Wat is er nieuw

filtervulling

Peter Hartman

Well-known member
Lid geworden
2 mei 2005
Berichten
816
Locatie
Den Haag
Goedemorgen,

Ik heb eigenlijk twee vragen:

1) Mijn Siporax zit al heel wat jaartjes in mijn Eheim 2180 en hoe lang gaat dit mee?
2) Wat vinden jullie een goede vulling van een filter met drie korfjes. De stroming is van beneden naar boven.

Misschien dat ik hierin eens wat dingen wil veranderen.
Het is bedoeld voor een goed begroeide plantenbak.

Ik lees het graag.

gr Peter
 
Is die siporax ook voor de plantenbak? Want het breekt nitraat af en dat wil je dan juist niet.

Ik heb de siporax zelf al <2 jaar in de bak zitten, werkt nog steeds goed.
Mij staat iets bij van dat Sera zelf zegt, dat het jaarlijks vervangen moet worden, maar weet het niet zeker.

W.b. vulling: grof eerst dan opbouwen naar fijn. Maar welk materiaal precies, daar kan ik je niet over adviseren, daar ben ik teveel leek voor....
 
Als het aan de fabrikanten ligt vervang je het zo vaak mogelijk..
Aan de andere kant zijn er zat aquariumhouders die siporax nooit ooit vervangen.
Als je geen problemen ziet bij je planten dan zal er dus ook voldoende nitraat aanwezig zijn en ligt daar dus geen reden om je siporax te vervangen.
En als het al zo is dat siporax een deel van je nitraat afbreekt dus zou dat ook best kunnen zorgen voor een goede balans in het geval dat je planten niet voldoende nitraat kunnen verwerken.
Maar ik zou zeggen.. niet vervangen zolang er geen noodzaak is.

Zelf gebruik ik in een goed begroeide bak..
- keramischer pijpjes
- Blauwe spons
- eheim substrat pro
- filterwatten
 
Ik heb ook siporax en het zit er al een jaar of 5 en merk geen verschil. Het is volgens mij alleen bedoeld als goed materiaal waar de bacterieen zich goed op kunnen hechten of nestelen (net hoe je het noemen wilt) om hun werk te doen. Ik vond er ook een stukje over als je googled op houdbaarheid siporax bij een koiforum (volgens mij mag ik de link niet plaatsen)
Zelf zou ik 3 korfjes vullen met Siporax, blauwe filterspons en filterwatten.
 
De reden waarom ze aanraden om Siporax jaarlijks te vervangen, is omdat de structuur dan "afslijt" en er dan minder goede omstandigheden zijn voor de anaerobe bacteri�n die voor de denitrificatie zorgen.
Verder blijft de nitrificatie goed lopen.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan