Filtersysteem


F

Fish-J98

Guest
Hallo
Ik heb een juwel vision 450.
Nu heb ik een fluval fx6 gekocht die toch zeer krachtig is een filter capaciteit van 20liter en een stroming van 3500 l/h (is wat bij de specificaties staat)
Nu heb ik nog een crystalprofi e1500 liggen die niet in gebruik is.
Is het een goed idee om deze ook nog te installeren?
Zoja hoe kan ik ze dan best gaan plaatsen in het aquarium?
 
Als de FX6 de filtratie prima trekt, zou ik niet nog een filter bijplaatsen.
de FX6 zou namelijk al voldoende stroming en filtering moeten geven, en een extra filter vind ik alleen maar zonde van de extra elektra kosten.

Enige waar het een voordeel geeft is i.v.m. de reiniging van de filters, kan je het om en om doen zegmaar.
maar als je geen gekke dingen doet tijdens het schoonmaken van de FX6 moet ook dat geen problemen opleveren.
 
FX6 op een Juwel Vision 450 gaat je al zeer veel stroming geven. Is een zeer krachtig filter hoor.
 
Danku voor de reacties 😉
Ik ga dan gewoon de fx6 gebruiken.
Ik had de crystalprofi nog liggen thuis daarmee dat ik mij afvroeg of die ook best gebruikt kan worden maar zoals gezegd de fx6 is wel voldoende.
 
De FX-6 gaat c.a 5Kg biomateriaal in de mandjes.. dus echt ruim maar dan ruim voldoende voor een Vision 450 brutto omdat aftrek bodem decoratie etc.. er vaak maar 350-380liter netto echt over blijft.
Eigenlijk is het filter wat te sterk voor eeen rio of vision 450 tenzij je vissen neemt die van stroming houden of erg vervuilende vissen neemt zoals afrikaanse/maliwi/victoria Chiclides of sluiers gaat houden.
Zelfs voor discussen is dit overkill niet wegens het filtervolume maar de stroming die de FX-6 geeft in een Vision of een rio 450
Zou persoonlijk de FX6 inzetten op een 600-800liter aquarium vanaf 1.80mtr en groter.
 
De FX-6 gaat c.a 5Kg biomateriaal in de mandjes.. dus echt ruim maar dan ruim voldoende voor een Vision 450 brutto omdat aftrek bodem decoratie etc.. er vaak maar 350-380liter netto echt over blijft.
Eigenlijk is het filter wat te sterk voor eeen rio of vision 450 tenzij je vissen neemt die van stroming houden of erg vervuilende vissen neemt zoals afrikaanse/maliwi/victoria Chiclides of sluiers gaat houden.
Zelfs voor discussen is dit overkill niet wegens het filtervolume maar de stroming die de FX-6 geeft in een Vision of een rio 450
Zou persoonlijk de FX6 inzetten op een 600-800liter aquarium vanaf 1.80mtr en groter.
Daar ben ik het helemaal mee eens.
Ik heb de FX6 op 720L en ook dan is hij ruim voldoende en flinke stroming.
Ik merk dat het debiet ook niet erg afneemt als het filter viezer wordt. Dit zal komen door het soort van 'cycloon' design. Een erg groot filteroppervlak.
Ben nog steeds erg onder de indruk van dit filter.
 
De FX-6 gaat c.a 5Kg biomateriaal in de mandjes.. dus echt ruim maar dan ruim voldoende voor een Vision 450 brutto omdat aftrek bodem decoratie etc.. er vaak maar 350-380liter netto echt over blijft.
Eigenlijk is het filter wat te sterk voor eeen rio of vision 450 tenzij je vissen neemt die van stroming houden of erg vervuilende vissen neemt zoals afrikaanse/maliwi/victoria Chiclides of sluiers gaat houden.
Zelfs voor discussen is dit overkill niet wegens het filtervolume maar de stroming die de FX-6 geeft in een Vision of een rio 450
Zou persoonlijk de FX6 inzetten op een 600-800liter aquarium vanaf 1.80mtr en groter.
Waarom is dat overkill ?
Als de stroming uit EEN slangpunt te hoog is kan hij die mooier en beter verdelen. ...ik zie dat dus als pluspunt, heeft die geen extra stromingspomp nodig

Bij mijzelf....opvoerpomp Jebao 4000 liter, en dan nog eens een stromingpomp extra van 1200 liter op een aquarium netto inhoud van 450 liter. ( excll bioloog)
Mijn discussen klagen niet.
 
Jan,volgens mij is jou waterinhoud eerder tegen de 600 liter,in plaats van de 450,kan ernaast zitten hoor, ;)
 
Niet met mijn achterwand...die slokt heel wat water weg ( Nadeel). daarnaast reken ik de bioloog niet mee.
Achterwanden nemen maar 2-5% ruimte in dus op een aquarium van 450liter is dat hoog uit 15-25liter water.. bioloog kan je mee rekenen met het aqaurium inhoud in liters of teld een bioloog van 150liter met netto 80-100liter water dan niet mee in het gehele systeem?
Daarom is een bioloog ook zo fijn en al dat extra water en de biologische reiniging.
 
Waarom is dat overkill ?
Als de stroming uit EEN slangpunt te hoog is kan hij die mooier en beter verdelen. ...ik zie dat dus als pluspunt, heeft die geen extra stromingspomp nodig

Bij mijzelf....opvoerpomp Jebao 4000 liter, en dan nog eens een stromingpomp extra van 1200 liter op een aquarium netto inhoud van 450 liter. ( excll bioloog)
Mijn discussen klagen niet.

Het is nog al wat zoveel debiet bij discussen... ik doe het maar met 2-3x het debiet zonder bioloog en dat is hier al voldoende,
 
Achterwanden nemen maar 2-5% ruimte in dus op een aquarium van 450liter is dat hoog uit 15-25liter water.. bioloog kan je mee rekenen met het aqaurium inhoud in liters of teld een bioloog van 150liter met netto 80-100liter water dan niet mee in het gehele systeem?
Daarom is een bioloog ook zo fijn en al dat extra water en de biologische reiniging.
Normale.........maar ik heb geen normale.
Dit is een 3D wand van https://backtonature.se/
discus9.jpg
 

Bijlagen

  • achterwand.jpg
    achterwand.jpg
    58.6 KB · Weergaven: 56
Het is nog al wat zoveel debiet bij discussen... ik doe het maar met 2-3x het debiet zonder bioloog en dat is hier al voldoende,
Ik prefereer dat mijn planten bewegen in het water, ivm CO2 opname en verdeling, daarnaast dat er geen vuil op de bodem blijft liggen.
Turn over rate voor de bioloog hanteer ik liever op minimaal 5 x per uur, daanaast hou ik rekening met verlies aan opvoerhoogte, bochten en op het uiteinde van de pvc buis zit een swirl die ervoor zorgt dat het water circulerend het aqaurium weer in komt. de felle stroming wordt daardoor gebroken en geeft een veel betere circulatie....kost wel een paar liter aan opvoerhoogte
 
Ik prefereer dat mijn planten bewegen in het water, ivm CO2 opname en verdeling, daarnaast dat er geen vuil op de bodem blijft liggen.
Turn over rate voor de bioloog hanteer ik liever op minimaal 5 x per uur, daanaast hou ik rekening met verlies aan opvoerhoogte, bochten en op het uiteinde van de pvc buis zit een swirl die ervoor zorgt dat het water circulerend het aqaurium weer in komt. de felle stroming wordt daardoor gebroken en geeft een veel betere circulatie....kost wel een paar liter aan opvoerhoogte

Die swirl haalt je waterbundel wat wat uit elkaar met ik denk dat een goed geplaatste spraybar een betere deling zou geven. Dit gezien wat ik op het filmpje zie.
 
Die swirl haalt je waterbundel wat wat uit elkaar met ik denk dat een goed geplaatste spraybar een betere deling zou geven. Dit gezien wat ik op het filmpje zie.
zal best Ben, ik heb dat ding erop en aan de andere kant een extra stromingspomp....ik kan mijn CO2 indicator hangen waar ik wil...overal geeft die lichtgroen aan bij de 20mg versie.
Ben dus gewoon tevreden en hoef geen spray bar weg te werken

misshien dat filmpje beter laat zien hoe het ding werkt.
 
Laatst bewerkt:
zal best Ben, ik heb dat ding erop en aan de andere kant een extra stromingspomp....ik kan mijn CO2 indicator hangen waar ik wil...overal geeft die lichtgroen aan bij de 20mg versie.
Ben dus gewoon tevreden en hoef geen spray bar weg te werken

misshien dat filmpje beter laat zien hoe het ding werkt.

Prima dus, niks meer aan doen! :):);)
 

Terug
Bovenaan