderdaad op zich lukken, dat zal ik dan eens proberen. Bedankt voor jullie reacties. Mocht ik ooit het filter vervangen, is er dan een bepaalde manier om dit aan te pakken om het verlies van de bacteriecultuur minder schadelijk te maken? Het is namelijk gewoon 1 filterspons, ik kan niet de helft vervangen of iets dergelijks.

De vervanginscassettes die ik heb zijn trouwens van het extra fancy soort met ook nog zeolieten. Kan ik die beter ook verwijderen of maakt dat niet zoveel uit?

De vervanginscassettes die ik heb zijn trouwens van het extra fancy soort met ook nog zeolieten. Kan ik die beter ook verwijderen of maakt dat niet zoveel uit?
Ze maken er wel een feest van. Ja, ook zeoliet wil je niet continue gebruiken en is alleen een kortstondig paardenmiddel. Ook niet gebruiken dus.

Nou ik heb de actieve kool eruit gesloopt (was inderdaad makkelijk) en het filter gereinigd. Was wel nodig, ik heb een hele berg van dat witte slijm van de opstart in mijn aquarium en mijn filter zit dus steeds weer verstopt.

Bedankt voor jullie hulp!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan