Filtervraag


F

Freakin2

Guest
Hallo allemaal,

Vandaag een succesvolle(voor zover we dat nu kunnen zien) kweek gehad van de cherry barbelen. Ik had speciaal voor deze vrolijke vrijpartij een 54 liter aquarium klaar gemaakt (met alles wat daarbij komt kijken). Afijn, de papa en mama(s) zijn inmiddels weer terug de 180 liter in en de babies zijn straks hartelijk welkom.

Nu liep ik vandaag tegen een aantal dilemma's op. Dit 54 liter (kweek)aquarium heeft een (idioot-)groot intern filter (die je er gelukkig makkelijk uit kunt halen). Dit filter voldoet prima voor 'normale bewoners', maar natuurlijk niet voor babies. Dit filter gaat dus tijdelijk plaatsmaken voor een plan B:

Ik heb vanuit aquarium 3 (garnalenbak 40 liter) een goed ingedraaid hoekfiltertje(dennerle) gehaald en deze in het 54 liter baby aquarium gehangen. Deze is voorzien van een extra overzetstuk waar geen babies in kunnen verdwijnen.
Buiten dat heb ik in dit 54 liter aquarium een intern lucht/spons filter vanaf vandaag.

In mijn garnalenbak (aquarium 3) heb ik ook een lucht/spons filter gehangen zodat de garnaaltjes (ook babies trouwens) lekker kunnen smikkelen van het filter. Er zitten trouwens ook 4 otocinclus in de bak.

--> Nu zat ik na een tijdje te denken aan het feit dat ik zo hoppatee het hele interne filter uit de garnalen heb gehaald en deze heb vervangen voor een splinternieuw (en dus schoon) luchtfilter. De vraag is dan ook: kan dit veel kwaad, denkend aan waterwaarden, bacteriën etc.. ? Ik weet dat garnalen niet veel nodig hebben maar dit nieuwe filtertje is dus alles behalve ingedraaid

Iemand enig idee? Dank!
 
Ideaal is het zeker niet. Hoeveel kwaad het daadwerkelijk kan is afhankelijk van meerdere factoren. De bacterie cultuur zit niet alleen in het filter maar ook in je substraat, stenen etc. Ik zou het zeker even in de gaten houden. Water testen en eventueel wat extra verversen.
 
Je raakt dan inderdaad veel goede bacterien kwijt.
 
Zou voor de zekerheid een paar extra waterwissels inlassen in je garnalenbak.
 
Dank u, ik ben d'r uit. Ik heb nog een intern hoekfilter gehaald en de oude gaat terug naar de garnaaltjes
 
Dank u, ik ben d'r uit. Ik heb nog een intern hoekfilter gehaald en de oude gaat terug naar de garnaaltjes
Ieder nieuw filter moet indraaien; als je dus al livestock in de bak hebt met een nieuw filter, ontkom je echt niet aan dagelijkse waterwissels.
 
Maakt niet uit hoe "veilig" de filter er ook uitziet. Voor jongbroed geeft die veel te sterke aanzuig waardoor ze letterlijk tegen de filter aangezogen zullen worden en niet meer de kracht zullen hebben om weg te zwemmen.
Een sponsfilter of helemaal geen filter is je beste optie.
In een kweekbakje dien je toch vaak en veel te verversen dat een filter optioneel is.
 
Maakt niet uit hoe "veilig" de filter er ook uitziet. Voor jongbroed geeft die veel te sterke aanzuig waardoor ze letterlijk tegen de filter aangezogen zullen worden en niet meer de kracht zullen hebben om weg te zwemmen.
Een sponsfilter of helemaal geen filter is je beste optie.
In een kweekbakje dien je toch vaak en veel te verversen dat een filter optioneel is.
Die van Dennerle kun je de flow van afstellen; op de laagste stand kan ie prima hoor.
 
^ jep :oo
 
Oh en ter aanvulling : het nieuwe hoekfilter krijgt bestaand filtermateriaal mee en staat idd op standje laag.

En als laatste ; de babies zijn nog niet geboren ?
 

Terug
Bovenaan