Wat is er nieuw

Filtervulling voor aquaflow 200

• Onderwerp starter Onderwerp starter Anvil
  • Startdatum Startdatum
A

Anvil

Guest
Hoi,

Omdat ik ESHA2000 in het water wilde doen (zie voorstel topic), heb ik de actieve kool korrels uit mn filterspons gehaald (uiteraard daarna direct weer in de bak gehangen en aangezet ivm bacterien). Nu zit er dus niks in het gat waar de kool 4 weken in heeft gezeten, mn vraag is dus wat ik hier in kan doen. Gewoon stukje spons kopen in de winkel en op maat knippen?

Ook zat er veel bruine smurrie onder op de spons, heb ik er ook een voorzichtig onder de kraan grotendeels afgeveegd (niet de hele spons gedaan). De uitstroom was direct veel harder, hij zat dus half verstopt.

Zouden de 3 potjes met waterplanten te veel troep geven voor een 60l bak? Ze groeien erg hard sinds ik een werkende UV lamp heb (orginele was kapot, dus eerste week zonder gezeten)

Waarom heb je een UV lamp?
Als de ruimte groot is, kan je er ook Siporax rolletjes in doen.
Of brokjes lavasteen.
Neemt ook bacterie op.

Thanjs, siporax dan wellicht.

Wat de lamp betreft, bak is een Superfish Panorama 60, die zitten er standaard in. Blauw- wit licht. Bak staat in een vrij donkere hoek.. is ook beter voor plantengroei toch?

EDIT: ik bedoel een normale TL lamp ja, geen idee hoe ik aan UV kwam 🙂

Je bedoelt je normale tl lampen?

Je lamp is geen uv lamp maar een pl lamp,lijkt door de kleur wel maar is het niet.

Beste is om je filterspons uit te knijpen in een apart bakje met aquariumwater.
Gat kan je leeg laten of vullen met iets van spons idd.

Is voor een Zg.zeebak .
Heb ik ook, eh, had ik ook, nu vsa defect.

Eens kijken voor 2 gewone Pl met trafo ingebouwd.

Zijn gewoon lampen die bepaalde kleuren wat versterken en zoals Anvil al aangeeft standaard in een hoop superfish bakken zitten dus niet voor zeebakken opa B 😉

zijn 2 kleurenlampen, John.

Werd mij in vlaardingen verteld.

Neem ik aan ,dat dat zo is,toch?

Superfish Pl Lamp Tropical Duo 24w Aqua 6065 productomschrijving

Superfish Pl Lamp Tropical Duo 24w Aqua 6065

Dus, tja.??

Arcadia T5 Marine Blue Lamp.
Is inderdaad een andere lamp.John. :thumbs: 😀

Anvil zei:
Hoi,

Omdat ik ESHA2000 in het water wilde doen (zie voorstel topic), heb ik de actieve kool korrels uit mn filterspons gehaald (uiteraard daarna direct weer in de bak gehangen en aangezet ivm bacterien). Nu zit er dus niks in het gat waar de kool 4 weken in heeft gezeten, mn vraag is dus wat ik hier in kan doen. Gewoon stukje spons kopen in de winkel en op maat knippen?

Ook zat er veel bruine smurrie onder op de spons, heb ik er ook een voorzichtig onder de kraan grotendeels afgeveegd (niet de hele spons gedaan). De uitstroom was direct veel harder, hij zat dus half verstopt.

Zouden de 3 potjes met waterplanten te veel troep geven voor een 60l bak? Ze groeien erg hard sinds ik een werkende UV lamp heb (orginele was kapot, dus eerste week zonder gezeten)

Heb je ze wel uit de potjes gehaald??

Ehhh... nee?? Had wel gelezen dat je op loodjes en andere zaken moest letten, maar de potjes van deze staan gewoon in het water (zie foto voorsteltopic).. de planten waren ook geworteld in de potjes, dus leek me logisch. Niet goed?

(had ik al gezegd dat de voorlichting super was in de winkel waar ik alles gehaald heb)

EDIT: nog eens beter gekeken, het zijn aardewerken potjes. De plantjes zitten erin geklemd met een beetje schuimrubber achtig spul en een elastiekje, vrij lastig de worstels heel te laten als je de planten eruit probeert te halen.

Leek me zodoende de bedoeling ze zo in het water te zetten.. en ik geloof dat dit ook letterlijk het advies was...

Haal ze eruit, en borstel de wortels voorzichtig schoon.
De steenwol ,als de vissen daar aan happen, is niet goed.

Zet ze dan met de wortels in de bodem.

Hadden ze moeten zeggen,he.

Thanks, gaan we doen.

Blijven ze niet zitten, steek ze dan door de bodem(potje op zijn kop) en probeer daar vast te zetten.

dan blijven ze beneden.

Met zoveel wortels denk ik dat et wel gaat lukken hoor. Je moet nooit potjes of wat dan ook uit de potjes mee in de bak plaatsen. Altijd alleen de plant met zo schoon mogelijke wortels.

Met die vissen ,hangen ze zo weer boven.
trekken ze eruit.
En waarom niet, staat toch leuk ook.

Ik gebruik zelf tinsoldeer,van de rol 2mm.
knijp een 2 cm om de wortel, en het blijft beneden.

of de siporax,bij dun steeltje.

Dank, lukte aardig geloof ik.

Nu moet ik wel goed even in de gaten houden wat er aan ontworteld spul dood gaat, omdat ik anders weer rottend spul in mn bak heb neem ik aan?

Heb een paar keer ontwortelde plantjes opnieuw vast moeten maken nu, hierbij valt me op dat er best veel plant afval door de bak drijft daarna.

Vorige week (toen ik de actieve kool eruit haalde) zat mn filterspons half dicht hierdoor, zou dit een risico zijn mbt de nitriet pieken die ik al 2 keer heb gehad de laatste 6 weken?

(ik vervang overigens nu preventief weer zo'n 20-40% water per dag)

Als je filter niet goed doorstroomt ,krijgen sommige bacterie geen zuurstof,en gaan dood.

Daardoor heb jij die nitrietpiek.

Daarom zou het goed zijn een tweede erin te hangen
1 maak je schoon, 2 laat je draaien.
Dan na een week? pak je 2 aan, en laat 1 met rust.

In mijn grote bakken, met grote Eheim filters, laat ik ook en extra filter mee draaien, als buffer.
Kosten bijna niets, wel veel gemak, en geen nitrietpieken.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan