Filterzand uitspoelen?


K

Korbes

Guest
De titel zegt t al. Ik ga voor mn discusbak filterzand als bodem gebruiken. Heb het zand al binnen, maar mijn vraag is of ik het eerst moet uitspoelen voor het zand mn bak in kan?
 
Zelf spoel ik het wel altijd even na maar wellicht staat het ook op de zak.
 
Zelf spoel ik het wel altijd even na maar wellicht staat het ook op de zak.

Helaas staat er niks op de zak. Maar toch wel even spoelen he? Zekere voor t onzekere nemen.
 
Ik heb het wel uitgespoeld ondanks dat ik her en der gelezen had dat het niet nodig was. Er kwam nog best veel vuil vanaf.
 
Ok. Dan zo toch maar aan t spoelen gaan. Doen jullie t spoelen ook gewoon in een emmer en dan onder de kraan tot het water helderder wordt, of misschien handigere manieren?
 
Ik spoel ook onder de kraan in een emmer tot het helder wordt. Bij mij kwam er ook best nog veel stof van het filterzand af. Ik heb het mensen ook zien doen met een tuinslang en een emmer (wel buiten), maar weet niet of dit handiger is.
 
Die tuinslang manier buiten is wel het beste vind ik.

Grote emmer, 25%zand erin.
Emmer in een kleine helling zetten.
Tuinslang in de emmer hangen en maar laten lopen. Af en toe is je handen erdoor halen.

En dit lekker een kwartier laten lopen.


Moet je uiteraard wel een tuin hebben.

Edit: dat lijkt vrij lang.
Maar hoe schoner het zand, hoe sneller de bak helder trekt.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb mijn zand uitgespoeld door in een vergiet een panty te doen. En dan met water eroverheen. Totdat het helder was.
 
Ik heb mijn zand uitgespoeld door in een vergiet een panty te doen. En dan met water eroverheen. Totdat het helder was.

Ja, ook een goed idee. Heb inmiddels gister al uitgespoeld op de ouderwetse manier met emmers onder de kraan. Ook al 1 vierde water in de bak gedaan. Dat was gisteren (woensdag) rond 15.00 uur.
En nu is het water nog steeds niet helder.
Is dat normaal of heb ik toch te weinig gespoeld? Zit trouwens nog geen filter in.
 
Ik denk dat, als je er een filter indoet, het wel helder word.
 
Ik gebruik de emmer en slang methode onder de kraan kan even goed. Met een twist haal bij bv de gammel zo een grote mixer voor bv verf etc zet die in je boor water laten lopen en roeren maar werkt als een trein. voor erg grote hoeveelheden huur een cementmolentje.
 

Terug
Bovenaan