Filterzand vraag


ray_05

Active member
Lid geworden
5 januari 2015
Berichten
39
Hallo, is het normaal dat filterzand krijgt meer zwarte korreltjes met verloop van tijd? In het begin was het een mooie licht kleur, maar nu is het boven deel vol zwart korreltjes. Ik kan ze niet stofzuigen. Het is geen los stof op de zand, maar korrel zelf. Alleen de zand helemaal onder blijft in origineel kleur. Ik heb de .04-.08 mm. Alvast bedankt voor antwoord.
 
Ik heb altijd de donkere versie gehad dus heb daar geen ervaring mee maar in mn zeewaterbak zie ik wel dat het zand altijd na verloop van tijd bruin/donkerder wordt.
Dan is het mooie witte eraf en dan vervang ik een deel.
 
Hallo, is het normaal dat filterzand krijgt meer zwarte korreltjes met verloop van tijd? In het begin was het een mooie licht kleur, maar nu is het boven deel vol zwart korreltjes. Ik kan ze niet stofzuigen. Het is geen los stof op de zand, maar korrel zelf. Alleen de zand helemaal onder blijft in origineel kleur. Ik heb de .04-.08 mm. Alvast bedankt voor antwoord.
Ik heb er zelf geen Ervaring ermee maar wat zou kunnen is dat er een laagje alg of iets soortgelijks eromheen vormt, gebeurd bijv ook bij wit grind dus worden na een verloop van tijd ook steeds bruiner. Heb je nog een andere boden erbij in zitten want die zou er ook mee gemengd kunnen zijn...
 
bedankt voor de antwoorden. ik heb alleen filterzand en root cap.
 
Ik weet precies wat het is denk ik!
Zand is gemaakt van verschillende mineralen. Het zijn de korrels van een lichter soort mineraal dan de rest waardoor dat naar boven toe zeeft. Je kan er in dat geval voor kiezen het er tussen uit te halen of het te laten. Maar kwaad kan het volgens mij niet. (Klinkt mij het meest logische teminste)

Hoewel filterzand er bewerkt is natuurlijk... Ik zag laatste een video van verschillend soort zand vanuit overal en nergens op de wereld. En je zag heel duidelijk terug welke grondstoffen er vooral voorkomen want daar is het zand grotendeels van gemaakt. Zou best basalt kunnen zijn. Dat kan erg poreus en donker gekleurd zijn.
 
Ja, Ik dacht eigenlijk dat door de snuffelen van de corys (sterbai) hebben ze de de lelijke zwarte korreltjes naar boven gebracht. Het kan inderdaad basalt of zoiets zijn.
 

Terug
Bovenaan