Wat is er nieuw

Filtersterkte verminderen

GwenSwinkels

Well-known member
Lid geworden
11 januari 2021
Leeftijd
20
Hoi allemaal,

Een paar weken terug schreef ik een stuk over de goerami’s in mijn 180 liter aquarium. Ze blijven schuw en schieten weg bij elke beweging die ik maak. Ze lijken echter niet bang voor andere vissen. Ik zie ze vaak alleen als ik ga voeren. En dit na 10 weken… Toen dacht ik misschien ligt het toch aan te sterke stroming? De ene blijft namelijk wel vaak bovenin op het plekje waar net geen stroming is. Ik heb een ecoflow 1000 van Juwel en hier zit geen spraybar bij. Zijn er andere manieren hoe ik de uitstroom verminder? Wegdraaien tegen het glas heb ik geprobeerd, maar dit heeft geen zin. Ik hoor het graag!

Hoe staat je uitstroom nu gericht?

Ik heb bij mijn Primo70 het knikje van de pomp af gehaald, die blaast nu recht naar de zijkant en de guppen doen het er in ieder geval goed op

Hoe staat je uitstroom nu gericht?

Ik heb bij mijn Primo70 het knikje van de pomp af gehaald, die blaast nu recht naar de zijkant en de guppen doen het er in ieder geval goed op
Ik hoop dat je het een beetje op de foto kan zien, maar de uitstroom stroomt door het knikje nu naar rechts schuin onder. Zonder zou het recht naar voren tegen het glas stromen.

Bijlagen

• IMG_7347.png
    IMG_7347.png
    1.1 MB · Weergaven: 27
Ah, bij mijn primo zit het filter aan de andere kant en blaast hij langs de achterwand.

Ik zou zelf de uitstroom lichtjes omhoog en naar rechts richten als ik dat zo zie

Ah, bij mijn primo zit het filter aan de andere kant en blaast hij langs de achterwand.

Ik zou zelf de uitstroom lichtjes omhoog en naar rechts richten als ik dat zo zie
Dat er rimpeling ontstaat op het oppervlak bedoel je? Dat had ik eerst, maar omdat ik dacht dat goerami’s vooral in de bovenlaag zwemmen leek dit me een betere optie. Maar ik kan het proberen

Het wateroppervlak mag best een beetje in beweging zijn. Te veel beweging is dan ook weer niet ideaal.

Heb hier een koppeltje honinggourami waarvan ik regelmatig het vrouwtje vol in de uitstroom van de uitstroombuis zie chillen, dus ze kunnen best wat hebben

De uitstroom vergroten verlaagt de uitstroom snelheid. Bij een een spraybar zou je de gaatjes kunnen opboren.
Misschien dat er een pvc verloopje op past?

Wat ook wel eens wil helpen is de uitstroom hoger te plaatsen zodat deze net iets boven het oppervlakte uit kijkt. Weet niet of dat kan met je filter.

Dat er rimpeling ontstaat op het oppervlak bedoel je? Dat had ik eerst, maar omdat ik dacht dat goerami’s vooral in de bovenlaag zwemmen leek dit me een betere optie. Maar ik kan het proberen
Ik heb zelf veel ervaring met Betta's. Die houden volgens de 'gebruiksaanwijzing' ook van stilstaand water. Nou, ze zoeken bij mij altijd de stroming juist op om lekker baantjes te trekken. 🙂

Ik had ze in een Aqua 30 met een Aquaflow 100 en ik heb niet gemerkt dat ze er last van hadden. Nu had ik wel de kortvinnige vaak en dat scheelt ook.

Ik heb een aantal goeramis gehad. Ergens ging er iets niet goed bij mij. Ze gingen uiteindelijk allemaal dood. Wat me opviel is dat ze bij mij ook in een stroming arm hoekje gingen hangen. Maar eigenlijk altijd pas als ze niet happy waren. In het begin zwommen ze vrolijk rond en pas na een tijdje gingen ze hangen.

Hel lijkt erop dat die van jou zich niet happy voelen. Ook omdat ze zich niet laten zien. Waarom snap ik niet. Je bak lijkt toch een prettig onderkomen te zijn voor goeramis.

Overigens, ik had er een die zich in het begin niet liet zien. Maar dat heeft ongeveer een week geduurd en toen was hij haantje de voorste met eten.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan