Wat is er nieuw

Filtertip nodig ivm garnalen

• Onderwerp starter Onderwerp starter VissenIlona
  • Startdatum Startdatum
V

VissenIlona

Guest
Hoi,
Ik heb een extern cristalprofi i701 filter �n ik heb garnalen in m'n bak. Er zit zo'n aanzuigmondje op en daar heb ik inmiddels al gaas omheen. Maar n�g presteren die babyvuurgarnalen in mijn filter te gaan zitten. Ik geloof dat er ook soms eitjes in zitten, dus dat het daar vooral door komt. Of wanneer ze echt nog heel klein zijn.

Nu zoek ik
1. �f een manier om die beesten niet meer in m'n filter te krijgen
2. �f (en) een manier om �ls ze dan toch in mijn filter gaan zitten, ze er handig uit te krijgen. Ik word er gek van dat die beestjes nog geen mm zijn en dat je ze dan tussen alle filtertroep uit moet gaan halen, tussen alles wat uit m'n aquarium gefilterd is. Je ziet die beesten dan bijna niet en ik ben dan echt 2uur bezig om die kleintjes tussen alles uit te zoeken (en dan heb ik ze vast nog niet allemaal, maar toch wel veel).

Nee, het interesseert me niet veel als ik er een kwijt zou raken, maar het interesseert me wel dat die beesten dan dood gaan in het riool en dat niet zo super lief is voor ze. Ik wil niet dat er ook maar een garnaal of ander dier door mijn schuld pijn moet lijden.

Dus hoe doen jullie dat? Ik vind 2 uur baby's zoeken in het filter en in de emmer (in het water van het filter) iets teveel van het goede...

Net m'n aquarium gedaan en er staat inmiddels nog een emmertje met water wat ik moet checken. Grootste deel is gedaan, maar echt handig is dit niet.

Groetjes!

Je kan eventueel een panty om de filter korf heen doen. Dat scheelt natuurlijk wel capaciteit en dan worden de wat grotere stukjes vuil niet meer de filter in gezogen.

Is ff een monnikenwerk om ze uit je filter te vissen idd 😉
Je zou een spons op de inlaat van je filter kunnen zetten en dan is het probleem voorbij.
Kunnen ze lekker van eten en tijdens het onderhoud als je filter uitstaat kan je de spons uitknijpen als het nodig is.

Je kunt het water uit de filterbak,door een zeef gooien in een emmertje.
Wat je vervolgens weer terug gooit in de filterbak.

Dan De zeef met garnalen weer in de emmer met water legen( of in een teiltje. )
Zakt het grove vuil omlaag, en de garnalen erboven.
Gelijk een nieuwe stam.

Ik gebruik zelf hor-gaas voor mijn cristalprofi 401 en heb het niet er omheen maar om het uiteinde van de buis waar de korf aan zit.

Een hele enkele keer zie ik dat er een heel klein garnaaltje in het gaas hangt maar ik heb er nog nooit 1 in het filter gezien (misschien niet goed genoeg gekeken!).

Waar ik wel last van heb is dat het gaas erg snel verstopt is waardoor de capaciteit van het filter sterk achteruit gaat, dit is waarschijnlijk te verhelpen door het gaas om de korf te doen, maar dan vindt ik het weer te veel opvallen.

Hoi,
de panty inderdaad heb ik niet zo fijne ervaringen mee wb de capaciteit, maar dat is zeker wel een optie mocht de rest niet lukken, dan ga ik gewoon weer terug naar de panty. Want los van de filtercapaciteit, werkt het wel om garnalen tegen te houden.

Spons voor m'n inlaat klinkt wel goed overigens. Doe je dat dan zoveel mogelijk aan het begin van de aanzuiging? En gewoon een grove filterspons?

Bertus, helaas gaan die garnalen er niet bovenop, maar in het vuil zitten. Heb ik het idee. En aangezien sommigen nog geen mm zijn, is het wat lastig zoeken. Het zeven van te voren is misschien wel een idee. Sowieso volgende keer even proberen, aangezien er nu vast alweer kleintjes in m'n filter zitten (aangezien ik nog niets aangepast heb)

Overigens heb ik nu geel gaas, dus wit gaas vind ik niet zo erg 😉 Ik ben niet zo ijdel wat dat betreft. Maar zwart gaas zou natuurlijk wel mooier zijn. Volgens mi hebben ze dat hier op de markt en in de stoffenwinkel wel. Al kom je dan meer op tule en ik weet niet of dat een probleem is? (Misschien nog een tip om daar te kijken).

Tnx voor alle tips. Volgende keer het zeven maar eens proberen om de garnaaltjes eruit te halen en dan ook direct de spons op de inlaat van m'n filter zetten. En hopen dat ze er dan de volgende keer niet meer in zitten 😉

VissenIlona zei:
Spons voor m'n inlaat klinkt wel goed overigens. Doe je dat dan zoveel mogelijk aan het begin van de aanzuiging? En gewoon een grove filterspons?

Een grof sponsje zit niet zo snel dicht maar moet ook weer niet te grof zijn zodat er alsnog garnaaltjes doorgaan.
Je kan bv zo'n sponsje van een superfish filter gebruiken,actief kool verwijderen en zo op de inlaat van je filter schuiven.

😀 bedankt voor de tip. Die ken ik inderdaad, misschien zelfs nog wel liggen, omdat ik ooit dat filter heb gehad.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan