Wat is er nieuw

Filterzand of manano van jbl

• Onderwerp starter Onderwerp starter BASF
  • Startdatum Startdatum
B

BASF

Guest
Ik zou graag van jullie willen horen het verschil tussen manano van jbl dat een natuurlijke kleur heeft. Of filterzand dat naar de witte kleur neigt wat dan geen natuurlijke kleur heeft.
Heeft iemand daar ervaring mee.Het gaat om een gezelschaps aquarium :!

Ik heb in mijn meterbak gewoon filterzand zitten. Bevalt mij prima.

Filterzand is juist niet wit, maar lichtbeige (zandkleurig?). In mijn beleving heeft het juist een natuurlijke kleur. Daarnaast is het superspul. Ik moet wel zeggen dat ik de middelste korrelgrote het prettigst vind en prachtig "doorlaatbaar" is en blijft.

Manado is dacht ik een steensoort met een zekere 'poreusheid', en dus..
Ondersteunt het filter met zijn enorme oppervlak dat bacteri�n, die schadelijke stoffen afbreken, de ruimte geeft grote koloni�n te vormen.
Zelf gebruik ik het momenteel niet maar ik vind het wel een mooie bodem om te zien, misschien ga ik het toch eens proberen in een klein bakje.

Wat je vaak hoort is dat het vrij ligt is, dus lastig om in eerste instantie planten te laten wortelen zonder dat ze weer loskomen, ook bij het afhevelen vergt het enige handigheid.
Ook vind ik het aardig duur.

Filterzand vind ik trouwens niet echt wit.. het heeft wat mij betreft gewoon een natuurlijk kleur zoals zand dat nu eenmaal heeft. Je ziet zowel lichte als donkere korrels in dat filterzand zitten.

Edit: + foto van filterzand middenmaat, deze.. http://www.wildkamp.nl/Filterzand-0-71-1-25-mm-zak-25-kg_pr_745092;pgid=SVHqG5rh1v9SR0tly88UXS7i0000nwbzhHJV;sid=judhWzJ3d85gW2ftpv9eoJq30Lp6_2wqlUM=
0WDROf9ObTXGhEVN9gRjqc__BEz2-0Rx.jpeg

Ik heb in al mn bakken (5 stuks), op eentje na, filterzand zitten en dat bevalt mij prima. In de andere zit grind van dennerle en ook dat bevalt goed.

Op het werk heb ik een showaquariumpje ingericht met als bodem manado-grind en dat was er heel rap weer uit! Ten eerste moet je echt onwijs goed en veel spoelen, er zit heel veel stof in. En toen het eindelijk in het aquarium zat bleek het heel erg licht te zijn qua gewicht, plantjes bleven niet staan en kwamen constant los. Als je een beetje met je hand bewoog in het water stoof het grind gewoon omhoog... Het zag er prachtig uit, maar was dus niet ideaal, na twee weken het grind eruit gegooid en vervangen voor filterzand.

Ik zou dus kiezen voor filterzand, werkt voor mij beter en ik vind het kleurtje persoonlijk wel mooi. Als je de kleur van manado mooi vind, zou je ook kunnen kijken naar het bruine grind van dennerle, wat volgens mij redelijk vergelijkbaar is qua kleur. (het is alleen wel prijzig)

Hier ook een tevreden filterzand gebruiker. Het is niet wit maar heeft gewoon een zand kleur.

Is het niet zo dat zand sneller dichtslibt??
Dat is zo fijn dat je dat wel zou denken namelijk.

Kan me vergissen maar dacht weleens gelezen te hebben dat de Manano wat aan de scherpe kant is en dus niet heel ideaal voor bodemvissen.

Verder ben ik het eens met de voorgangers over filterzand.

Had er pas een beetje van in me hand.. is niet scherp, prima voor bodemvissen.. en persoonlijk vind ik het wel een mooie korrel om als bodem te hebben, qua zicht dus.
En de voordelen worden mooi beschreven zoals dit..
Daar komt nog bij dat JBL Manado als een �oplaadbare batterij" functioneert, doordat overtollige voedingsstoffen in de bodemgrond worden opgeslagen.
Wat niet meer betekend dan dat het een poreuze steensoort is die dus meer oppervlak biedt voor bacteri�n.

Staat wel tegenover de nadelen die al zijn genoemd.

Wat voor korrel heeft dat zand dan want een hele fijne korrel zou toch snel dichtslibben.
Nu begrijp ik dat het per soort verschilt.

jessicapilon zei:
Wat voor korrel heeft dat zand dan want een hele fijne korrel zou toch snel dichtslibben.
Nu begrijp ik dat het per soort verschilt.
Ik ben je even kwijt John 😉
Op welk zand doel je nu?
Manado is dit..
Hd_SBR3tIiJroDydU6Z8cNoftRxHCpWn.jpeg

Net ff opgezocht maar ik was mis met sansibar van jbl wat scherp zou zijn.

jessicapilon zei:
Is het niet zo dat zand sneller dichtslibt??
Dat is zo fijn dat je dat wel zou denken namelijk.

Filterzand is gezeefd tot een bepaalde korrelgrootte, waardoor dit niet dichtslibt. Er zijn bij de W*ldkamp drie verschillende korrelgrootte te koop. Ligt nu ongeveer een jaar in mijn bak. Waar metselzand al snel een "zwarte" rand liet zijn en dichtslibte, heb ik hier met filterzand geen enkele problemen mee. Ik heb de middelgrootte, als ik het me goed herinner, 0,71 tot 1,25 mm.

Beide producten kunnen diverse grote problemen veroorzaken in het aquarium.
Manado is eigenlijk puur bedoeld voor aquaria waarin je niet meer mag verplanten.
Filterzand kan een blijvende bron worden voor bepaalde sulfaatbacterien.

Wanneer zou zo'n blijvende bron voor sulfaatbacteri�n ontstaan, Tom?

Op het moment dat het zand in contact komt met water.
Dus als het zand niet extra is gewassen en je daarna,
vrij snel het aquarium wilt vullen, loop je een risico.
Je kan dat merken aan de hoeveelheid stofdeeltjes in het water.
Dat zijn eigenlijk bepaalde mineralen die vrijkomen.

Ben geen scheikundige dus zal de onderliggende materie waarschijnlijk nooit vatten, wel vraag ik mij af of er bij het gebruik van filterzand een methode is waarmee je dit risico wegneemt?
Simpelweg van te voren wassen? Of werkt dat zo niet?

Helemaal wegnemen is bijna onmogelijk. Maar je kunt het wel risico beperken.
Daar hoort bij dat het aquarium eerst leeg en droog gemaakt dient te worden.
Ook zou ik het niet gebruiken voor planten-bakken..

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan