Wat is er nieuw

Filterzand schoonmaken?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Cser
  • Startdatum Startdatum
C

Cser

Guest
We zitten eraan te denken om toch over te stappen naar filterzand, maar hoe krijg je dat schoon? We halen zo'n zak bij het bekende adres oftewel het eerste bedrijf dat naar boven komt in Google.
 
Het is schoon,klaar voor gebruik.
 
Ok, duidelijk. 🙂
 
Ik heb toevallig eergisteren een paar kilo filterzand nieuw uit de zak staan spoelen en daar kwam toch aardig wat verkleuring vanaf,door het woelen met m'n hand kwam er ook een laag schuim op het water met een grijs kleurtje door vervuiling blijkbaar.
Als het voor een bak is die gelijk weer moet draaien met bewoners zou ik voor de zekerheid toch maar spoelen.
 
Ik volg Seabait hierin. Veelal wordt gesteld dat je filterzand niet moet spoelen. Het hoeft ook niet, maar als je geen of zo min mogelijk van 'witte waas' in je bak wil zou ik het ook gelijk even goed spoelen.

Groetjes
Wendy G.
 
Ook wij hebben duidelijk verschil gemerkt tussen wel en niet spoelen. En zo'n grotem moeite is het nu ook weer niet.

~ Ivo
 
Nou, ik vraag me af hoe je het moet spoelen want het is zo fijn.
 
Gewoon in een emmer doen, en dan slang erin leggen en langzaam laten lopen, met je hand het zand omwoelen.
Komt de troep vanzelf boven drijven en kan je het water langzaam uit de emmer laten lopen.

Dit een paar keer herhalen tot je denkt dat het kan.

Natuurlijk de emmer niet te vol doen met zand.
 
Kijk dat zijn de tips 🙂
 
Heb het even gevraagd aan de man waar ik 't heb gekocht en hij gaf aan dat het niet gefilterd hoefde te worden. Hij had er zelf ook ervaring mee dus heb het maar aangenomen.

De nieuwe bodem zit erin en we hebben bijna geen waas.
 
Voorzichtig vullen en klaar,maar blijkbaar ben ik de enige.
 
Mondeo zei:
Voorzichtig vullen en klaar,maar blijkbaar ben ik de enige.

De man van de winkel ook hoor 😉
 
Mijn ervaring was dat van de middelste maat geen stof kwam en van de fijnste maat best een hoop.
 
Dan zal dat het zijn idd,ik heb de fijnste maat.
 
Ik heb ook de fijnste maat en heb na de verandering van bodem (niet uitgespoeld) toch een goede dag tegen een mistige bak aan zitten kijken. Bij de onlangs opgestarte 80cm bak heb ik het zand wel uitgespoeld en dit ging een heel stuk beter. Ik had in deze bak wel een soepbord gelegd waar ik langzaam het water op/in liet lopen. Dit scheelt ook een slok op een borrel!

Gr Robin
 
Zand in een ruime bak en niet te veel tegelijk water eroplaten lopen boor machine erbij zo een grote menger erop voor verf of cement of weet ik wat voor een paar euro te koop en met de boormachine op rustg zo omroeren werkt best vlug en simpel.

Voor een hele grote hoeveelheid heb ik wel eens een beton molentje gebruikt maar goed die kon ik zo lenen
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan